یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

دلایل خروپف درمان و راهکار های اساسی

خروپف می تواند برای دیگران بسیار آزار دهنده باشد و حتی یکی از دلایل طلاق در سراسر جهان است. اینکه هر شب مجبور باشی صدای خروپف کردن کسی را بشنوی و این خروپف ممتد باشد شرایطی ناراحت کننده است که حتی میتواند منجر به بی خوابی و افسردگی برای همراهان فرد خروپف کننده باشد و البته فردی که خروپف می کند نیز دچار مشکلاتی می شود که در این پست به آن اشاره شده است. پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید .

خروپف کردن به دلیل عوامل مختلفی مثل آناتومی دهان و سینوس ها ، مصرف الکل، آلرژی ها، سرماخوردگی و وزن فرد رخ می دهد .زمانی که خواب سبک شما در حال تبدیل به یک خواب عمیق می باشد ، عضلات سقف دهان ، زبان و گلو آرام می شوند . این بافت های درون گلو می توانند به اندازه کافی ریلکس شوند تا این که جریان هوا بسته شود و بلرزند . هرچقدر که راه جریان هوا باریک تر باشد ، نیروی بیشتری برای عبور جریان هوا وجود دارد که این اتفاق باعث افزایش لرزش بافت می شود و باعث خروپف های بلندتر خواهد شد .

شرایط زیر می تواند روی جریان هوا تاثیر بگذارد و باعث خروپف کردن شود :
آناتومی دهان :

سقف دهان ضخیم و پایین بودن آن می تواند باعث تنگ شدن راه هوا شود . افرادی که وزن بالا دارند، در این قسمت دارای بافت اضافه در پشت گلوی خود هستند که راه عبور هوا را باریک تر می کنند . قسمت مثلثی این بافت از سقف دهان آویزان است که می تواند جریان هوا را به دام بیاندازد و باعث لرزش و خرو پف شود .

مصرف الکل :

خروپف کردن همچنین بر اثر مصرف الکل مخصوصا قبل از زمان خواب اتفاق می افتد . الکل عضلات گلو را ریلکس می کند و خروپف نیز نتیجه دفاع طبیعی در برابر عبور جریان هوا می باشد .

مشکلات بینی و آلرژی :

گرفتگی مزمن بینی نیز می تواند منجر به خروپف شود .

مشکلات بینی

آشفتگی های خواب :

نخوابیدن به اندازه کافی باعث ریلکس شدن بیش از حد گلو می شود .

پوزیشن خواب :

خر و پف کردن معمولا زمانی که فرد به پشت می خوابد، افزایش می یابد و باعث باریک شدن راه هوا می شود .

سن بالا :

زمانی که سن افراد بالا می رود، عادت های خوابیدن نیز تغییر پیدا می کند . بعضی از افراد با بالا رفتن سنشان، دیرتر به خواب می روند و در نتیجه خستگی آن ها با یک بار خوابیدن از بین نمی رود . بالا رفتن سن همچنین روی خروپف کردن آن ها تاثیر می گذارد ، بنابراین عضلات گلو و زبان آرام تر می شوند و باعث لرزش هنگام دم می شود و خروپف را ایجاد می کند .

خروپف در سن بالا

وزن بالا :

در مطلب ” بهترین و ساده ترین روشها برای درمان سریع خروپف” در بخش قبلی سلامت نمناک گفتیم که وزن بالا می تواند از هر لحاظ سلامتی افراد را تهدید کند و خروپف کردن را نیز ایجاد می کند . اضافه وزن داشتن می تواند باعث ضعیف شدن بافت عضلانی شود و بافت اطراف گردن و گلو را افزایش دهد و می تواند جزء علت های اصلی صداهای شبانه در گلو باشد .

بزرگ بودن غدد لنفاوی و لوزه :

هرچیزی که باعث مسدود شدن جریان هوا شود ، می تواند عاملی برای سرفه کردن باشد .

اختلال وقفه تنفسی :

این اختلال باعث می شود که فرد نتواند هنگام خواب نفس بکشد و در نتیجه بافت پشت گلو تخریب می شود و جریان هوا را می بندد و باعث کاهش شدید ورودی اکسیژن می شود و این اتفاق می تواند شب های زیادی رخ بدهد .

در تمام موارد زمانی که راه هوا تنگ می شود ، سیگنال هایی از مغز به بدن ارسال می شود که بدن را برای دریافت اکسیژن بیشتر بیدار کند و در نتیجه فرد بدون اینکه خودش دلیلش را بفهمد ، ناخوداگاه بیدار می شود .

راهکارهای طب سنتی برای درمان خروپف:

در طب سنتی ذکر شده که هنوز به طور قطعی درمان و تشخیص برای خر و پف شناخته نشده است ولی با بررسی‌های انجام شده در طب نوین دلایلی مانند پولیپ بینی، سینوزیت و دخانیات می‌توانند دخیل باشند.علت اصلی خروپف در طب سنتی ایرانی– اسلامی وجود نزله به ویژه نزله سرد و تر در انتهای گلو، اطراف حنجره، گوش و دهان است. پس در نتیجه افرادی که دستگاه گوارش سردتری دارند؛ به علت تصاعد بخارات سرد، سرشان مرطوب می‌شود و چون مسیر بینی افراد خشک  است ماده مرطوب خارج نمی‌شود. و با تجمع آن در  قسمت‌هایی از حنجره که به آن اشاره شد موقع خواب مانع تنفس می‌شود. حال اگر فرد به حالت  طاق باز خوابیده  باشد؛ دهان باز می‌ماند و خر و پف شروع می‌شود.

شاید این سوال برای خیلی از افرادی که خروپف می‌کنند پیش بیاید که چرا بعضی مواقع در گلوی خود احساس برآمدگی می‌کنند؟ درجواب باید گفت این برآمدگی در گلو هنگام خروپف کردن خلط چسبنده‌ای است که به مقدار کم یا زیاد پشت گلو حس می‌کنند و غالبا این افراد نفخ یا  ورم معده و دستگاه گوارش دارند. از نشانه‌های خروپف می‌توان به  بینی  خشک و غذا خوردن سریع افراد اشاره کرد. افرادی که خروپف می‌کنند باید غذایشان را آرام بخورند، از غذا‌ها و میوه‌های دارای مزاج سرد و‌ تر پرهیز یا کمتر استفاده کنند، مدت زمان بین غذا خوردن و خواب حدودا ۳ ساعت باشد و از مصرف دخانیات پرهیز کنند.

افراد می‌توانند با ترکیب ۱۵ گرم بابونه، ۱۰ گرم مرزن‌جوش، ۱۰ گرم سیاهدانه، ۱۵ گرم  بنفشه و کوبیدن این گیاهان مخلوطی بدست بیاورند و این ترکیب  را روزی یک قاشق مرباخوری با دو لیوان آب بجوشانند و گوش و بینی خود را بخور دهند و سپس این آب را صاف کنند و مایع به دست آمده را روزی ۳ بار در بینی استنشاق کنند. همچنین این افراد می توانند مخلوط عرق آویشن و برگ چنار را تهیه کرده و روزی دو فنجان میل نمایند و سکنجبین عنصلی که از پیاز عنصل تهیه شده را مصرف کنند، اما افرادی که اسید معده دارند این نکته را به یاد داشته باشند که این گیاه را همراه با آب گرم میل کنند.

اگر بینی این افرد خشک است از روغن‌های مرطوب‌کننده مانند بنفشه استفاده کنند به این صورت که  روزی دو بار در بینی خود بچکانند، اگر در سطح شکم خود احساس سردی و لمس دارند می‌توانند با روغن‌های سیاهدانه و بابونه روزی دو بار شکم خود را چرب کنند.

افراد باید به پهلو بخوابند به این  شیوه که وضعیت سر طوری قرار بگیرد  که بالاتر از سطح بدن باشد تا ورود و خروج مسیر تنفس از نای باز باشد.

در عفونت‌های  شدید با نظر متخصص پس از پاکسازی، زالودرمانی پشت گوش مفید است و در صورتی که افراد مشکلات قلبی و ریوی دارند حتما زیر نظر متخصص دارو مصرف کنند.

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر