یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

دو روش پختن آش ماست با کوفته قلقلی و بدون گوشت

عکس, دو روش پختن آش ماست با کوفته قلقلی و بدون گوشت

اگر چه بیشتر شهرهای کشور آش ماست دارند اما آش ماست تبریز و شیراز از بقیه آش ماست ها معروف تر است. شما می توانید بر حسب سلیقه خود این آش را بدون گوشت یا با گوشت بپزید. هر دو آموزش را برای شما در این صفحه قرار داده ایم. اگر قصد دارید این غذا را با گوشت درست کنید کوفته ها را کوچک درست کنید تا کاملا بپزد. هم چنین اگر می خواهید آش ماست شما خوشرنگ تر شود، از مقدار بیشتری زردچوبه استفاده کنید.

نخست آموزش آش ماست با گوشت :

برنج ۳ پیمانه   ……………………… ماست ۱ کیلوگرم ……………………..  گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

سبزی آش ۵۰۰ گرم ………………………  لپه نصف پیمانه

پیاز ۳ عدد متوسط ……………………… نعناع ۱ قاشق سوپ خوری

روغن مایع به میزان لازم ……………………… نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

نخست برنج و لپه را از شب قبل خیس کنید .روز بعد پیازها پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. قابلمه ای را که می خواهید آش در آن بپزید را انتخاب کنید و در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن پیاز را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از سرخ شدن پیازها، لپه ها را آبکشی کنید و به همراه ۶ پیمانه آب و مقداری فلفل به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا بپزند.

بعد از اینکه لپه ها نیم پز شدند، برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید.نوبت به درست کردن گوشت چرخ کرده می باشد. ابتدا یکی از پیاز های باقیمانده را پوست بگیرید و بشویید و رنده کنید. و سپس آب آن را به کاسه ای که گوشت چرخ کرده در آن است اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر ورز دهید. سپس به اندازه یک گردو و حتی کوچک تر از گوشت را در کف دست قرار دهید و آن ها را قلقلی کنید. سپس آن ها را به قابلمه آش اضافه کنید.

در این مرحله نوبت به سبزی آش می‌رسد. سبزی آش شامل جعفری، گشنیز، تره و نعناع است. سبزی ها را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید و به قابلمه آش اضافه کنید.باید در این مرحله حرارت اجاق گاز را کم کنید تا کوفته ها متلاشی نشوند و به آرامی به همراه برنج پخته شوند.بعد از اینکه برنج و گوشت کاملا پخته شدند، به قابلمه زردچوبه و مقداری نمک اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید.
در نهایت اجاق گاز را خاموش کنید و سپس ماست را بعد از اینکه هم زدید به قابلمه اضافه کنید. سپس آش ماست را هم بزنید و در قابلمه را برای چند دقیقه بگذارید تا مواد طعم ماست را به خود بگیرند.

تهیه آش ماست بدون گوشت:

نعناع ۱ قاشق سوپ خوری ……………………….  روغن مایع به میزان لازم
برنج ۳ پیمانه ………………………. ماست ۱ کیلوگرم ……………………….  نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
لپه نصف پیمانه ………………………. پیاز ۱ عدد متوسط

مثله آموزش بالا نخست برنج و لپه را از شب قبل خیس کنید. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و در آن ۴ پیمانه آب اضافه کنید و برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید.برای پختن لپه ها، یک قابلمه جدا را تهیه کنید و لپه ها را به همراه ۴ پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا پخته شوند.

بعد از اینکه برنج و لپه کاملا پخته شدند. لپه ها را به قابلمه برنج منتقل کنید و خوب مواد را هم بزنید و بگذارید تا مقداری دمای برنج و لپه سرد شود.بعد از اینکه برنج و لپه کاملا خنک شدند، ماست را هم بزنید و به آن ها اضافه کنید. و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.در مرحله بعد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک تابه که مقداری روغن در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید.

نعناع خشک را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. مواظب باشید که نعناع نسوزد. که طعم غذای شما را خراب می کند. سپس زردچوبه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. بهتر است برای سرخ کردن نعناع اجاق گاز را خاموش کنید تا با همان دمای روغن سرخ شود.پیاز داغ و نعناع داغ را به قابلمه آش اضافه کنید و خوب آش را هم بزنید.
در نهایت شعله اجاق گاز را کم کنید و مرتبا آش را هم بزنید تا آش ماست پخته شود و جا بیفتد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر