یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

دستور پخت نان خانگی در فر و در ماهیتابه

عکس, دستور پخت نان خانگی در فر و در ماهیتابه
برای غذاهایی که با نان میل می شود سعی کنید حتما این دستور پخت را یاد گرفته و نان تازه ی خانگی برای اعضای خانواده خود درست کنید . طعم غذای شما با این نان بی نظیر می شود. در زیر آموزش پختن نان را برای شما در فر قرار داده ایم. مواد لازم برای ۱۰ نان است.
آرد نان  ۵۰۰ گرم
آرد جو ۵۰۰ گرم
پودر خمیرمایه ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
بهبود دهنده ۱ قاشق چای‌خوری در صورت دلخواه
آرد نان و جو را الک کرده، خمیرمایه، بهبود دهنده و نمک را به آرد افزوده و مخلوط کنید. آب را کم‌کم به مخلوط آرد افزوده و ورز دهید تا خمیری نچسب ولی نسبتاً شل حاصل شود، سپس آن‌را پوشانده و برای نیم تا ۱ ساعت در جای نسبتاً گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود. بعد از استراحت اولیه به خمیر برای ۲ دقیقه دیگر ورز دهید و از خمیر چانه های ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرمی بگیرید و چانه‌ها را در سینی از قبل چرب شده به قطر ۱ سانتی‌متر باز کنید.روی خمیرها را با دست کمی نم زده، سبزی خشک معطر ریخته و روی خمیرها را با چاقو یا چنگال شیار بیندازید.سینی نان را در فر از قبل گرم شده با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید تا نان‌ها پخته و روی نان طلائی شود.
دستور تهیه نان خانگی در ماهیتابه 
مواد لازم برای ۲۵ عدد نان
آرد نانوایی ۸۰۰ گرم
شکر ۱ قاشق چایخوری
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
پودر خمیر مایه فوری ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق سوپخوری
شیر ولرم ۲ پیمانه
روغن مایع ۱ پیمانه
آب ولرم ۱ پیمانه
طرز تهیه نان لواش
ابتدا خمیر مایه را به همراه شکر و نصف پیمانه آب ولرم در یک ظرف مناسب ترکیب می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و آنرا در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه عمل بیاید. حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا روی خمیر مایه حباب بزند و عمل بیاید.یک ظرف بزرگ و گود انتخاب می کنیم و شیر را به همراه روغن مایع، باقیمانده آب ولرم، بکینگ پودر و نصف آرد به ظرف اضافه می کنیم. در ادامه خمیر مایه را که عمل امده است به ظرف اضافه کرده و خمیر را خوب ورز می دهیم تا شکل بگیرد.در ادامه آرد را کم کم اضافه می کنیم تا حدی که خمیر جمع شود و کمی چسبندگی داشته باشد. نکته مهم در این مرحله این است که آب خور بعضی آرد ها بیشتر است و در صورتی که کل آرد را اضافه کنید ممکن است خمیرتان خشک شود.نان بربری یکی از انواع نان های محبوب میان ایرانیان است که مانند نان شیرمال یا پنکیک معمولا برای صبحانه یا عصرانه استفاده می شود.پس از اینکه خمیر آماده شد باید آنرا به ظرفی منتقل کنیم که حجم ظرف دو برابر حجم خمیر باشد. در ادامه روی درب ظرف را با سلفون می بندیم و یک پارچه یا حوله هم روی درب ظرف قرار می دهیم و آنرا یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر عمل بیاید.پس از گذشت حدودا یک ساعت و پانزده دقیقه روی خمیر را باز می کنیم و با انگشت اشاره داخل خمیر فرو می کنیم تا یک سوارخ ایجاد شود سپس انگشت مان را خارج می کنیم. اگر جای انگشتمان بلافاصله پر نشد یعنی خمیر اماده شده است.حالا خمیر را روی یک سطح صاف کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی موجود در خمیر خارج شود. در ادامه خمیر را ب چونه های صد گرمی تبدیل می کنیم و روی یک سطح صاف که قبل آرد پاشی کرده ایم با کمی فاصله می چینیم تا وقتی استراحت کردن به هم نچسبند.پس از اینکه تمام خمیر را چونه گرفتیم یک دستمال تمیز و سبک روی چونه ها می اندازیم و اجازه می دهیم چونه ها به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند. پس از گذشت این زمان از اولین خمیری که چونه گرفتیم باید شروع کنیم.ابتدا یک تابه جادار یا ساج مخصوص نان را روی حرارت قرار می دهیم تا خوب داغ شود سپس خمیر را با ورنده باز می کنیم و روش با چنگال طرح می زنیم و می اندازیم داخل تابه ( یا روی ساج ) تا حباب بزند. وقتی نان حباب زد خیلی سریع برش می گردانیم تا سمت دیگر نان هم رنگ بگیرد.به هیچ وجه نان ها رو با شعله کم نپزید چون علاوه بر اینکه خیلی طول می کشه تا نان ها بپزند، در پایان کار نان های شما خشک می شوند. پس از اینکه نان ها پخت سریع داخل یک پارچه تمیز قرار دهید تا نان ها نرم بمانند.یکی از مشکلاتی که در نان های لواش خانگی وجود دارد این است که ممکن است نان لواش ما کمی ضخیم باشد و پس از پخت سفت شود. برای حل این مشکل یک راه حل ساده وجود دارد و آن استفاده از ناون است. برای درست کردن ناون روی یک بالش کوچک را با یک پارچه تمیز ببندید.سپس خمیر را پس از اینکه با وردنه صاف کردید با دست روی بالش بکشید و گوشه های خمیر را خوب صاف کنید سپس خمیر را محکم روی تابه یا ساج بزنید. با این روش نان های شما شبیه به نان های نانوایی خواهد شد. مزیت دیگر استفاده از این روش این است که نان های شما یک اندازه خواهند شد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر