یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

دلایل ضربان قلب بالا درمان های خانگی و دارویی

عکس, دلایل ضربان قلب بالا درمان های خانگی و دارویی

ضربان قلب نرمال باید ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه بتپد که این میزان هنگام فعالیت بدنی افزایش می‌یابد دقت داشته باشید ضربان قلب در کودکان بیشتر است. یکی از دلایل ساده ی بالا رفتن ضربان قلب مصرف کافئین است. اگر همیشه تپش قلب دارید باید مصرف کافئین را کاهش دهید.

خشم، افسردگی، استرس و هیجان ها هم می توانند منجر به ضربان قلب بالا شوند.

یک سری بیماری‌ها نیز هستند که ضربان قلب را بالا می‌برند مانند فشار خون بالا یا پایین، پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی و عدم تعادل الکترولیتی. بیماری‌های قلبی، چون تنگی رگ‌های قلبی، نارسایی قلبی، بیماری‌های دریچه قلب و یا وجود یک عصب اضافه در مدار‌های الکتریکی قلب هم می‌توانند اختلال در ریتم ضربان قلب ایجاد کنند که این اختلال می‌تواند علت ضربان قلب بالا باشد. برخی بیماری‌های قلبی مادرزادی مثل تولد با یک دریچه قلب معیوب نیز روی عملکرد قلب برای پاسخ به سیگنال‌های الکتریکی تاثیر منفی می‌گذارد. گاهی هم ضربان قلب بالا بعنوان عارضه‌ای از حمله قلبی دامان شخص را می‌گیرد.

درمان های سنتی ضربان قلب بالا :

سرفه شدید به مدت چند دقیقه می تواند به رفع تپش قلب کمک کند. سرفه فشار درون قفسه سینه را بالا برده و ریتم قلب را به حالت عادی باز می گرداند. این مورد یک روش پیشگیرانه نبوده و تنها باید در هنگام بروز تپش قلب استفاده شود.

نفس عمیق یکی از بهترین روش های درمان خانگی تپش قلب است. تنفس عمیق با تسکین اضطراب و حملات هراس (پانیک) به طبیعی شدن ضربان قلب نیز کمک می کند.

وشیدن یک لیوان آب سرد به بازگرداندن ریتم طبیعی کمک خواهد کرد. این کار همچنین استرس، اضطراب و گیجی را نیز کاهش می دهد. ریختن آب سرد بر روی صورت یا گرفتن دوش سرد نیز در رفع تپش قلب و حملات هراس موثر است.

مصرف شیره قند یا نیشکر نیز یک راه حل ساده برای درمان خانگی تپش قلب در طب سنتی است. مقادیر فراوان پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم در این ماده به پیشگیری از کمبود این مواد و بروز تپش قلب کمک می کنند. آنمی یکی از عوامل اصلی تپش قلب است که مصرف شیره سیاه می تواند آن را برطرف کند. یک قاشق غذا خوری شیره سیاه را با یک فنجان آب ترکیب و میل کنید. همچنین، می توان ۲ قاشق چای خوری از شیره سیاه و سرکه سیب را در آب ترکیب کرده و نوشید. مصرف هر کدام از این ترکیب ها به صورت یک بار در روز از بروز تپش قلب پیشگیری می کند.

در طب سنتی دارچین یک درمان خانگی موثر برای تپش قلب است. این ماده حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی بسیاری است که از جمله آن ها می توان به منیزیم و پتاسیم اشاره کرد. مصرف دارچین به بهبود جریان خون رونده به قلب، پیشگیری از تجمع لیپوپروتئین های کم تراکم و کاهش فشار خون بالا کمک می کند. یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک لیوان آب گرم حل کرده و بنوشید. همچنین، می توان به جای آب گرم از عسل استفاده کرد. مصرف هر کدام از این ترکیب ها به صورت یک بار در روز از بروز تپش قلب پیشگیری می کند.

اثرات آرام بخش سنبل الطیب به آرامش بدن، احیای ضربان طبیعی قلب و بهبود کیفیت خواب کمک می کنند. برای استفاده از سنبل الطیب ۱۰ قطره از عصاره آن را به یک لیوان آب اضافه کرده و بنوشید. همچنین می توان مکمل سنبل الطیب را به عنوان درمانی پیشگیرانه به مدت چند هفته مصرف کرد. جهت مصرف این گیاه باید با پزشک مشورت و از مصرف آن به مدت بیش از چند هفته خودداری کرد. لازم به ذکر است که مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار توصیه نمی شود.

درمان های پزشکی ضربان قلب بالا 

دارو‌های ضد اضطراب: اگر علت ضربان قلب‌ بالا در شما اضطراب باشد، پزشک ممکن است دارو‌های ضد اضطراب برای شما تجویز کند. این دارو‌ها به آرام کردن شما کمک کرده و باید در صورت احساس اضطراب مصرف شود. اگر این دارو‌ها علائم شما را تخفیف نداد، حتما موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید.
دارو‌های Beta- blocker: این دارو‌ها برای کاهش ضربان قلب و تقویت گردش خون در سراسر بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت نامنظم بودن ضربان قلب یا بالا رفتن فشارخون این دارو برای شما تجویز می‌شود.

دارودرمانی برای رفع ضربان قلب بالا و بهبود جریان خون

بازدارنده‌های ACE: این دارو‌ها به باز کردن و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. فشارخون‌تان را پایین آورده و جریان خون را به کلیه‌ها و سراسر بدن تنظیم می‌کند.
بلاکر‌های شبکه‌ای کلسیم: این دارو‌ها برای درمان درد‌های سینه، فشار خون بالا یا نامنظم بودن ضربان قلب تجویز می‌شود. این دارو‌ها ضربان قلب را کند می‌کنند.
دارو‌های ادرارآور یا دیورتیک: این دارو‌ها با وادار کردن شما به ادرار کردن و دفع آب اضافی بدن، از نارسایی قلبی جلوگیری می‌کند.
دیگوکسین (Digoxin): این دارو که دیجیتالیس نیز نامیده می‌شود، با کند کردن ضربان قلب و کارآمدتر کردن ضربان‌های قلب، گردش خود را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر