یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

درمان سنتی گواتر تایید شده توسط پزشکان

عکس, درمان سنتی گواتر تایید شده توسط پزشکان

این روش درمانی برای گواتر سمی نیست و برای گواتر های سالم است. اگر  قرص یا کپسول تیروکسن مصرف میکنید از روش های سنتی درمان نیز بهره بگیرید.

درمان
صبح نان ذرت (با آرد ذرت نان تهیه شود.)
وسط روز یا عصرانه دو مشت ذرت بو داده بخورد.
شب ها هر چیزی برای شام می خورد در کنارش یک بشقاب سورپ بخورد.
قبل و آخر غذا یک گرم نمک ید دار بخورد.

اطلاعاتی در خصوص گواتر سمی :

در گواتر سمی غده تیروئید شما پیام‌هایی دریافت می‌کند مبنی بر اینکه سطح هورمون تیروئید در بدن شما کافی نیست. درنتیجه، غده تیروئید شما بزرگ می‌شود و ممکن است یک یا چند ندول (یا گره)، در داخل یا سطح غده تیروئید شکل بگیرد تا با کمک هم، تولید هورمون تیروئید را در بدن شما افزایش دهند. گاهی ممکن است این شرایط، باعث افزایش بیش‌ازحد هورمون تیروئید یا به عبارتی “پرکاری تیروئید” شود. در این حالت، متخصصین غدد می‌گویند که گواتر شما “سمی” شده است و علائم آن نیز معمولاً مشابه با پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدیسم است.
لازم است بدانید که بزرگ شدن غده تیروئید و ایجاد گره‌ها در همه افراد باعث ایجاد گواتر سمی نمی‌شود؛ بلکه گاهی ممکن است هیچ تاثیری روی فعالیت غده تیروئید نداشته باشد. گاهی هم ممکن است تنها باعث یک کم‌کاری یا پرکاری جزئی در غده تیروئید شود که معمولاً نیاز به درمان خاصی هم ندارد. در این شرایط به اصطلاح متخصصین، فرد به ” گواتر غیر سمی” مبتلا شده است. تشخیص گواتر سمی و غیرسمی با پزشک فوق تخصص غدد است.

آیا تیروئید سمی کشنده است؟
برخی از افراد به دلیل وجود کلمه “سم” در اسم این بیماری، احساس می‌کنند که این عارضه کشنده است. درحالی‌که ما در قسمت قبل به‌طور کامل توضیح دادیم که علت این نام‌گذاری فعالیت بیش از حد غده تیروئید است. بهتر است در پاسخ به این سوال که “آیا تیروئید سمی کشنده است” بگوییم که خیر تیروئید سمی به‌تنهایی کشنده نیست؛ اما می‌تواند با سرطان تیروئید و عوارض دیگری در ارتباط باشد که نیاز به درمان جدی دارند.
پزشک برای تشخیص سرطانی بودن تیروئید، از نمونه برداری مستقیم یا بیوپسی استفاده می‌کند و نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می‌کند. حتی اگر نتیجه پاتولوژی نشان دهد که ندول‌های تیروئید شما از نوع سرطانی هستند، باز هم نباید نگران یا ناامید شوید. خوشبختانه در اکثر موارد می‌توان ندول‌های سرطانی را با جراحی تیروئیدکتومی خارج کرد و نتیجه عمل در اکثر موارد رضایت‌بخش است. اما فراموش نکنید که این اتفاق زمانی می‌افتد که شما در زمان درست به پزشک مراجعه کنید و تشخیص و درمان شما به‌موقع انجام شود.

علت گواتر سمی چیست؟
معمولاً علت گواتر سمی را نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد. در گذشته معمولاً کمبود ید را علت این عارضه می‌دانستند؛ زیرا غده تیروئید برای ساخت هورمون‌ها نیاز به “ید” دارد. اگر تیروئید شما با کمبود ید مواجه شود، همان پیامی که در قسمت قبل درباره آن صحبت کردیم به بدن شما ارسال خواهد شد که یکی از نتایج آن می‌تواند بیماری گواتر سمی باشد. امروزه کمتر جایی پیدا می‌شود که مردمان آن منطقه با کمبود ید مواجه باشند؛ از جمله کشور خودمان ایران؛ اما هنوز هم احتمال کمبود آن در رژیم غذایی برخی افراد وجود دارد.
متخصصین با مطالعات و بررسی‌هایی که انجام داده‌اند، این بیماری را با شرایط زیر نیز مرتبط دانسته‌اند:

به نظر می‌رسد که برخی افراد به طور ژنتیکی استعداد ابتلا به این بیماری را داشته باشند
زنان بیشتر از مردان احتمال دارد که به این عارضه دچار شوند
هرچه سن افزایش پیدا کند (بالای ۶۰ سال)، خطر ایجاد گره‌های تیروئید و اختلالات مرتبط با آن، بیشتر می‌شود
به نظر می‌رسد کسانی که سابقه خانوادگی گواتر به ویژه گواتر مولتی ندولار (چندگره‌ای) داشته باشند، بیش از سایرین مستعد ابتلا به گواتر سمی هستند
داشتن سابقه بیماری‌های خود ایمنی مرتبط با غده تیروئید، مانند تیروئیدیت هاشیموتو یا بیماری گریوز نیز احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد

راه تشخیص گواتر سمی چیست؟
برای تشخیص این عارضه شما باید به فوق تخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. او ابتدا یک شرح حال کامل از شما می‌گیرد و درباره کلیه علائم، سابقه بیماری‌ها و داروهای مصرفی‌ شما سؤال می‌کند. همچنین از شما می‌پرسد که آیا در خانواده‌ خود فردی مبتلا به گواتر یا سایر بیماری‌های تیروئید دارید یا خیر. او همچنین سعی می‌کند شکل و اندازه غده تیروئید شما را از طریق معاینه این ناحیه، بررسی کند. سایر اقدامات برای تشخیص گواتر سمی عبارت‌اند از:

آزمایش خون
در گام بعدی لازم است که از طریق آزمایش خون، سطح هورمون‌های تیروئیدی شما از جمله هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH)، اندازه‌گیری شود. اگر سطح TSH در یک فرد پایین باشد ، ممکن است به این معنی باشد که فرد مبتلا به پرکاری تیروئید است و اگر سطح TSH زیاد باشد، ممکن است فرد دچار کم کاری تیروئید (سطح هورمون تیروئید پایین) باشد. در این آزمایش همچنین سطح هورمون‌هایی به نام T3 و T4 نیز اندازه‌گیری خواهد شد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر