یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

دستور پختن غذای ژیگو مجلسی

عکس, دستور پختن غذای ژیگو مجلسی

سیر- ۶ حبه……………………………پیاز خردشده – یک عدد

ترشی سیر – به میزان لازم……………………………ادویه و زعفران – کمی

روغن – به میزان لازم

ران یا دست گوسفند – به میزان لازم……………………………سیر – یک بوته

ادویه نمک، فلفل و زردچوبه – به میزان لازم……………………………ساقه کرفس – دو تا سه عدد

پیاز بزرگ – یک تا دو عدد……………………………رب گوجه فرنگی – دو تا سه قاشق غذاخوری

چربی‌های ران گوسفند یا یک سردست را گرفته و با نوک چاقو حفره‌هایی را هر دو طرف سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنیم. سپس در داخل حفره‌ها حبه‌های سیر قرار می‌دهیم.

در داخل تابه‌ای بزرگ کمی روغن ریخته و ران گوسفند را کمی سرتفت داده تا حفره‌ها بسته شده و مانع بیرون زدن حبه‌های سیربشود.
در این فاصله فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن می‌کنیم و می‌گذاریم داغ شود. یک ظرف مناسب فر که به اندازه ران گوسفند نیز باشد برمی داریم و آن را درون ظرف قرار می‌دهیم،

سپس چند حبه سیر، چند تکه ساقه کرفس، یک پیاز خلالی، کمی رب، نمک، فلفل زردچوبه مخلوط روی ران گوسفند می‌ریزیم و یک لیوان آب داغ نیز اضافه می‌کنیم، سپس ظرف را با فویل آلومینیم می‌پوشانیم و بعد از آن داخل فر قرار می‌دهیم. در این فاصله چند بار ژیگو را را زیر و رو می‌کنیم تا هر دوطرف خوب پخته و رنگ بگیرد.

روش تهیه سس گارلیک:

در این فاصله سس گارلیک (سس سیر) را آماده می‌کنیم، به این صورت که کمی پیاز را نگینی ریز می‌کنیم و با کمی روغن و سیر ریز شده سرتفت می‌دهیم و رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم ودر ادامه نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و کمی زعفران حل شده در آب جوش را اضافه می‌کنیم. سپس مقداری ترشی سیر سنتی را برمی داریم و سرکه آن را به سس اضافه و همچنین حبه‌های ترشی را نیز تکه تکه می‌کنیم، به طوری که در سس رویت شود. بعد از غلیظ شدن زمانی که ژیگو پخت و در ظرف مد نظرمان قرار دادیم، روی آن را سس گارلیک (سس سیر) می‌ریزیم و سرو می‌کنیم. این غذا یک غذای مکمل در مهمانی‌ها می‌باشد و معمولا یک ران سه کیلویی را برای ۱۵ نفر محاسبه می‌کنیم و سرو آن باید حتما توسط یک آشپز صورت بگیرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر