یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

دانستنی ها درباره لیزر تراپی در فیزیوتراپی

عکس, دانستنی ها درباره لیزر تراپی در فیزیوتراپی

یکی از روش های درمانی در فیزیوتراپی ها لیزر درمانی است. لیزر درمانی به دو صورت کم توان و پر توان است. لیزر می تواند از بافت های نرم و سخت بدن عبور کند و به کاهش درد و التهاب کمک کند.استفاده از لیزر درمانی در زنان حامله و در دوران بارداری ممنوع است. اما با اینحال برخی تکنیک های فیزیوتراپی برای از بین بردن درد کمر در دوران بارداری موثر هستند. لیزر ممکن است باعث تحریک تومورهای سرطانی شود. در نقاط مشکوک به وجود تومور نباید از لیزر درمانی استفاده کرد.لیزر نباید مستقیما به چشم تابیده شود. در لیزرتراپی نباید از کرم و لوسیون موضعی استفاده کرد.

لیزرهای با قدرت خروجی کمتر از نیم وات به عنوان لیزرهای کم توان یا LLLT طبقه بندی می شوند( به آن ها لیزر های سرد نیز می گویند چون فاقد حرارت هستند) در حالیکه لیزرهایی با توان خروجی بیشتر از نیم وات، لیزر پر توان یا HPLT نامیده می شوند.

موارد کاربرد لیزرتراپی:

*دردهای پا:
خارپاشنه
فاشیا پلانتار
زانو درد
پارگی رباط صلیبی
درمان واریس

*دردهای شانه و دست:
شانه یخ زده
تنیس البو (آرنج تنیس بازان) و سندروم آرنج گلف بازها
بیماری های مربوط به مچ دست مانند سندروم تونل کارپال
اختلالات آرنج

*دردهای کمر:
دیسک کمر
سندروم پیریفورمیس
آرتروز ستون فقرات
شل شدن عضلات کف لگن

*دردهای گردن:
تنگی کانال نخاعی
دیسک گردن
موارد ذکر شده در بالا تنها قسمتی از کارایی بالای لیزرتراپی در درمان آسیب ها و بیماری ها می باشد.

*لیزرتراپی دیسک کمر
یکی از راه های رایج درمان دیسک کمر عمل جراحی است. بسیاری از بیماران بدون معطلی به سراغ این درمان می روند. درحالی که بهتر است بیماران ابتدا لیزر درمانی را زیر نظر فیزیوتراپیست متخصص انجام دهند. توصیه می شود در صورتی که از لیزرتراپی نتیجه نگرفتید اقدام به جراحی کنید.

*لیزرتراپی دیسک گردن
درد گردن، بازوها و کف دست علامت اصلی فتق دیسک گردن می‌باشد. جالب است بدانید که فیزیوتراپی فتق دیسک گردن از موثرترین روشهای درمانی این بیماری است. تجربه نشان داده است که در میان انواع تکنیک های فیزیوتراپی، لیزرتراپی در کاهش درد و اسپاسم عضلات ستون فقرات گردن و افزایش دامنه حرکتی و بهبود عملکرد گردن مؤثر است.

لیزرتراپی زانو
لیزرتراپی یک درمان بسیار کارآمد برای انواع دردهای مزمن زانو است. تجربه نشان داده است لیزرتراپی در کاهش دردهای بلند مدت زانو بسیار موفق عمل می کند.

لیزرتراپی زانو

بیشتر بخوانید: ۲۲ علت زانودرد مزمن

درمان به وسیله لیزرتراپی، بسیاری از بیماران را از انجام عمل های جراحی سنگین راحت کرده است. فواید لیزر تراپی عبارتند از :

*ترمیم سریع و رشد سلول ها: لیزرتراپی نه تنها التهاب را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش جریان خون موضعی نیز می شود و سلول ها مواد مغذی اضافی و انرژی لازم برای بهبودی را بدست می آورند.

*کاهش درد: لیزر تراپی با هدف قرار دادن بافت های آسیب دیده از هر روش دیگری در کاهش درد موثرتر است.

*کمک به بهبود زخم های روی بافت ها: گاهی اوقات منشا درد بدن زخم های میکروسکوپی روی بعضی بافت ها است مانند دیسک گردن. لیزر درمانی می تواند جریان خون در اطراف محل آسیب یا زخم را افزایش دهد. با افزایش جریان خون، فرایند درمان نیز بهبود می یابد.

*کمک به بهبود سریع تر آسیب ها: لیزرتراپی می تواند به عنوان یک درمان جانبی برای تسریع بهبودی مورد استفاده قرار بگیرد. به طور مثال اگر بیمار عمل جراحی انجام داده است می تواند برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی از لیزرتراپی کمک بگیرد.

*بهبود عملکرد عصب ها: هنگامی که اعصاب سالم هستند، سیگنال های درد را به مغز ارسال می کنند تا ما را از بیماری یا آسیب مطلع سازند. اما ممکن است اعصاب ما توسط ضربه، حرکت ناگهانی فاشر عضلات مانند سندروم پریفورمیس آسیب دیده باشد. در این زمان عصب ها پیام های نادرستی ارسال می کنند که این می تواند باعث درد و کرختی در قسمتی از بدن شود. لیزرتراپی پر توان نشان داده است که می تواند در درمان اختلالات عصبی موثر باشد

افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری: حرارت دادن به سلول ها و بافت ها می تواند آن ها را از گرفتگی و خشکی رها کند. این کار باعث می شود ماهیچه ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

تحریک عصب ها: لیزرهایی که در پزشکی استفاده می کنیم قادرند به نقاط عمیق در زیر پوست برای تحریک عضلات نفوذ کنند. به همین دلیل لیزر درمانی در درمان کمر درد و درد های اسکلتی موثر است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر