یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

دنده ی شش در خودروها برای چیست

عکس, دنده ی شش در خودروها برای چیست

بدون شک هر چه تعداد سرعت‌ها در یک گیربکس افزایش پیدا کند، قابلیت جدیدی در اختیار راننده می‌گذارد و دنده ششم در گیربکس جدید ایران خودرو، وظیفه پایین نگاه داشتن دور موتور (RPM)، کاهش محسوس مصرف سوخت حداقل ۲٫۵ درصدی و کاهش فشار روی موتور در سرعت‌های بالا و در نتیجه افزایش عمر پیشرانه را خواهد داشت.

گیربکس ۶ سرعته دستی ایران خودرو که روی رانا پلاس نصب کرده است و به مرور روی دیگر محصولات خودرویی نیز نصب می‌شود، تحولی در راستای کاهش محسوس مصرف سوخت و کیفیت رانندگی است.

خودرو‌های ایرانی طی بیش از ۲۰ سال گذشته، همواره از گیربکس‌های ۵ سرعته دستی استفاده می‌کردند و محصولات ایران خودرو عمدتا به گیربکس سری BE پژو (که بعضا در برخی خودرو‌ها با تغییرات اساسی عرضه شد) مجهز می‌شدند که ۵ سرعته بود.

اگر خودرو شما به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز باشد معمولا خودروسازان برای خودرو‌های کنونی بازار ایران توصیه می‌کنند روی سرعت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اقدام به تعویض دنده به ۵ یعنی سبک‌ترین دنده کنید و سپس روی سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در یک مسیر مسطح دور موتور روی حدود ۴۰۰۰ دور در دقیقه خواهد بود. حال تصور کنید مسیری ۲۰۰ کیلومتری پیش رو دارید و قرار است برای مدت دو یا ۳ ساعت سرعت خودروتان را روی ۱۰۰ تا ۱۲۰ نگاه دارید و برای اینکار تنها به دنده ۵ یعنی دنده سبک و آخرین دنده نیاز دارید لذا همه چیز در زمینه استهلاک خودرو شما و مصرف سوخت به این دنده وابسته خواهد بود.

با تعویض گیربکس ۶ سرعته به جای گیربکس ۵ سرعته این تعریف به کلی تغییر می‌کند به گونه‌ای که دور موتور حدود ۵۰۰ دور در دقیقه در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه با ورود گیربکس به حالت Over Drive در دنده۶، سرعت پیستون در سیلندر (احتراق در دقیقه کمتر) کاهش پیدا می‌کند که موجب کاهش محسوس استهلاک پیشرانه می‌شود. نیاز به حفظ سرعت بالا مساله مهم دیگری است که با کاهش فشار روی پیشرانه استهلاک را به حداقل می‌رساند و مصرف سوخت حداقل ۲٫۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

تاثیرات افزایش یک دنده در گیربکس جدید
نصیری درباره اثر این گیربکس در رانندگی گفت: “در این گیربکس نسبت به گیربکس های قدیمی ۵ دنده، یک دنده بیشتر وجود دارد که باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا می شود.

در گیربکس های ۵ دنده برای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در دنده ۵، دورموتور بین ۳۳۰۰ تا ۳۶۰۰ قرار می گیرد، اما در این گیربکس شش دنده برای همین سرعت در دنده ۶، دور موتور حدود ۲۵۰۰ قرار می گیرد.

به این ترتیب، در سرعت های بالا حدود ۱۰۰۰ دور بر دقیقه، دور موتور کاهش پیدا می کند.

همین کاهش دور موتور باعث می شود صدای موتور درون کابین کاهش پیدا کند و سرنشین کمتر اذیت بشود.”

همچنین فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو نیز درباره این گیربکس گفت:

“با افزایش دنده ها میزان دور موتور حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند و همین کاهش دور موتور باعث می شود میزان کاهش مصرف سوخت در سیکل استاندارد به طورکلی حدود ۲ درصد و در سرعت های بالای ۱۲۰ کیلومتر درساعت، حدود ۷ درصد باشد.

همچنین با کاهش دور موتور صدای موتور در داخل کابین بسار کاهش می یابد.”

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر