یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

درمان جوش با راکوتان چه بهای سنگینی دارد

عکس, درمان جوش با راکوتان چه بهای سنگینی دارد
متاسفانه یکی از دارو های درمان کننده ی جوش و آکنه راکوتان است که در این پست قصد داریم شما را با مزایا و معایب بزرگ این دارو آشنا کنیم . این دارو با نام های با نام های تجاری دیگری مثل آکوتان ، ایزوترتینوئین هگزال ، نرم اسکین و آکنوترن شناخته می شود . پیشنهاد ما به شما این است که این دارو آخرین تلاش شما برای درمان آکنه باشد نه اولین و تا حد امکان از مصرف آن خودداری کنید .
قبل از شروع مصرف باید آزمایش خون گرفته شود و بنا به صلاحدید پزشک آزمایش خون باید در فواصل منظم تکرار شود .برای خانم ها حتما باید تست بارداری گرفته شود .لازم است پیش از مصرف دارو در صورت داشتن حساسیت به هر نوع دارویی پزشک را در جریان بگذارید و درباره سابقه پزشکی خود با پزشک معالج تان مشورت نمایید .این دارو جزء گروه X بارداری است و برای جنین بسیار مضر است بنابراین خانم های متاهل در حین مصرف دارو و تا یک ماه بعد از قطع مصرف دو روش جلوگیری برای جلوگیری از بارداری داشته باشند . در مرد ها استفاده از راکوتان هیچگونه ممنوعیتی برای بچه دار شدن ایجاد نمی کند زیرا زیرا راکوتان روی اسپرم اثر نمی گذارد .

نحوه مصرف راکوتان:

کپسول باید به شکل کامل بلعیده شود و از جویدن و خراشیدن آن خودداری کنید . میزان مصرف دارو توسط پزشک تعیین می شود و بسته به شرایط بیمار ، وزن وی و واکنش بدن فرد متفاوت است . معمولا دو عدد در روز و به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته مصرف می شود . این دارو باید همراه با غذا و آب زیاد مصرف شود و حداقل ۱۰ دقیقه بعد از مصرف از دراز کشیدن خودداری کنید . هرگز دو کپسول را با هم نخورید.پس از چند روز مصرف دارو ممکن است وضعیت پوستتان بدتر شود . یک تا دو ماه زمان نیاز است تا دارو به طور کامل اثر کند . در بسیاری موارد جهت جلوگیری از خشکی بیش از حد و اذیت شدن بیمار دارو با دوز کم شروع می شود در نتیجه شروع پاسخ نیز کندتر است . در صورت برگشت مجدد جوش های پوستی دو ماه پس از توقف مصرف دارو دوره دوم درمان شروع می شود . توجه داشته باشید که هرگز نباید دارو را بیشتر از زمان توصیه شده مصرف کنید .راکوتان باعث کاهش تولید چربی طبیعی پوست می شود در نتیجه منافذ پوستی بسته نمی شوند و تجمع چربی و التهاب بعدی اتفاق نمی افتد و جوش ایجاد نمی شود . همچنین باعث کشته شدن باکتری موثر در ایجاد آکنه می شود .

عوارض مصرف راکوتان:

خشکی مخاط : شایع ترین عارضه خشکی لب هاست که می تواند بیانگر موثر بودن دارو باشد . برای درمان خشکی لب می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید . برای رفع خشکی مخاط بینی هم می توانید داخل بینی را با ویتامین A چرب کنید در غیر این صورت ممکن است به دلیل خشکی مخاط ، بینی دچار خونریزی شود . مخاط چشم هم ممکن است دچار خشکی شود که برای درمان آن می توانید از قطره چشم مصنوعی استفاده کنید . در حین مصرف دارو نباید از لنز چشمی استفاده کنید زیرا به خاطر خشکی مخاط چشم ممکن است لنز باعث خراش قرنیه شود . برای رفع خشکی دهان و گلو هم می توان از آدامس کمک گرفت .
خشکی پوست : برای کنترل خشکی پوست حمام های کوتاه با آب ولرم و همچنین استفاده از مرطوب کننده توصیه می شود .
حساس شدن پوست به آفتاب : پوست خود را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید و از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید .
مشکلات گوارشی
نازک شدن و ریزش مو ها
سر درد خفیف
به خاطر داشته باشید که پزشک با بررسی عوارض و مزیت دارو آن را برای شما تجویز می کند و بسیاری از مصرف کنندگان با هیچ گونه عارضه جانبی جدی رو به رو نمی شوند بعلاوه اکثر عوارض راکوتان با قطع دارو بهبود می یابد .
یک سری عوارض جدی و خطرناکی هم وجود دارند که به ندرت اتفاق می افتند و در صورت مشاهده آنها لازم است بلافاصله مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید . این علائم عبارت اند از :
خارش پوست
تغییرات خلق و خو و افسردگی و افکار خود کشی
علائم عفونت مثل تب یا گلودرد
احساس کمردرد و یا درد عضلات و مفاصل
پوسته پوسته شدن کف دست و پا
تاری دید
سردرد شدید
وزوز گوش
از دست دادن شنوایی
درد قفسه سینه
اسهال شدید
خونریزی مقعد
ادرار تیره رنگ
در موارد محدودی ممکن است فرد نسبت به راکوتان واکنش های حساسیتی نشان دهد در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید :
التهاب به خصوص در صورت ، زبان و گلو
خارش
بثورات پوستی
سرگیجه شدید
مشکل تنفسی
چه داروهایی نباید همزمان با راکوتان مصرف شوند ؟
قرص های تقویتی حاوی ترکیبات ویتامین A
آنتی بیوتیک های گروه تتراسایکلین ، داکسی سایکلین و مینوسیکلین
داروهای موضعی ضد جوش
آدرس اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری
نکاتی که حین مصرف راکوتان باید رعایت کنید :
در زمان مصرف و تا یک ماه پس از توقف مصرف از اهدای خون خودداری نمایید .در زمان مصرف دارو از مصرف الکل اجتناب کنید زیرا سبب افزایش عوارض جانبی می شود .در هنگام مصرف دارو ماهانه و به شکل منظم تست بارداری انجام دهید تا از باردار نبودن خود اطمینان حاصل نمایید و در صورت مثبت بودن تست بلافاصله دارو را قطع کرده و با پزشک مشورت نمایید.در زمان شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی شود زیرا گفته می شود که راکوتان وارد شیر می شود .حداکثر روزی دو بار صورت خود را بشوئید ، شستشوی بیشتر باعث تحریک پوست می شود .استفاده از آرایش های سنگین و غلیظ باعث بدتر شدن جوش ها و التهابات پوستی می شود .بعد از ورزش حتماً دوش بگیرید ، تعریق باعث بدتر شدن جوش ها می شود .جراحی های خال و جراحی های بینی و عمل لیزیک چشم و لیزرهای تهاجمی مثل Co2 فرکشنال نباید انجام شوند .انجام لیزر مو های زائد ، بوتاکس ، ژل ، تزریق چربی و انجام ار اف فرکشنال ، نیدلینگ و لیزر های غیر تهاجمی منعی ندارد .

مصرف دارو به چه کسانی توصیه نمی شود ؟

کودکان زیر ۱۲ سال
افرادی که سابقه آلرژی به ترکیبات کپسول ایزوترتینوئین یا ترکیبات سویا دارند
افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز
افراد باردار

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر