یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

راز خوش رنگ شدن و شکرک نزدن مربای به

عکس, راز خوش رنگ شدن و شکرک نزدن مربای به

فوت و فن ها :

توجه داشته باشید که در طول پخت مربا محتوایات درون قابلمه را مداوم هم بزنید تا مربا شما ته نگیرد. اگر متوجه شدید که مربای شما بسیار کف می‌کند فورا زیر آن را خاموش کنید، کف کردن مربا نشان دهنده غلیظ شدن و سفت شدن مربا است. بعد از سه الی چهار ساعت مربای شما آمده است. اجازه دهید مربا با دمای اتاق خنک شود و بعد آن را در شیشه بریزید. ظرف‌های فلزی و آهنی ممکن است به مربای شما طعم دهد پس بهتر است تا مربا را در ظرف شیشه‌ای بریزید.

برای خوش عطر و طعم شدن مربای به از دارچین، هل و مقدار کمی آبلیمو استفاده کنید. بهتر است مربا را در ظرف
مسی بپزید. زمانی که مربای در حال پخت شروع به کف کردن کند به معنای این است که مربا دارد سفت و غلیظ می‌شود.
در زمان پخت مدام مربا را هم زده تا ته نگیرد.

توجه داشته باشید که اگر به تکه به‌های نرم شده در مربا علاقه ندارید برای سفت شدن مربا به خود زمانی که به را درون قابلمه ریختید شکر را به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا آب درون قابلمه به جوش بیاید و بعد شعله را کم کنید.
حتما قابلمه‌ای را انتخاب کنید که در آن کامله اندازه قابلمه باشد. زمانی که درب قابلمه مربا به را بگذارید مربا بسیار خوش‌رنگ‌تر خواهد شد.

اگر در خانه آب لیمو یا لیمه تازه نداشتید بجای آبلیمو از جوهر لیمو هم می‌توانید استفاده کنید. اما برای سالم‌تر بودن مربا بهتر است از جوهر لیمو استفاده نشود. اگر قصد استفاده از جوهر لیمو را داشتید از مقدار نیم قاشق غذاخوری استفاده کنید تا مربا شما ترش نشود.برخی معتقدند دارچین هارمونی بیشتری با طعم به دارد و بجای آبلیمو تنها از چوب دارچین استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که استفاده از پودر دارچین رنگ مربا را تیره می‌کند؛ پس بهتر است تنها از تعدادی چوب دارچین استفاده کنید.

همان‌طور که اشاره شد برای خوشرنگ شدن مربا به بهتر است از قابلمه مسی استفاده کنید، اگر قابلمه مسی ندارید از قابلمه روحی (روی) هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر مربا بعد از مدتی شکرک زد به این دلیل است که مقدار آب آن زیادتر از حد اندازه بوده یا مربا، به اندازه کافی غلیظ نشده و یا شکر آن کم بوده است. در این صورت مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا بجوشد تا غلیظ شود.

در صورتی که در مدت پخت مربا، درب قابلمه زیاد باز نشود و آن را روی شعله ملایم بپزید، مربا شکرک نمی‌زند.
اگر مربا شکرک زد نگران نباشید مقداری شکر و اندکی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید محتوایات بجوشد. قابلمه مسی
مربا را خوش رنگ‌تر می‌کند. برای سفت‌تر شدن مربا به کافیست شکر را به همراه تکه‌های به، به قابلمه اضافه کنید.
هیچوقت مربا را نباید گرم در شیشه بریزید، در این صورت ممکن است مربا به بعد از مدتی کپک بزند

. اگر مربا را پس از آن‌که پخته شد به مدت یک روز نگه دارید و بعد از آن در شیشه بریزید بهتر است. بعد از یک روز مقدار رقیق بودن یا غلظت مربای شما کاملا مشخض خواهد بود. اگر بعد از این زمان باز هم احساس کردید که مربا رقیق است بگذارید تا مقداری بجوشد.توجه داشته باشید که بهتر است برای پخت مربا به بیشتر از دو یا سه کیلو مربا نپزید. اگر در پخت مربا حرفه‌ای نباشید درصد خطای شما در پخت مربا در وزن‌های زیاد بسیار بالا می‌رود.

یک مربا به کاملا جا افتاده و خوش طعم باید قوام داشته باشد، و این به معنی غلظت به اندازه است. زمانی که مربا سرد شده باشد و شما آن را با قاشق بردارید مانند عسل کش می‌آید.اگر مربا به زیاد روی حرارت بماند رنگش تیره می شود، البته رنگ مربا به سلیقه شما بستگی دارد.تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی و نم و رطوبت باشد. شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.

اگر می‌خواهید مربای به حالت ژله‌ای داشته باشد، می‌توانید از دانه‌های به استفاده کنید. آن‌ها را کاملا تمیز کرده و یک ساعت بعد از پخت به مربا اضافه کنید، تا لعاب بیاندازد. می‌توانید با اضافه کردن یک برگ در زمان پخت مربا به قابلمه نیز مربا را ژله ای کنید.
اگر این مربا کاملا پخته و قرمز تیره شده بود ولی شهد آن هنوز رقیق بود، در قابلمه را برداشته و حرارت را کمی زیاد کنید تا آب اضافی بخار شده و مربا به خانگی شما غلیظ شود.

توجه داشته باشید ظرفی که در آن پخت مربا را می‌پزید و از آن نگهداری می‌کنید عاری از چربی باشد، مربا را در ظرف
شیشه‌ای وقتی که کاملا سرد شد نگهداری کنید. اگر می‌خواهید مربا شما حالت ژله‌ای به خود بگیرد از چند برگه ژلاتین
استفاده کنید.

مواد لازم :

هل و چوب دارچین : به میزان لازم

آب: یک و نیم لیتر

میوه به: ۱ کیلو گرم

شکر: ۱ کیلوگرم (میزان شکر باید با میوه هم اندازه باشد)

آبلیمو : یک قاشق غذا خوری

میوه به را کاملا شسته و بهتر است آن را پوست نگیرید. انتخاب میوه به مناسب برای مربا بسیار ساده است کافیست میوه‌های سفت‌تر و بدون خرابی را انتخاب کنید. با یک چاقوی تیز به را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کرده و آن را خرد کنید. این کار سلیقه‌ای است می‌توانید قطعات به را به قسمت‌های بزرگ یا کوچک تقسیم کرده. اما پیشنهاد ما برای خوش‌طعم‌تر شدن مربا به خانگی استفاده از قطعه‌های کوچک به اندازه تقریبی یک بند انگشت.

به‌های خرد شده را داخل قابلمه مورد نظر خود بریزید. اگر قابلمه مسی دارید بهتر است از قابله مسی استفاده کنید، زمانی که مربا به داخل قابله مسی پخت می‌شود بسیار عطر و خوش رنگ می‌شود؛ این رنگ، رنگی قرمز تیره و بسیار اشتها آور است.زمانی که به را در قابلمه ریختید آب را به آن اضافه کنید، مقدار آب در بهترین حالت به مقدار نیم برابر بیشتر از مقدار به است. برای مثال اگر یک کاسه بزرگ به برای تهیه مربا دارید، مقدار ۱ کاسه و نصفی هم باید به آن آب اضافه کنید؛ اما به زبان عامیه بهتر است بگوییم به مقدار دو بند انگشت روی به‌ها آب باشد.

زیر گاز را روشن کنید و اجازه دهید، تا محتوایات داخل درجه به جوش آمده و یک دقیقه با آب بجوشد در این مرحله میوه به، به حالت نیم پز یا نیمه پخته برسد.شکر را به محتوایات اضافه کنید و به هم بزنید. همان‌طور که گفتیم میزان شکر باید با به برابر باشد ولی اگر به‌ها خیلی شیرین هستند می‌توانید شکر را کمتر اضافه کنید. شعله اجاق گاز را تا حد امکان کم کنید و درب قابلمه را گذاشته اجازه دهید تا به مدت سه تا چهار ساعت با شعله کم بپزد تا کاملا پخته شود.

مربا تهیه شده از مرباهای پرطرفدار و سالم است. برای درست کردن مربای به خانگی شما به: میوه به خرد شده، شکر،
آب، آبلیمو و مقداری دارچین و هل نیاز دارید. کافیست به را به همراه آب در قابلمه بریزید و سپس شکر را به آن اضافه
کنید و اجازه دهید با شعله کم سه الی چهار ساعت بپزد.

اگر از طعم دارچین و هل لذت می‌برید مقدار چند عدد هل را برش زده و در قابله بریزید. می‌توانید از تعدادی چوب دارچین نیز برای خوش‌طعم شدن مربا استفاده کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از عرق دارچین یا عرق هل نیز استفاده کنید. چون برخی افراد طعم چوب دارچین و هل را در مربا دوست ندارند.برخی از افراد به مربای خود تکه‌های خرد شده گردو نیز اضافه می‎‌کنند که طعم دلپذیری به مربا می‌دهد. توجه داشته باشید که قطعه‌های گردو را زیاد خرد نکنید تا اصطلاحا زیر دندان بیاد و لذت بخش باشد.

همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده و دو قاشق گلاب به مربا اضافه کنید تا عطر، رنگ و بوی بی‌نظیری بگیرد. برای اینکه خواص موادی که اضافه کردید جذب مربا شود، اجازه دهید حدودا ۵ دقیقه دیگر با شعله ملایم بجوشد و بعد گاز را خاموش کنید تا مربا سرد شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر