یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

درد تیز در سمت چپ پایین شکم و سمته چپ ناف

عکس, درد تیز در سمت چپ پایین شکم و سمته چپ ناف
در اکثر موارد درد شدید سمت چپ ناف را درد آپاندیس تشخیص می دهند اما درد به تنهایی نمی تواند بگوید که شما حتما مشکل  آپاندیست دارید یا خیر ؟ شما باید در کنار این درد شدید که افزاینده است تب و حالت تهوع و استفراغ نیز داشته باشید.  این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که ورودی آپاندیس مسدود شده و منجر به عفونت می‌شود. این عارضه اگر درمان نشود می‌تواند منجر به ترکیدن آپاندیس یا آبسه شود.آپاندیس زائده کوچکی حدود ده سانتی متر است که زیر دریچه ای که روده باریک را به روده بزرگ وصل می کند. محل دقیق آپاندیس در بدن انسان زیر شکم سمت راست است. آپاندیس مرتب از غذا پر شده و به داخل روده بزرگ تخلیه می شود. چون مجرای آن کوچک است ممکن است به خوبی تخلیه نشود لذا انسداد ایجاد شده و سپس عفونی می شود. فرد در هر سنی ممکن است دچار این بیماری شود ولی بیشتر بین سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی اتفاق می افتد.

دیگر دلایل درد شکم سمت چپ:

دیورتیکولیت :در این بیماری کیسه هایی در جداره داخلی روده بزرگ و کولون ایجاد می شود. این کیسه ها ممکن است عفونی و ملتهب شوند. در اثر این بیماری دردهای شدیدی در قسمت چپ و پایین شکم ایجاد می شود. معمولا این دردها با تب، خونریزی، لرز و تغییر عادات روده همراه است. در صورت تداوم بیماری و تشدید آن ممکن است خونریزی، فتق و یا انسداد روده هم ایجاد شود.
ورم معده یا گاستریت : در اثر آسیب دیدن جداره معده به دلیل عفونت خفیف، جدار معده ملتهب شده و ورم معده یا گاستریت ایجاد می شود. در صورت معالجه نشدن و تداوم آن این التهاب تبدیل به زخم معده می شود که عوارض دردناک تری داشته و خطرناک تر خواهد بود.
ورم (آماس) روده یا کولیت:ورم روده یا کولیت، به معنای التهاب روده است. این التهاب معمولا در سطوح داخلی روده بزرگ و راست روده ایجاد می شود. نشانه متمایز این بیماری، دردهایی است که به تدریج گسترش پیدا می کند و با تغییر در نحوه عملکرد روده مانند اسهال همراه می شود. از علل ابتلا به کولیت می توان به عفونت، مسمومیت غذایی، واکنش سیستم خود ایمنی و کم خونی اشاره کرد.
انسداد روده:انسداد روده بیماری است که در طی آن مسیر روده بسته شده و مایعات و غذاها نمی توانند از روده عبور کنند. در صورتی که به فوریت اقدام به معالجه نشود بخش مسدود شده ممکن است بمیرد و مشکلات جدی را برای حیات بیمار ایجاد کند. علل مختلفی می توانند منجر به انسداد روده شوند که از جمله می توان چسبندگی روده که معمولا پس از جراحی بوجود می آید، کیسه های ملتهب و عفونی (دیورتیکولیت) روده، پیچ خوردگی روده، فتق و تومورها و… را نام برد. کاهش اشتها، درد سمت شکم و نفخ از دیگر نشانه های ابتلا به این بیماری می باشد.
سنگ، عفونت یا تومور کلیه چپ:گر چه کلیه ها در ناحیه پشت و دو طرف ستون فقرات قرار دارند اما دردهای کلیه در مناطق مختلفی ممکن است ظاهر شود. از جمله ممکن است درد کلیۀ چپ ، در ناحیه چپ شکم احساس شود. دردهای کلیه معمولا شدید بوده و ممکن است همراه با علائمی همچون تغییر رنگ ادرار، سوزش ادرار ، تکرر ادرار و … باشد.
فتق:در بیماری فتق جداره و یا عضلات اطراف شکم دچار شکاف شده و اعضای داخلی شکم دچار بیرون زدگی می شوند. (فتق شکمی)این عارضه ممکن است در بخش های مختلف شکم رخ دهد که اغلب اوقات دردناک است. این بیماری تنها از طریق جراحی قابل درمان است. در صورتی که عضو بیرون زده نتواند به حفره شکمی باز گردد، ممکن است خون رسانی به آن قسمت از عضو مختل شود که بسیار خطرناک است.
بزرگ شدن طحال:طحال عضوی است که در سمت فوقانی و چپ شکم قرار دارد. طحال کارکردهای مهمی همچون از بین بردن گلبول های قرمز پیر، ساخت پادتن، حذف باکتری ها یا سلولهای خونی پوشیده شده توسط پادتن و … دارد. آسیب و یا تورم طحال می تواند یکی دیگر از علل درد در ناحیه چپ شکم باشد.
کیست تخمدان چپ:بسیاری از زنان کیست تخمدان را در زندگی خود تجربه می کنند که می تواند دردهایی را در ناحیه لگن یا سمت چپ شکم ایجاد کند. در صورتی که این کیست پاره شود یا تخمدان پیچ بخورد، بیمار به درمان فوری نیاز خواهد داشت. برای تشخیص کیست تخمدان می توان از معاینه لگن یا سونوگرافی استفاده کرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر