یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

رهایی از خال های پوست با این روش خانگی و روشهای پزشکی

عکس, رهایی از خال های پوست با این روش خانگی و روشهای پزشکی

خال ها همیشه جذاب نیستند و گاه ممکن است تعداد زیاد آنها یا قرار گرفتن در جاهایی از صورت یا بدن موجب نازیبایی شوند. بنابراین میتوانید از روشهای خانگی و بی خطر برای رهایی از آنها استفاده کنید.

برای از بین بردن خال با داروهای گیاهی ، روغن کندر یکی از گزینه ها است. روغن کندر موجب می شود چربی پوست گرفته شود و پوست خشک گردد. از این رو طرفداران این ماده گیاهی ادعا می کنند که استفاده از روغن کندر می تواند با سلول های خال واکنش نشان داده و موجب خشک شدن، ریزش و افتادن آن شود.

روغن درخت چای روغنی است که برای از بین بردن خال با داروهای گیاهی استفاده می شود. روغن درخت چای به خاطر خواص ضد میکروبی و ضد التهابی اش شناخته می شود. بعضی از مردم ادعا می کنند که استفاده از روغن چای چند بار در روز برای یک دوره باعث می شود که خال ها از بین بروند. مراقب باشید که روغن درخت چای را نبلعید! چرا که خطرناک و سمی است.

یک لایه نازک ژله پترولیوم را در اطراف خال بر روی پوست خود قرار دهید. شما همچنین می توانید از نوارهای پوششی هم در اطراف خال خود استفاده کنید چرا که عصاره سیر می تواند پوست را بسوزاند.می توانید یک حبه سیر را فشرده کنید تا خمیر شود و سپس آن را بر روی خال خود قرار دهید. همچنین می توانید از عصاره سیر هم استفاده کنید و آن را با استفاده از یک چوب پنبه یا پنبه بر خال خود اعمال نمایید. سپس روی آن را بپوشانید و برای ۴ ساعت بگذارید بماند. این کار را ۳ بار در روز انجام دهید. دقت داشته باشید که قبل از خواب باید بگذارید محل خال باز بماند.

البته اگر شما میخواهید به روشی غیر از روشهای خانگی عمل کنید با ادامه مطلب همراه شوید :

معمولاً خال‌ها از طریق معاینات بالینی و توسط شکل و ظاهرشان تشخیص داده می‌شوند. اگر هرگونه شکی در مورد تشخیص آن‌ها وجود داشته باشد، ممکن است متخصصین از تصاویر بالینی و درماتوسکوپی (dermatoscopy) کمک بگیرند.به‌ویژه اگر:

اندازه، شکل، ساختار و یا رنگ خال دستخوش تغییر شده باشد.
خال جدیداً در فرد بزرگ‌سال ایجادشده باشد (بعد از ۴۰ سالگی)
به نظر برسد ظاهر آن متفاوت از خال‌های دیگر شخص باشد.
دارای ویژگی‌های ملانوم باشد (عدم تقارن، بی‌نظمی مرزی، تنوع رنگ، قطر> 6 میلی‌متر)
دارای خونریزی باشد، دلمه بسته باشد یا حساس خارش ایجاد کند.
درواقع اغلب این ضایعات پوستی بی‌ضرر هستند ولی باید توسط دکتر ادیبی ارزیابی شوند. گاهی اوقات ضایعاتی که مسطح و مبهم هستند در فواصل زمانی کوتاه تحت ارزیابی تصویربرداری دیجیتال درماتوسکوپی قرار می‌گیرند تا در طول زمان تغییرات آن‌ها موردبررسی قرار بگیرد. اگر همچنان خال مشکوک به ملانوم باشد، ممکن است برای بررسی هیستوپاتولوژی (بیوپسی یا نمونه‌برداری تشخیصی) خارج شود. بیوپسی جزئی توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است ناحیه سرطانی شده در نمونه برداشت‌شده قرار نداشته باشد.

درمان
اغلب این خال‌ها بی‌ضرر هستند و می‌توان با اطمینان، آن‌ها را به حال خود رها کرد.ممکن است خال‌ها در شرایط زیر حذف شوند:

برای برطرف کردن سرطان
اگر خال مزاحمت ایجاد کند: مثلاً هنگام لباس پوشیدن، شانه کردن یا تراشیدن موها مدام تحریک گردد.
به دلایل زیبایی: خال‌ها ظاهری ناخوشایند برای فرد ایجاد کنند.
تکنیک‌های جراحی برای از بین بردن خال عبارت‌اند از:

بیوپسی برشی در خال‌های مسطح و یا مشکوک: در این موارد دکتر ادیبی کل خال را برداشته و محل ضایعه را بخیه می‌زنند. اگر ایشان به سرطانی بودن خال شک کنند، خال برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. سپس خال در زیر میکروسکوپ مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرد. به این کار “نمونه‌برداری” یا “بیوپسی” می‌گویند.
بیوپسی خال‌های برآمده: در این موارد دکتر ادیبی با استفاده از یک تیغ جراحی اقدام به برداشت خال می‌کنند. هرگز در خانه اقدام به برداشت خال نکنید، زیرا:
اگر خال شامل سلول‌های سرطانی باشد، ممکن است برخی از سلول‌های سرطانی در پوست باقی بمانند و حتی احتمال دارد آن‌ها در سطح پوست گسترش یابند.
ممکن است به پوست خود آسیب وارد کرده و باعث ایجاد اسکار، یا جراحت‌های دیگر دائمی شوید.
ممکن است باعث ایجاد عفونت در پوست خود شوید.
تخریب الکتریکی: الکتروسرجری یک اصطلاح پزشکی است که از طریق روش‌های متعدد به کمک ابزارهای الکتریکی می‌تواند به تخریب خال‌ها بپردازد. در این روش از طریق دی هیدراسیون، انعقاد و تبخیر باعث تخریب حرارتی بافت‌های موردنظر می‌شوند. در الکتروسرجری، الکترودهای مخصوصی از جریان متناوب با فرکانس بالا کمک گرفته و آن را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. این انرژی گرمایی باعث تخریب سلولی در بافت خال می‌گردد. در روش الکتروسکشن نیز به کمک الکترودهای مخصوصی بافت موردنظر را برش می‌دهند. نوک الکترود به‌آرامی وارد بافت شده و توسط هدایت اپراتور دستگاه از طریق تبخیر بافت‌ها، خال برداشته می‌شود.
لیزر برای کاهش و یا حذف رنگ‌دانه‌ها و یا خال‌های حاوی مو: انرژی نور لیزر می‌تواند به لایه‌های سطحی پوست نفوذ نماید. انرژی لیزر می‌تواند باعث تبخیر بافت موردنظر ما گردد. لایه‌های سالم پوست دست‌نخورده باقی می‌مانند. در این روش خونریزی ایجاد نخواهد شد. مزایای استفاده از لیزر برای برطرف کردن خال عبارت‌اند از:
ناحیه تحت درمان به‌طور خودکار توسط لیزر ضدعفونی می‌گردد.
این روش بدون خونریزی است.
بافت‌های سالم حداقل آسیب را خواهند دید.
دوره بهبودی این روش سریع است.
احتمال ایجاد زخم کم است.
ازلحاظ زیبایی، ظاهر پوست بعد از عمل لیزر بهتر خواهد بود.
نتیجه
پس از برداشت خال پوست التیام یافته و بهبود می‌یابد. اگر خال مجدداً رشد کند، بلافاصله به دکتر ادیبی مراجعه نمایید، زیرا این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از ملانوم یا سرطان پوست باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر