یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

خوشمزه ترین آموزش پختن آش ترش

عکس, خوشمزه ترین آموزش پختن آش ترش

آش ترش اگر چه در بیشتر شهرهای کشورمان پخته میشود اما خوشمزه و اصیل ترین روش درست کردن آن توسط مردم کردستان است که در این پست آموزش آن را قرار داده ایم. این آش نیاز به صبر و حوصله دارد و باید هم چون دیگر آشها بگذارید آش کاملا جا بیفند و حرارت آن ملایم باشد.

چند فوت و فن ساده:

موقع پاک کردن اسفناج ساقه‌های آن را دور نریزید. با اضافه کردن ساقه ها به آش به لذیذتر و خوشمزه تر شدن آش کمک می‌کنید.

آبی که برای تهیه آش ترش استفاده می‌کنید آب جوش باشد.

آب پیاز خرد شده را قبل از سرخ شدن بگیرید چرا که باعث کاهش مصرف روغن در حین سرخ شدن خواهد شد.

اگر چغندر خرد شده را جدا پخته‌اید، آب آن را به آش اضافه کنید چرا که باعث خوشمزه‌تر شدن مزه ی آش می‌شود.یکی از نشانه‌های آماده شدن آش ترش برای سرو این است که روی آن می‌بندد در این هنگام آش جا افتاده است.

مواد لازم آش ترش برای ۸ نفر

برگه زردآلو نصف پیمانه  ………….. آلوی خشک شده نصف پیمانه ……………… نمک، فلفل، زرد چوبه به مقدار لازم

نخود یک پیمانه  ………….. لوبیا یک پیمانه …………..چغندر نیم کیلو

رشته‌ آش ۳۰۰ گرم ………….. اسفناج ۱ کیلو

توت نصف پیمانه ………….. گلابی خشک شده نصف پیمانه

مویز نصف پیمانه ………….. سماق نیم کیلو

آب به مقدار لازم ………….. سرکه در صورت تمایل

ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل درآب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. بعد قابلمه ی مخصوص پختن آش را روی حرارت بگذارید و به مقدار کافی آب به همراه نخود را در قابلمه بریزید و اجازه دهید یک ساعت پخته شود.
سپس لوبیا را اضافه کنید و بعد از گذشت نیم ساعت چغندرها را که به شکل مربع های کوچک خرد کرده اید به نخود و لوبیا اضافه کنید بعد از گذشت چند دقیقه خشکبارها از جمله آلوی خشک شده، برگه زردآلو، توت، مویز،گلابی خشک شده را به ترتیب و با فاصله‌ی زمانی کوتاه به مواد بیفزایید.

سماق را درون ظرفی جداگانه با آب جوش روی حرارت می‌گذاریم. بعد از گذشت نیم ساعت سماق را درون صافی می‌ریزیم و با کمک قاشق شروع به له کردن سماق میکنیم، تا عصاره‌ی آن از صافی رد شود.

تفاله‌ی سماق را دور بریزید و عصاره ی آن را به عنوان چاشنی و یک مزه دهنده به آش اضافه کنید. این عصاره مزه‌ی ترش شدن را به آش هدیه می‌دهد. کسانی که تمایل دارند مزه‌ی ترشی آش بیشتر باشد می توانند مقداری سرکه به آن اضافه کنند.اسفناج‌ها را به تکه های کوچک خرد کنید و به همراه رشته‌ی آش به مواد اضافه کنید.

پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و پس از گرفتن آب آن در ظرفی جداگانه درون روغن سرخ کنید و پس از سرخ شدن به همراه نمک، فلفل و زرد چوبه به آش اضافه کنید و پس از گذشت نیم ساعت از زمان پخت، می‌توانید آش را درون ظرفی بکشید و میل نمایید.
آش ترش را می‌توانید در وعده‌ی شام و ناهار سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر