یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

درمان های خانگی سنتی روان شناسی و دارویی بیش فعالی

عکس, درمان های خانگی سنتی روان شناسی و دارویی بیش فعالی

بیش فعالی کودک یا  اختلال کم ­توجهی در کودکان نیاز به درمان یا مشاوره پزشکی دارد. این موضوع هم برای کودک هم برای اطرافیان آن آزار دهنده است. در این پست از یاس فان برای شما تمامی درمان های خانگی ، درمان های سنتی ، درمان های غیر دارویی پزشک روانشناس و درمان های دارویی بیش فعالی را قرار داده ایم پس تا انتها با ما همراه شوید.

درمان خانگی بیش فعالی در کودکان چگونه است؟

مدیریت علائم اصلی بیش فعالی با استفاده از دارو امکان پذیر است اما دارو درمانی تنها راه نیست و می‌توان از درمان خانگی بیش فعالی کودکان استفاده کرد. درمان خانگی شامل تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی است. درمان خانگی برای اثر بخشی بهتر نیازمند حمایت و مراقبت والدین و صبر و حوصله است.

درمان بیش فعالی کودکان با تغییر در رژیم غذایی
رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان تاثیرگذار است. علت بروز بیش فعالی رژیم غذایی نیست اما می‌تواند علائم را تشدید کند و موجب آزار کودک و اطرافیان او شود. به همین دلیل بهتر است موارد زیر در رژیم غذایی کودکان بیش فعال رعایت شود.

محدود کردن آلرژن‌ها در رژیم غذایی

محدودکردن آلرژن‌ها در رژیم غذایی کودکان مبتلا به بیش فعالی موجب بهبود رفتارهای آن‌ها می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان خانگی کودکان بیش فعال قبل از این‌که دنبال داروی جدید درمان بیش فعالی باشید، رژیم غذایی خاصی برای کودکان در نظر بگیرید. در درمان رژیم این کودکان غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، آدامس، فست فود، شکر باید حذف شود. همچنین کره، شکلات نیز باید به کمترین میزان برسد و با غذاهای بدون سالیسیلات جایگزین شود.

غذاهای حاوی سالیسیلات مانند توت، پودر چیلی، انگور، پرتقال، هلو، آلو و گوجه فرنگی موجب تحریک بیشتر کودکان و بروز رفتارهای مرتبط با بیش فعالی می‌شود.

زمان بندی مناسب تغذیه‌ای
یکی دیگر از موارد با اهمیت در رژیم غذایی رعایت زمان بندی و برنامه‌ی مناسب برای غذا خوردن است. فاصله‌ی بین وعده‌های غذایی نباید زیاد باشد و در میان وعده‌ها حتماً از میوه و سبزیجات استفاده شود. این اصل از پرخوری کودکان در وعده‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی حاوی ویتامین و املاح
رژیم غذایی کودکان مبتلا به بیش فعالی باید حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B6، منیزیم، روی و ال‌کارنتین و کلسیم باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود کودکان بیش فعال از غلات کامل، چربی‌های سالم و منابع غنی از کلسیم مانند شیر و کشک استفاده کنند.

درمان بیش فعالی کودکان با ورزش کردن
درصورتی‌که می‌خواهید بیش فعالی را بدون دارو درمان کنید باید ورزش کردن را حتماً در برنامه‌های کودک بیش فعال قرار دهید. به این ترتیب انرژی مازاد این کودکان تخلیه می‌شود و وضعیت انتقال دهنده‌های عصبی بهبود پیدا می‌کند.

یوگا ورزشی است که موجب بالا بردن تمرکز و بازگرداندن آرامش به فرد می‌شود. به همین دلیل خیلی از افراد از یوگا به عنوان درمان قطعی بیش فعالی نام می‌برند. یوگا درمان مکملی است که در کنار مصرف دارو سطح اضطراب را پایین می‌آورد و موجب بهبود روابط اجتماعی می‌شود.

یکی از ساده‌ترین درمان‌ها برای بیش فعالی کودکان این است که آن‌ها را بیرون ببرید و حدود نیم ساعت در روز بتوانند در پارک قدم بزنند یا بدوند. این شیوه از درمان خانگی که با حمایت والدین انجام می‌شود یک درمان ایمن و طبیعی است و با کنترل کردن سطح اضطراب کودکان می‌تواند رفتارهای آن‌ها را بهبود بخشد. ورزش‌های دیگری که باعث بالا رفتن تمرکز می‌شود شامل موارد زیر است.

زیمناستیک
کوهنوردی
تمرینات فکری

درمان خانگی بیش فعالی با رفتار درمانی
اولین گام درمانی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی رفتار درمانی است. به این ترتیب تکنیک‌ها و راهکارهایی به والدین آموزش داده می‌شود که با تکرار آن‌ها رفتارهای کودکان بهبود می‌یابد. برای شروع کاردرمانگر کودک را به لحاظ میزان توجه مورد بررسی قرار می‌دهد و متناسب با ضعف‌های کودک راه‌های درمانی گوناگونی را به والدین آموزش می‌دهد.

به عنوان مثال به والدین آموزش داده می‌شود برای درمان خانگی بیش فعالی کودکان با ن‌ها بازی‌های مارو پله، نقطه چینن یا بازی‌هایی که به پیدا کردن تفاوت مربوط است را انجام دهند. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد تمرکز کند. همچنین والدین باید از رفتارهای تشویق کردن استفاده کنند و کودک را از چیزی محروم نکنند.

داروهای گیاهی موثر بر درمان اختلال بیش فعالی
داروهای گیاهی در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌های مختلف کاربرد دارد. برای درمان بیش فعالی کودکان نیز داروهای گیاهی مختلفی پیشنهاد می‌شود که می‌تواند علائم را کاهش دهد. این داروها مختص کودکان نیست و درمان بیش فعالی بزرگسالان با داروهای گیاهی نیز امکان پذیر است.

درمان بیش فعالی با کندر
کندر صمغ گیاهی است که برای درمان آلزایمر، بهبود حافظه، کاهش استرس و اضطراب تاثیرگذار است. استفاده از کندر در کودکان می‌تواند علائم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش دهد. متخصصان طب سنتی باور دارند استفاده از کندر در دوران بارداری موجب افزایش هوش جنین می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف کندر در سه ماهه‌ی سوم بارداری موجب بیش فعالی می‌شود و بهتر است در این بازه‌ی زمانی مادران باردار از مصرف کندر امتناع کنند.بهترین زمان برای مصرف کندر و افزایش هوش جنین در دوران بارداری بعد از ۴ ماهگی به مدت یک ماه است.

شیوه‌ی استفاده از کندر برای درمان بیش فعالی:

استفاده از کندر به دو صورت خوراکی و بخور دادن امکان پذیر است. برای استفاده‌ی خوراکی می‌توانید آن را بکوبید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق چای‌خوری از آن را در داخل یک فنجان آب حل کنید و به کودکان مبتلا به بیش فعالی بدهید. همچنین استفاده از کندر با جویدن و به صورت آدامس هم از خواص آن نمی‌کاهد و اثرات درمانی دارد. البته به خاطر داشته باشید استفاده‌ی خوراکی از کندر باید طی بازه‌ی زمانی دو هفته الی یک ماه باشد و بیش از آن موجب ایجاد عوارض می‌شود و مجاز نیست.

درمان بیش فعالی با زعفران
زعفران گیاهی دارویی با خواص بسیار بر بهبود سیستم اعصاب و روان است که موجب آرامش‌بخشی و کاهش افسردگی می‌شود. بهترین داروی بیش فعالی که از افسردگی در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند زعفران است.

شیوه‌ی استفاده از زعفران برای درمان بیش فعالی:

استفاده از دمکرده‌ی زعفران به میزان چند قاشق در روز اثرات زیادی در درمان خانگی بیش فعالی کودکان دارد. همچنین زعفران را به عنوان یک ادویه در غذاهای روزانه نیز می‌توان استفاده کرد.

درمان بیش فعالی با جوی دوسر
جوی دو سر به دلیل خواصی که در بالا بردن تمرکز و کاهش استرس دارد یکی از درمان‌های خانگی موثر بیش فعالی کودکان است. ترکیبات جوی دو سر آماده با شیر در وعده‌ی صبحانه از طرف کودکان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

درمان بیش فعالی با تخم کتان
اسید چرب امگا ۳ یکی از ترکیبات موثری است که در درمان بیش فعالی کودکان تاثیرگذار است و باید در رژیم غذایی گنجانده شود. تخم کتان یکی از مواد غذایی است که سرشار از امگا ۳ است و استفاده‌ی روزانه از آن به صورت خام یا روغن می‌تواند علائم بیش فعالی کودکان را کاهش دهد.

درمان بیش فعالی با دمنوش گیاهی
دمنوش‌های گیاهی ترکیباتی هستند که از دم کردن گیاهان دارویی درست می‌شوند. دمنوش گیاهان مختلف اثرات درمانی متفاوت دارد و موجب بهبود علائم بیماری‌های مختلف می‌شود.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش بابونه
بابونه گیاهی است که خاصیت آرامش‌بخشی دارد و می‌تواند اضطراب را کنترل کند و بهترین داروی بیش فعالی دارویی است که بتواند میزان اضطراب را کنترل کند و آرامش را به فرد برگرداند.

طرز تهیه‌ی دمنوش بابونه:

مقداری بابوبه را داخل قوری آب جوش بریزید و آن را روی حرارت غیر مستقیم بخاری کتری یا روی توری بگذارید که دم بکشد. استفاده‌ی روزانه باید به میزان یک فنجان باشد و در هفته دو یا سه بار این کار را تکرار کنید.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش سنبل الطیب
سنبل اطیب به دلیل خواص آرامش بخش می‌تواند رفتارهای خشونت آمیز و بی‌قراری‌های کودکان بیش فعال را کنترل کند. به همین جهت توصیه می‌شود از دمنوش ریشه‌ی گیاه سنبل الطیب برای درمان خانگی بیش فعالی کودکان استفاده شود.

طرز تهیه‌ی دمنوش سنبل الطیب:

دوقاشق غذاخوری ریشه‌ی گیاه سنبل الطیب را داخل قوری آب جوش بریزید و بعد از دم کشیدن به کودکان دارای علائم بیش فعالی بدهید. در تهیه‌ی دمنوش باید دقت داشته باشید که دمنوش نجوشد و فقط با حرارت غیر مستقیم دم بکشد.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش بادرنجویه
طب سنتی گیاه بادرنجویه را به دلیل دارابودن رزمارینک اسید به عنوان یک گیاه ضد اضطراب و استرس معرفی می‌کند و معتقد است خاصیت آرامش‌بخشی بادرنجویه موجب کنترل علائم بیش فعالی در کودکان می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود با استفاده‌ی روزانه از دمنوش بادرنجویه میزان بی‌قراری و رفتارهای تکانشی کودکان کنترل شود.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش گل ساعتی
گل ساعتی حاوی فلانوئید و ترکیبات فنولی است که استرس اکسیداتیو را کم می‌کند. استفاده‌ی دو بار در هفته از دمنوش گل ساعتی درمان خانگی بیش فعالی کودکان است.

نکات مهم در استفاده از دمنوش‌های گیاهی
یکی از مشکلات کودکان بیش فعال اختلال خواب و بی خوابی است. بنابراین بهتر است دمنوش‌ها قبل از خواب مصرف شود تا کودک خواب آرام‌تری داشته باشد.
دمنوش‌ها را نباید با هم ترکیب کنید و هر کدام را جدا گانه مصرف کنید که در صورت بروز حساسیت یا عارضه بتوانید تشخیص دهید اثر کدام یکی از گیاهان دارویی است.
درصورتی‌که از داروی خاصی استفاده می‌کنید حتماً در مورد تداخل دارویی دمنوش با دارو از سامانه‌ی نوبت دهی اینترنتی پذیرش ۲۴ از طریق ویزیت آنلاین طب سنتی با دکتر مشورت کنید. شما می‌توانید به صورت متنی یا صوتی با پزشکان در تماس باشید و نیازی به مراجعه‌ی حضوری نخواهید داشت.
ارتباط افزایش سن با علائم بیش فعالی چیست؟
اختلال بیش فعالی یکی از مشکلاتی است که با افزایش سن علائم آن بهبود می‌یابد و در بزرگسالی فرد کمتر در معرض حرکات تکانشی و عدم تمرکز قرار می‌گیرد اما در صورت بی توجهی به درمان در کودکی فرد ممکن است در بزرگسالی هم از این بیماری رنج ببرد. درمان بیش فعالی بزرگسالان با داروهای گیاهی هم مانند کودکان است.

مزیت درمان‌های خانگی بیش فعالی کودکان چیست؟
داروها به طرز موثری می‌توانند رفتارهای کودکان بیش فعال را کنترل کنند. اما استفاده از دارو ممکن است با عوارض جانبی مانند کاهش اشتها، مشکلات خواب و موارد نظیر آن همراه باشد. در حالی‌که درمان‌های خانگی با تغییر سبک زندگی و استفاده از گیاهان دارویی است و این موارد عارضه‌ای را به همراه ندارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
درمان خانگی بیش فعالی کودکان یک شیوه‌ی اثر بخش و مفید است اما باید به این نکته توجه داشته باشید این شیوه‌ها ممکن است برای اثربخشی نیاز به زمان داشته باشد. بنابراین درصورتی‌که کودک شما بیش فعالی شدید دارد با ویزیت آنلاین طب سنتی از سایت پذیرش ۲۴ هر چه زودتر علائم بیماری را از بین ببرید و از باقی ماندن علائم در بزرگسالی پیشگیری کنید.

_______________________________

درمان های غیر دارویی و دارویی :

رفتاردرمانی
گفته می‌­شود رفتاردرمانی موثرترین روش غیرپزشکی برای درمان اختلال کم ­توجهی یا بیش­­ فعالی در کودکان و بزرگسالان است. در این روش معمولا به والدین آموزش داده می‌­شود تا واکنش مناسبی را به رفتار منفی کودک نشان دهند. همچنین در تنظیم و رسیدن به اهداف به او کمک کنند.

در این روش همچنین راهکارهایی برای کنار آمدن با شرایط و مهارت‌­های اجتماعی به کودک آموزش داده می­‌شود. شعار رایج در بین افراد دچار اختلال کم ­توجهی یا بیش ­­فعالی این است که: “قرص به ما مهارت نمی‌­آموزد”.

این شعار تاکیدی بر این نکته است که اگرچه دارو باعث کنترل علائم بیش­ فعالی یا کم ­توجهی می­‌شود، اما در یادگیری رفتار مناسب یا از بین بردن عادات منفی به کودک کمکی نمی­‌کند. هدف از رفتاردرمانی پر کردن این شکاف است.

اغلب برای بزرگسالان و کودکان بزرگ­تر که دچار اختلال کم­ توجهی یا بیش­­ فعالی هستند از درمان شناختی رفتاری استفاده می­‌شود. درمان شناختی رفتاری به بزرگسالان کمک می­‌کند تا بهتر بتوانند احساسات خود را مدیریت کنند، به عادات منفی غلبه کنند و با الگوهای منفی ذهنی و عزت نفس پایین که مانع از موفقیت آن­ها می­‌شود روبه‌­رو شوند.

متداول‌­ترین دارو برای درمان اختلال کم ­توجهی یا بیش­­ فعالی محرک‌هایی مانند ریتالین و آدرال است. البته می‌­توان در مورد کسانی که به داروهای محرک واکنش نشان نمی‌­دهند یا دچار عوارض می‌­شوند، از داروهای غیرمحرک مانند استراترا یا گروه خاصی از داروهای ضد افسردگی نیز استفاده کرد.

مدت‌ها است که برای درمان اختلال بیش فعالی از محرک­‌ها استفاده می­‌شود. اگر چه این داروها ممکن است عوارض جانبی مانند سردرد یا کج­ خلقی داشته باشند. اما اکثر تحقیقات نشان می‌­دهد که اگر به ­درستی مصرف شوند، خطری ندارند.

کودکان و بزرگسالانی که از قبل دچار عارضه قلبی هستند باید به ­دقت تحت نظر پزشک باشند. زیرا داروی محرک باعث افزایش فشار خون یا ضربان قلب می­‌شود و می‌­تواند برای این دسته از افراد خطرناک باشد.

داروهای محرک می‌توانند باعث بروز تیک، دوره­‌های شیدایی یا در موارد نادر روان­ پریشی شوند. در اکثر موارد، پایین آوردن دوز یا تغییر دارو به تسکین این مشکلات کمک می‌­کند.

بهترین روش درمان اختلال کم ­توجهی یا بیش­­ فعالی برای هر فرد متفاوت از دیگری است. این روش معمولا ترکیبی از مصرف دارو، تراپی و یا تغییر سبک زندگی است. درمان موثر باید پاسخگوی علائم زمینه‌­ای مثل تکانشگری یا حواس ­پرتی و چالش‌­های رفتاری و اجتماعی متاثر از آن، مانند مشکل در دوست­یابی، کنترل زمان و عزت نفس پایین باشد.

اصلی­‌ترین محرک­‌های مورد استفاده برای درمان اختلال کم ­توجهی یا بیش­­ فعالی به دو دسته تقسیم می‌­شوند: متیل­ فنیدات و آمفتامین.

متیل ­فنیدات
مانند ریتالین، کنسرتا، قرص روز، فوکالین، قرص جویدنی، کوئیلیوانت، متادیت
آمفتامین
مانند آدرال، دیاناول، ویوانس، دکسدرین

آیا تجویز داروهای محرک مانع از رشد کودک می­‌شود؟

شواهد موجود در این زمینه ضد و نقیض هم هستند. به عنوان مثال بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، مصرف طولانی­ مدت داروهای محرک برای درمان اختلال کم ­توجهی یا بیش­­ فعالی با کاهش وزن شدید کودکان در ارتباط بوده است.

البته سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می­‌دهد که اختلال کم ­توجهی یا بیش ­­فعالی و یا مصرف دارو برای درمان آن ربطی به سرکوب رشد ندارد. بنابراین والدین باید قبل از شروع استفاده از داروهای محرک برای کودک، مزایا و معایب درمان را سبک سنگین کنند و احتمال بروز مشکلات رشد را با پزشک خود در میان بگذارند.همچنین باید در نظر داشته باشند که داروهای محرک می‌تواند به طرز چشم‌گیری باعث کاهش اشتها در کودکان ­‌شود. همین امر نیز می‌تواند روی رشد تاثیر بگذارد. از این رو اطمینان از برآورده شدن نیازهای غذایی کودک به انجام مراحل و اقدامات بیشتری نیاز دارد.

برای درمان اختلال کم­ توجهی یا بیش­­ فعالی از چه داروهای غیر محرکی استفاده می‌­شود؟
سه داروی غیر محرک به نام­‌های استراترا (آتوموکستین)، اینتونیو (گوانفیسین) و کاپوای (کلونیداین) برای درمان اختلال کم ­توجهی یا بیش­­ فعالی به تایید اداره غذا و دارو رسیده است.

ولبوترین (بوپروپیون) و سایر داروهای ضد افسردگی ازجمله دیگر مواردی است که برای درمان اختلال کم ­توجهی یا بیش­­ فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز به تایید اداره غذا و دارو نرسیده است

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر