یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

راه از بین بردن شته گل ها یا شته کشی

عکس, راه از بین بردن شته گل ها یا شته کشی

راه خلاصی از شته های گل و گیاهان چیست ؟ این موجودات چندش آور و موذی که گل و گیاه را از بین می برند و آن را پژمرده و بیمار می کنند.شته ها بیشتر بر روی برگ های جدید گیاهان آپارتمانی دیده شده و از آن تغذیه می کنند. شته ها معمولا بدن آبدار بیضی شکل دارند که رنگ های آن متفاوت است. گیاهان بیمار جمع و پلاسیده می شوند. شته ها به سرعت رشد کرده و سالانه چندین نسل از آن به وجود می آیند (نوع ماده آن به صورت باردار به دنیا می آید). آن ها ذرات کوچک عسل مانندی به جا می گذارند که شیره عسل نامیده می شود. این مواد مورچه ها را به خود جذب می کند. مورچه ها نیز با جذب شده به این ترشحات در گیاه لانه کرده و به ساقه و ریشه آن آسیب می رسانند.برای رهایی از شر شته ها باید ریشه های بیمار را خارج کرده و با اسپری تمام شته ها را از بین ببرید (البته مراقب باشید به گیاه آسیب نرسد)، همچنین مراقب بخش های جوان گیاه باشید. این کار را هر چند روز انجام دهید تا جمعیت شته ها کنترل شوند. مایع حشره کش و روغن چریش می تواند شته ها را کنترل کند، اما بخار آب بهترین راه برای کاهش این مشکل است.

۶ روش برای از بین بدن شته به صورت طبیعی:

۱- استفاده از روغن برای درست کردن آفت کش های طبیعی:از یک صابون ظرفشویی مایع ملایم استفاده کنید. از صابون های معطر آنتی باکتریال (ضد باکتری) و دیگر صابون های تخصصی استفاده نکنید زیرا ممکن است به گیاهان شما آسیب برسانند. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان روغن پخت و پز در یک کاسه مخلوط کنید. از روغن کانولا یا روغن های گیاهی استفاده کنید. ۱۲ میلی لیتر (۲/۵ قاشق چای‌خوری) از این ترکیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید. ترکیب جدید و باقی مانده ترکیب قبلی را به درون یک آب پاش بریزید و با هم مخلوط کنید. آفت کش را روی بخش کوچکی از گیاه امتحان کنید. با این کار مطمئن می شوید که آسیب بیشتری به گیاه وارد نمی شود. اگر قسمتی از گیاه که آفت کش را روی آن امتحان کرده اید پژمرده شد و یا تغییر رنگ داد از صابون های معمولی دیگر برای درست کردن این آفت کش استفاده کنید. در صورتی که گیاه به این آفت کش حساسیت نداشت آن را به کل گیاه خصوصا زیر برگ ها اسپری کنید . بر نقاطی که حشره تخم گذاری کرده است تمرکز کنید زیرا این آفت کش تخم حشرات و حشرات نابالغ را خیلی سریع از بین می برد.

۲- استفاده از پوست تخم مرغ برای درست کردن آفت کش های طبیعی و کنترل آفت‌ها:قبل از خرد کردن پوست تخم مرغ‌ها اجازه دهید حسابی خشک شوند. پوسته‌ تخم مرغ‌ها را را با ساطور غذا یا خردکننده‌ی دانه‌های قهوه خرد کنید تا به صورت پودر در بیایند. با این دستگاه می‌توان به خوبی پوسته‌های تخم مرغ را خرد کرد. زمانی که از خرد کننده‌ غذا استفاده می‌کنم قطعاتی بزرگ‌تر از زمانی که از قهوه خرد کن استفاده می‌کنیم بدست می آوریم، این قطعات هم خوب هستند ولی ما پودر را بیشتر ترجیح می‌دهم زیرا بهتر به حشرات می‌چسبد.بعد از اینکه پوسته‌ تخم مرغ‌ها آسیاب شدند می‌توانید آن‌ها را مستقیما برای استفاده به باغ بیاورید. برای استفاده از پوسته‌ تخم مرغ‌ها به عنوان آفت کش باید پودر پوسته را مستقیما روی حشرات بریزید. با این کار حشرات شروع به بخود پیچیدن می‌کنند؛ شاید آن‌ها را سریعا نکشد اما در طول زمان حتما خواهد کشت. برای کنترل دائمی حشرات پودر پوسته تخم مرغ را روی برگ گیاهانی که بیشترین آسیب دیده‌اند بپاشید. این پودر باعث دور کردن آفت‌ها می‌شود. البته در استفاده از آن مراقب باشید زیرا این پودر هر سوسکی حتی انواع مفید آن را خواهد کشت به همین دلیل بهتر است که پوسته تخم مرغ را به طور مستقیم بر روی آفات خاصی که می خواهید کنترل کنید، بپاشید. برای کنترل حلزون‌ها و سوسک‌ها پودر پوسته تخم مرغ را در اطراف پایه‌ گیاه بپاشید. این کار را بعد از بارش باران تکرار کنید. پودر تخم مرغ را در مکان خشک نگهداری کنید. پوسته‌های تخم مرغ برای سلامتی باغ عالی هستند و به خاک کلسیم اضافه می‌کنند و مزایای بسیار دیگری هم دارد که اگر بدانید تعجب خواهید کرد که مردم چرا پوسته‌ تخم مرغ‌ها را دور می‌ریزند.

۳- استفاده از اسپری فلفلی برای درست کردن آفت کش های طبیعی:این افشانه برای حفاظت از گلها و سبزیجات شماست و به دفع آهو، گوزن،خرگوش و سایر آفات کمک می‌کند. توجه کنید که استفاده از این اسپری ممکن است طعم تندی روی میوه‌های گیاه شما به جای بگذارد.
مواد لازم برای تهیه اسپری فلفل: ۶ عدد فلفل تند، ۲ فنجان آب، ۱ لیتر آب (توجه شود که هر چقدر فلفل‌ها تندتر باشند بهتر است).
فلفل‌های تند را با ۲ فنجان آب مخلوط کنید. به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با سرعت بالا مواد را مخلوط کنید. مخلوط را در یک ظرف ریخته و بگذارید تا یک روز بماند. مایع را درون یک پارچه‌ی نخی نازک بریزید و صاف کنید. مایع صاف شده را با حدود ۱ لیتر آب مخلوط کنید و به تمام گیاه خود آن را اسپری کنید (اگر باران بارید، بعد از باران دوباره مایع را اسپری کنید). پس از یک هفته دوباره مایع را به گیاه خود بپاشید و هفته بعد نیز این کار را دوباره تکرار کنید.

۴- استفاده از آب تنباکو برای درست کردن آفت کش های طبیعی:یک فنجان تنباکو را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید. تنباکو برای مبارزه با شته گیاهان آپارتمانی ، کرم ها و هزارپا ها مفید است ولی برای گیاهانی مثل فلفل، گوجه، بادمجان یا دیگر اعضای این خانواده مضر است. ترکیب را به مدت ۲۴ ساعت در یک مکان آفتابی یا در یک مکان گرم قرار دهید. رنگ ترکیب را چک کنید. در حالت مطلوب، این آفت کش خانگی به رنگ چای کمرنگ باید باشد. اگر بیش از حد تیره شد آن را با آب رقیق کنید و اگر خیلی کمرنگ به نظر می رسید آن را چند ساعت اضافه تر در آفتاب قرار دهید. سه قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به این ترکیب اضافه کنید و کاملا آن را مخلوط کنید. ترکیب را به یک آب پاش منتقل کنید. سپس ترکیب داخل آب پاش را یک بار دیگر تکان دهید تا بهتر مخلوط شود. آفت کش را روی قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید و همچنین می توانید آن را روی قسمت هایی از گیاه که در وضعیت خوبی هستند نیز اسپری کنید.

۵- ساخت حشره کش گیاهی از اسپری آب گوجه فرنگی برای درست کردن آفت کش های طبیعی:راهکاری مناسب برای کنترل شته‌ها و سایر حشرات از طریق سموم حشره کش گیاهی :

مواد لازم: ۲ فنجان برگ گوجه فرنگی و ساقه‌ گیاه گوجه فرنگی، ۱ لیتر آب

۲ فنجان برگ و ساقه ی گیاه گوجه فرنگی را در غذا ساز بریزید. ۲ فنجان آب را نیز اضافه کنید.
مواد را به مدت ۲ دقیقه مخلوط کنید. سپس مخلوط را در یک ظرف جداگانه ریخته و بگذارید ۱ روز بماند. پس از یک روز مخلوط را در یک ظرف جداگانه ریخته و صاف کنید سپس به مایع صاف شده یک لیتر آب اضافه کنید.
این مایع برای گل رز و سایر گیاهان که مورد تهاجم شته قرار گرفته‌اند بسیار مفید است.
نکته: گل های جعفری نیز جزو گیاهانی هستند که معمولاً برای دفع آفات استفاده می‌شوند. می‌توانید ساقه و برگ آنها را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید و سپس بگذارید مخلوطتان در ظرفی تا یک روز بماند. بعد از صاف کردن و رقیق کردن با آب به گیاه اسپری کنید.

الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات:حشرات و آفات آسیب فراوانی به گیاهان خانگی شما خواهند زد و از بین بردن آنها در اولویت کارهای شما قرار میگیرد. اما چگونه آفت گیاه را از بین ببریم ؟!
کلیک کنید تا با روش طبیعی مقابله با آفات آشنا شوید.
۶- استفاده از پرتقال برای درست کردن آفت کش های ارگانیک
پوست یک پرتقال را جدا کنید. اگر پرتقال تازه در دسترس ندارید می توانید از ۱/۵ قاشق چایی خوری تفاله مرکبات خشک شده استفاده کنید یا می توانید از ۱۵ میلی لیتر آب تغلیظ شده پرتقال استفاده کنید. مرکبات در از بین بردن آفاتی مثل حلزون ها، شته ها، قارچ ها خیلی قوی هستند. همچنین این آفت کش در برابر مورچه ها و سوسک ها نیز کار می کند. پوست پرتقال را در یک ظرف شیشه ای بریزید و ۲ فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. محلول به مدت ۲۴ ساعت در یک جای گرم قرار دهید. محلول را از یک صافی عبور دهید و پوست ها را جدا کنید و دور بریزید و آب را در یک ظرف بریزید. چند قطره صابون کاستیل به آب به دست آمده اضافه کنید. نعنای موجود در صابون کاستیل بسیار موثر است. ترکیب را کاملا مخلوط کنید. ترکیب را به درون یک آب پاش منتقل کنید و آن را مستقیما روی قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر