یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

دانستنی های بسیار مهم درباره قرص لاغری ارلیستات

عکس, دانستنی های بسیار مهم درباره قرص لاغری ارلیستات

Orlistat یکی از داروهای کاهش دهنده وزن است که هرگز نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود. این دارو با فرمولی که دارد  از هضم یک سوم چربی های دریافتی روزانه جلوگیری می نماید و به این ترتیب به شما می کند تا وزن کم کنید.

اگر حتی پزشک برای شما این دارو را تجویز کرده شما باید بدانید که بدون ورزش و برنامه غذایی سالم هرگز وزن کم نمی کنید.مصرف این دارو پس از ارزیابی شاخص توده بدنی (bmi)توسط پزشک، برای افرادی با شاخص بالاتر از ۲۸ تجویز می گردد.

عوارض جانبی اورلیستات
-عارضه ی شایع و ناخوشایند اورلیستات، ناشی از دفع مدفوع چرب و دفع غیر ارادی مدفوع و نفخ شکمی می باشد که برای کاهش احتمال وقوع آن لازم است مصرف غذاهای پرچرب را به حداقل برسانید و غذاهای حاوی فیبر بالا را جایگزین آنها نمایید.
-به دلیل افزایش دفع ویتامین های محلول در چربی (آ،د،کا،ای) به همراه چربی های هضم نشده، با داروساز یا پزشک خود جهت انتخاب فرآورده های مکمل مناسب برای تامین این ویتامین ها مشورت نمایید.
-در صورت بروز سردرد، اضطراب، سرگیجه، ضعف و لکهای پوستی به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه صحیح مصرف اورلیستات
-این دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید. به طور معمول کپسول ۱۲۰ میلی گرمی ارلیستات سه مرتبه در روز همراه وعده های غذایی اصلی تجویز می گردد. با این حال برای وعده های غذایی غیر چرب و یا در صورت حذف یک وعده غذایی، نیاز به مصرف دارو در آن نوبت نیست.
-توصیه می‌شود در کنار مصرف ارلیستات، مصرف چربی در رژیم روزانه ی خود را نیز کاهش دهید. به طوری که حداکثر ۳۰ درصد کالری دریافتی روزانه شما از مصرف چربی تامین گردد.

پیش از شروع مصرف اورلیستات
-در صورت ابتلا به هرگونه اختلال گوارشی از جمله سندرم سوءجذب مزمن و و کلستاز به پزشک اطلاع دهید.
-در صورت بارداری حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.
-چنانچه سابقه ی حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه آن را دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.
-در صورتی که سابقه ی بی اشتهایی بیش از حد و شدید و یا پرخوری عصبی داشته اید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.
-چنانچه سابقه ی پیوند اعضای بدن دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

توصیه ها
-مصرف این دارو موجب افزایش دفع چربی از بدن می شود و به همراه این چربی ها ویتامین های محلول در چربی نیز دفع می گردند. به همین خاطر لازم است در مدت مصرف اورلیستات با مشورت پزشک یا داروساز از مکمل های ویتامینی مناسب استفاده نمایید.
-لازم است مصرف چربی در رژیم غذایی خود را کنترل نمایید. زیرا مصرف چربی زیاد موجب دفع بیشتر چربی و بروز عوارض ناخوشایندی از جمله مدفوع چرب یا غیر ارادی و نفخ شکم می گردد.

منع مصرف اورلیستات
حساسیت به ارلیستات،سندرم سوء جذب مزمن ،کلستاز

موارد مصرف اورلیستات
این دارو برای کاهش وزن در افراد با BMI≥۳۰ یا افراد با BMI≥۲۷ که ریسک فاکتورهایی مانند فشار خون بالا، دیس لیپیدمی ، دیابت نوع II یا اختلال تحمل گلوکز دارند، بهمراه یک رژیم غذایی کم کالری بکار برده می شود.
• لاغری و کنترل وزن
• بهبود نسبی فشار خون سیستولی و دیاستولی
• کاهش سطح کلسترول خون (LDL)
• جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع II
• بهبود پارامترهای گلایسمیک
• کاهش HbA1c
• کاهش ریسک بیماری های قلبی-عروقی

تداخل با غذا:
لازم است مصرف مکمل های حاوی ویتامین های محلول در چربی حداقل به فاصله ی ۲ساعت از مصرف ارلیستات باشد.
ممکن است اثرات گوارشی ارلیستات با مصرف غذاهای پرچرب و سنگین افزایش یابد. به همین خاطر توصیه می شود بیمار میزان کربوهیدرات،چربی(حدود ۳۰٪کالری دریافتی روزانه) و پروتئین دریافتی روزانه را در سه وعده ی غذایی روزانه به صورت متعادل تقسیم نماید.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از سیناپرس، لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا در این خصوص گفت: یکی از رایج ترین و شناخته ترین کپسول ها در سراسر دنیا زنیکال یا ارلیستات است. این دارو برخلاف تصور بسیاری از مردم که چربی سوز است، چربی سوزی انجام نمی دهد بلکه چربی بلاکر است و مانع اثر آنزیم لیپاز و جذب چربی می شود بنابراین می تواند تا ۲۵ درصد جذب چربی دریافتی را در هر وعده غذایی به جهت ممانعت از جذب، کاهش دهد. از اینرو اگر انرژی دریافتی فرد بیشتر از طریق کربوهیدرات ها یا منابع غیر چربی است، اساسا ارلیستات کمکی نمی تواند بکند و نقشی نیز ندارد.

وی به میزان اثر بخشی ارلیستات اشاره کرد و افزود: ارلیستات باید همراه با رژیم غذایی و ورزش باشد تا بتواند در مدت یکسال به کاهش وزنی بیش از آنچه که ورزش و رژیم غذایی به تنهایی می تواند، منجر شود. مطالعاتی که اکنون در دانشگاه ها و مراکز معتبر دنیا انجام شده و گزارشی که موسسه ملی سلامت ((National Institutes of Health می دهد این است که مصرف ارلیستات به مدت یکسال می تواند ۵ درصد بیشتر به کاهش وزن بیانجامد یعنی اگر فردی ۸۰ کیلو گرم است حدود ۴ کیلوگرم از وزن بدنش می تواند بیشتر در طی یکسال به دنبال مصرف ارلیستات کم بشود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر