یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

خوشمزه ترین آش مردم شیراز

عکس, خوشمزه ترین آش مردم شیراز

این اش آش سبزی شیراز نام دارد که اغلب به عنوان صبحانه یا سحری و افطار در ماه رمضان با پیاز داغ، آبلیمو و نان سنگک سرو می‌ شود. این غذا بسیار خوشمزه است و ترکیب سبزی های آن عالی است.بهتر است در این آش از گوشت گردن یا سردست استفاده کنید. آش سبزی باید تا حدی پخته شود که مواد خوب له شوند.

براس درست کردن این آش به مواد زیر نیاز دارید :

یک لیوان نخود یک لیوان لوبیا و یک لیوان هم عدس ( لیوان فرانسوی دسته دار)
گوشت ۵۰۰ گرم ………… برنج نیم‌دانه ۳ لیوان
تره ۱ کیلوگرم ………………..ترخون ۱۰۰ گرم

برای پخت آش سبزی شیراز از انواع حبوبات یعنی لوبیا سفید، نخود و عدس استفاده می‌شود که خواص فراوانی برای سلامتی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد مغذی موجود در حبوبات باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. فیبر بالای حبوبات موجب احساس سیری طولانی مدت می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند.همچنین تحقیقات مختلف ثابت کرده است خوردن مداوم حبوبات به پیشگیری از برخی سرطان‌ها و بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. حالا برویم به سراغ طرز تهیه آش سبزی شیرازی.

برنج و حبوبات را از شب قبل بخیسانید. درون قابلمه‌ای گوشت را با پیاز خردشده و کمی روغن تفت دهید.پس از تغییر رنگ گوشت مقداری آب، زردچوبه و پودر دارچین به آن اضافه کنید. سپس، اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد و پس از پخت گوشت، آن را ریش ریش کنید.در یک قابلمه دیگر چند لیوان آب بریزید. برنج‌، نصف ترخون، نمک و فلفل را درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا برنج بپزد و شل شود. هنگام پخت مواد، در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ سبزی تیره نشود (می‌توانید در این مرحله مواد را با میسکر بزنید تا یکدست شود).

در قابلمه‌های جداگانه نخود، لوبیا و عدس را بپزید. اگر آب عدس تیره شد، در طول مدت پخت ۱ تا ۲ بار آب آن را تعویض کنید.پس از اینکه تمام مواد پختند، حبوبات و گوشت ریش‌ریش را به مخلوط برنج و سبزی در حال پخت اضافه کنید. البته باید آب حبوبات و آب گوشت را صاف کنید و بعد به آش اضافه کنید ( در این مرحله می‌توانید مواد را با میسکر بزنید تا یکدست شود).

باقی مانده ترخون را در مقداری روغن تفت دهید و به مواد دیگر اضافه نمائید. سپس، حرارت را کم کنید و اجازه دهید آش به مدت ۲ ساعت روی حرارت کم بماند تا غلیظ و کشدار شود.البته در این مدت باید هر ۱۰ دقیقه یک بار آش را خوب هم بزنید تا ته نگیرد. پس از آماده شدن آش، آن را با پیاز داغ تزیین نمایید و سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر