یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

خورش ته بیران گیلانی و اسم سبزی های آن

عکس, خورش ته بیران گیلانی و اسم سبزی های آن

قبل از آموزش این غذای خوشمزه گیلانی باید بگویم که این غذا با سبزی هایی درست می شود که در شمال کشور موجود است اگر شما به این سبزی ها دسترسی ندارید آن را با سبزی های محلی خود درست کنید.

مواد لازم:

سبزی (چوچاق، جعفری، نعنا): ۲۰۰ گرم ……..سیب‌زمینی: ۴ عدد متوسط
مرغ: ۶ تکه کوچک……..سیر: ۴ حبه

پیاز: ۲ عدد متوسط……..گوجه‌فرنگی: ۵ عدد متوسط
بادمجان: ۴ عدد بزرگ……..رب گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

آبغوره: نصف استکان……..زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
روغن و نمک: به میزان دلخواه

ابتدا پیازها را پوست کنید و به صورت خلالی خرد کنید. سیرها را خرد کنید و با پیازها درون یک ظرف مناسب ریخته و با زردچوبه تفت دهید. وقتی پیازها به رنگ طلایی درآمدند نوبت افزودن تکه‌های مرغ است. مرغ‌ها را بشویید و صبر کنید تا خشک شوند. بهتر است اینکار را از قبل انجام دهید تا در وقت صرفه جویی شود. بعد از آن تکه‌های مرغ را به ظرف سیر و پیاز اضافه کرده و هم بزنید. اجازه دهید چند دقیقه ای گوشت‌ها تفت بخورند.

سبزی‌ها را ضدعفونی کنید و خوب بشویید. سپس آنها را خرد کنید. بعد از اینکه گوشت‌ها به همراه سیر و پیاز تفت خوردند، سبزی را نیز به قابلمه اضافه کنید. چند دقیقه ای محتویات قابلمه را تفت دهید و سپس ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید. حرارت شعله را ملایم کنید و اجازه دهید محتویات قابلمه به مدت ۳۵ دقیقه با یکدیگر بپزند. در مدتی که مواد داخل قابلمه در حال پخته شدن هستند، داخل تابه مقداری روغن بریزید و بادمجان‌ها را پس از اینکه از وسط نصف کردید، با حرارت ملایم سرخ کنید همچنین سیب زمینی‌ها را نیز بصورت خلالی خرد کنید و در تابه جداگانه‌ای با حرارت متوسط سرخ کنید.

.پس از اینکه ۳۵ دقیقه زمان لازم برای پخت مرغ سپری شد، رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت دهید تا رنگ آن اندکی تغییر کند. تفت دادن رب را طولانی نکنید زیرا ممکن است رب بسوزد. حدود ۱ یا ۲ دقیقه برای این کار کافیست. پس از تفت دادن رب، آن را به همراه گوجه فرنگی‌هایی که پوست گرفته‌اید به غذا اضافه کنید.

سپس آبغوره و نمک را نیز بیفزایید. طعم این خورش باید متمایل به ترشی باشد. بنابراین اگر احساس می‌کنید که ترشی خورش کم است، مقداری آبغوره و نمک به آن اضافه کنید. در پایان سیب زمینی و بادمجان‌ها را نیز به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه دیگر تمام مواد با هم بپزند. اکنون خورش گیلانی خوشمزه شما آماده است و می‌توانید برای سرو آن را به ظرف مناسبی انتقال دهید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر