یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

رازهای نه گفتن را بدون دل شکستن و بی احترامی بیاموز

عکس, رازهای نه گفتن را بدون دل شکستن و بی احترامی بیاموز

نه گفتن به خواسته های دیگران هنری است که همه ی ما باید آن را بیاموزیم.. زندگی برای ما سخت است پس آن را با رودروایسی و از خود گذشتن سخت تر نکنیم. چگونه نه بگوییم که قلبی نرنجد و بی احترامی هم نشود ؟ نخست باید بدانیم چرا ما اغلب بر خلاف خواسته ی خود نه نمی گوییم :

ترس از دست دادن، احساس گناه درباره نه گفتن، احساس ارزشمندی در موقع درخواست دیگران، اعتقاد به اینکه خوب نیست خواسته خود را به دیگران ترجیح دهیم. اعتقاد به اینکه باید کاری کنیم که دیگران همیشه از ما راضی باشند؛ ترس از تایید نشدن توسط دیگران و نگرانی از اینکه ما را دوست نداشته باشند و … اینها موانع شناختی یا خطاهای ذهنی است که سبب می شود ما در برابر خواسته دیگران منفعل شویم و علیرغم میل باطنی، حقوق، تمایل و خواسته خود را نادیده بگیریم.

چه موقع باید «آری» و چه موقع باید «نه» بگوییم؟

وقتی درخواستی از شما می شود، باید آن درخواست، شفاف و بی ابهام عنوان شود. اگر شفاف نبود، حتما باید اطلاعات کامل بگیریم و از همه جزئیات آن پرسش کنیم. یعنی اینکه تا ندانیم طرف مقابل دقیقا از ما چه می خواهد، نمی توانیم پاسخ مثبت یا منفی دهیم. برای مثال وقتی کسی از شما می خواهد ضامن وامش شوید، باید بدانید رقم دقیق وام چه مبلغی است؛ قسط ماهیانه آن چقدر است؛ شما ضامن چندم هستید؟ و حقوق شخصی که از شما خواسته است که ضامنش شوید؛ چقدر است و … پس از کسب اطلاعات کامل هم شما می توانید اگر در پاسخ دادن مردد هستید و نمی دانید که پاسختان مثبت است یا منفی، از شخص درخواست دهنده وقت بگیرید تا بیشتر فکر کنید و شرایط خود را برآورد یا مشورت کنید. به این وقت گرفتن در اصطلاح «تکنیک بررسی مجدد» می گویند. در نهایت اگر آن درخواست یا پیشنهاد با شرایط شما مطابق نبود، باید آن را ماهرانه رد کنید.

چه تکنیک هایی برای ماهرانه رد کردن درخواست ها و پیشنهادهایی که به ما می شود، وجود دارد؟

برای اینکه درخواستی را رد کنیم، حتما باید رفتاری همدلانه داشته باشیم. یعنی باید به طرف مقابل ابراز کنیم که وضعیت او را درک می کنیم و تمایل داریم که به او کمک کنیم؛ اما متاسفانه شرایطش را نداریم و در مرحله بعد از تکنیک های مختلف استفاده کنیم.

تکنیک پیشنهاد جایگزین

در این تکنیک ما ضمن رد درخواستی که شرایط پذیرشش را نداریم، جایگزینی به طرف مقابل پیشنهاد می کنیم. برای مثال اگر دوستی از ما درخواست کرده که برای دادن آزمایش خون با او همراه شویم و ما فرصت این کار را نداریم، می توانیم به او بگوییم که مثلا مادرم فردا وقت آزاد دارد. می توانم از او درخواست کنم که همراهی ات کند.

تکنیک صفحه خط خورده

گاهی شخص درخواست کننده بیش از حد پافشاری می کند و شما را تحت فشار می گذارد؛ در این شرایط شما نباید از موضع خود عقب نشینی کنید و همانطور که او درخواستش را تکرار می کند، شما هم مثل صفحه خط خورده (خش دار) گرامافون پاسخ خود را تکرار کنید؛ اما فراموش نکنید که این تکرار باید با همدلی باشد. اما گاهی این تکنیک هم جواب نمی دهد و شخص بی وقفه و غیرمنطقی درخواست خود را تکرار می کند. در این صورت ما ناچاریم از تکنیک دیگری استفاده کنیم.

تکنیک جراتمندی افزایشی

وقتی اصرار درخواست کننده بیش از حد است و ما واقعا امکان پذیرفتن درخواست او را نداریم ، ناچاریم فضا را از حالت دوستانه خارج کنیم و البته لازم است که پیامدهای این کار را هم بپذیریم. در این حالت کمی تن صدا را بالا می بریم و جدیت لحن را بیشتر می کنیم و تغییر وضعیت می دهیم. مثلا اگر نشسته ایم ، بلند می شویم و با زبان بدن خود هم نشان می دهیم که اصرار بیش از حد او ما را اذیت می کند و سپس عباراتی مثل اینکه« من واقعا متوجه اصرارت نمی شوم.» یا « گفتم که شرایطش را ندارم.» و … را به زبان می آوریم.

تکنیک تعریف پیامد و ترک موقعیت

اگر شخص درخواست کننده باز هم اصرار بر درخواست خود داشت، با او از پیامد رفتارش می گوییم. مثلا اینکه « گفتم که من وضعیت تو را درک می کنم؛ اما اصرارت دارد من را عصبانی می کند؛ اگر بیشتر پافشاری کنی، مجبور می شوم تلفن را قطع کنم.» و اگر او متوجه نبود و ادامه داد، واقعا نلفن را قطع یا موقعیت را ترک می کنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر