یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

دستور مرغ لا پلوی اصیل و مجلسی

عکس, دستور مرغ لا پلوی اصیل و مجلسی

یک غذای عربی و خوشمزه با شکلی زیبا و طعمی مطبوع به اسم مرغ لا پلو … این آموزش برای ۴ نفر است. اگر می خواهید این غذا را با زرشک درست کنید آموزش آن نیز در همین صحفه قرار گرفته است. در انتهای پست…

مواد لازم برای ۴ نفر

برگ بو ۱ عدد ، فلفل سیاه ½ قاشق چایخوری ، فلفل قرمز ½ قاشق چایخوری
ران و سینه مرغ ۴ تکه ، برنج ۴ پیمانه ، نمک و روغن به مقدار کافی
زیره ۱ قاشق چایخوری ، زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری

برای تهیه مرغ لا پلو ابتدا برنج را داخل کاسه ای می ریزیم و آب تا سطح روی آن اضافه می کنیم و کنار می گذاریم تا خیس بخورد. تکه های مرغ که می تواند سینه یا ران باشد را داخل کاسه ای بزرگ قرار می دهیم.در این مرحله فلفل سیاه را به همراه قرمز، زعفران دم کرده، برگ بوی پودر شده، مقداری نمک، زیره سیاه و کمی روغن زیتون یا آفتابگردان به آن اضافه می کنیم و با دست خوب تکه های مرغ را جابه جا می کنیم تا با مواد کاملا آغشته و طعم دار شوند.حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت مرغ ها استراحت کنند و مزه دار شوند. سپس قابلمه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن سرخ کردنی داخل آن می ریزیم.

سپس مرغ ها را داخل آن می چینیم تا سرخ شوند. حرارت را کم نمی کنیم چون باعث آب انداختن مرغ ها می شود و ما فقط می خواهیم که مرغ ها کمی سرخ شوند.هر طرف مرغ ها را تقریبا ۵ دقیقه زمان می برد تا سرخ شود.مرغ ها که سرخ شد،آب برنج خیس خورده را خالی می کنیم و برنج را می شوییم و همراه با نمک و روغن داخل قابلمه محتوی مرغ های سرخ شده می ریزیم و به ازای هر پیمانه برنج بلافاصله ۱/۵ پیمانه آب می ریزیم.سپس اجازه می دهیم تا با همان حرارت ملایم بجوشد و آب برنج تبخیر شود و آنوقت برنج را وسط قابلمه جمع می کنیم (همان طور که تکه های مرغ زیر برنج قرار دارند)، سپس درب قابلمه را می گذاریم و برنج را دم می اندازیم.

تقریبا ۸۰ دقیقه زمان می برد تا مرغ لای پلو ما بپزد.بعد از اینکه مرغ لاپلو ما آماده شد داخل دیس پلو را می کشیم و تکه های مرغ را روی پلو قرار می دهیم و با کمی زرشک تفت داده روی آن را تزئین می کنیم.

آموزش مرغ لا پلو با زرشک

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج ۲ پیمانه
ران یا سینه مرغ ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق چایخوری
چوب دارچین ۱ تکه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
طرز تهیه مرغ لا پلو با زرشک

برای تهیه مرغ لاپلوی مجلسی ابتدا برنج را داخل یک کاسه حاوی آب ولرم و ۱ قاشق چایخوری نمک می ریزیم و اجازه می دهیم نسبت به نوع برنج خیس بخورد. اگر برنج شما تازه است، ۳۰ دقیقه خیساندن برنج کافی است.مرحله دوم
اما اگر برنج کهنه است باید مدت بیشتری خیسانده شود. در حین خیسانده برنج، مرغ را آماده می کنیم، برای این منظور پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم.

در این مرحله پیاز را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه گوشت مرغ را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم، سپس چوب دارچین را به همراه ۲ لیوان آب می افزاییم.حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم، تا آب شروع به جوشیدن کند، سپس کف های سفید رنگ روی سطح آب را با قاشق جمع می کنیم و دور می ریزیم. در ادامه حرارت را کمتر می کنیم و اجازه می دهیم گوشت مرغ ۳۰ دقیقه بپزد.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه باید نصف فنجان از آب مرغ درون قابلمه باقیمانده باشد. آب مرغ را صاف می کنیم و کنار می گذاریمف سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس تکه های گوشت مرغ را در روغن سرخ می کنیم.در حین سرخ کردن گوشت مرغ نصف زعفران دم کرده را اضافه می کنیم تا مرغ ها خوشرنگ تر شوند. در ادامه یک تابه کوچک روی حرارت قرار داده و کره را اضافه می کنیم. حالا صبر می کنیم تا کره به طور کامل ذوب شود.

در این مرحله زرشک و شکر را اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا شکر به طور کامل ذوب شود و زرشک براق شود، سپس تابه را از روی رحرات کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم.۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن به قابلمه اضافه می کنیم، سپس آنرا روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب جوش آمد، برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

در این مرحله حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود. توجه داشته باشید که چون می خواهیم برنج را با مرغ به صورت ترکیبی دم بگذاریم، بهتر است برنج را زنده تر آبکشی کنیم تا پس از پخت له نشود.در این مرحله برنج را آبکشی می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس به سلیقه خود برای ته دیگ، از سیب زمینی ورقه ای یا نان لواش استفاده می کنیم.

حالا مقداری از برنج آبکشی شده را روی ته دیگ می ریزیم، سپس تکه های مرغ سرخ شده را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه زرشک تفت داده شده را نیز اضافه می کنیم، سپس باقیمانده برنج را روی تکه های مرغ و زرشک می ریزیم.در این مرحله آب مرغ صاف شده را با زعفران باقیمانده روی برنج می ریزیم و در قابلمه را می گذاریم. حالا حرارت را زیاد می کنیم تا درون قابلمه بخار بپیچد، سپس حرارت را ملایمتر می کنیم و اجازه می دهیم غذا به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

پس از اینکه برنج به خوبی دم کشید، تکه های مرغ را از قابلمه خارج می کنیم، سپس برنج را به خوبی ترکیب می کنیم تا زرشک در تمام نقاط برنج پخش شود. در نهایت برنج را در دیس می کشیم و به همراه مرغ زعفرانی سرو می کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر