یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش تهیه بستنی زعفرانی سنتی با خامه

عکس, روش تهیه بستنی زعفرانی سنتی با خامه

مواد لازم :

گلاب درجه یک و ترجیحا از نوع دوآتیشه

شیر تازه و ترجیحا پرچرب
شکر
زعفران دم‌ کرده مرغوب
ثعلب
اسانس هل
خامه
نان بستنی که در انواع مختلفی موجود است

پسته (دلخواه).

در اولین اقدام باید محلول زعفران دم کرده را تهیه کنید.اگر قصد دارید در طرز تهیه بستنی زعفرانی به روال حرفه‌ای‌ها پیش روید پیشنهاد می‌کنیم آب و یخ را فراموش کنید؛ مقداری از شیر گرم مورد استفاده در بستنی را در فنجانی بریزید و زعفران ساییده‌شده را در آن هم بزنید و اجازه دهید رنگ باز کند. برای تهیه بستنی دو نفره به حدود یک لیتر شیر و ۴ گرم یا ۲ قاشق چای‌خوری ثعلب نیاز دارید. شیر و ثعلب را روی حرارت قرار دهید که به دمای جوش برسد. بسته به ذائقه خود حدود ۳۰۰ گرم شکر را کم‌کم به شیر و ثعلب بیفزایید و مدام هم بزنید که به درجه‌ای از قوام برسد.

اصلی‌ترین مرحله در طرز تهیه بستنی زعفرانی
موادی که قوام آمده است را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که کمی ‌از حرارت بیفتد. در این مرحله ۲ قاشق سوپ‌خوری زعفران دم کرده و ۴ قاشق غذاخوری گلاب را به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقدار کمی‌ اسانس هل را نیز در مواد هم بزنید. رنگ شیر باید به رنگ زیبای زعفرانی و بسیار خوش‌رنگ درآید. در صورتی‌که به رنگ دلخواه شما نرسیده است می‌توانید کمی دیگر‌ از زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. به همین سادگی مرحله ابتدایی کار به اتمام رسیده است.

نکته مهم!

برخی افراد بستنی را بدون ثعلب نیز تهیه می‌کنند. در طرز تهیه بستنی زعفرانی می‌توانید ثعلب را حذف کنید؛ اما توجه داشته باشید بستنی حالت کش‌دار پیدا نمی‌کند. اگر دوست دارید بستنی خود را به سبک سنتی اصیل ایرانی تهیه کنید افزودن مقدار کمی ‌ثعلب معجزه می‌کند. در حال حاضر دستگاه بستنی‌ساز مابقی این کار را انجام می‌دهد؛ اما اگر این دستگاه را در اختیار ندارید نگران نباشید. از اینجا کار با دو شیوه مختلف کش‌دارشدن مواد و تبدیل به بستنی را توضیح می‌دهیم. در هر دو نوع نیاز به کمی‌ مراقبت و تمرکز بر کار وجود دارد. در مبحث بعدی هر دو شیوه را بخوانید و به هر راهی که نظر شما را جلب می‌کند پیش روید.

شیوه اول
بهتر است مواد آماده‌شده را در ظرفی فلزی در فریزر قرار دهید. هر چند دقیقه ظرف را از فریزر خارج‌کرده و مواد را از اطراف به میان ظرف جمع کنید که زیر و روی بستنی به حالت یخ‌زدگی و سفتی نزدیک شود. چندین مرحله این کار را تکرار کنید. مواد دلخواه مانند پسته و خامه را در صورت تمایل می‌توانید در این مرحله به بستنی اضافه کنید. وقتی بستنی سفت شد و به حالت کش‌دار درآمد، کار تهیه بستنی به پایان‌ می‌رسد و می‌توانید بستنی را در ظرفی دردار تا هنگام سرو در فریزر نگهداری کنید.

شیوه دوم
در روش دوم طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه، کاسه‌ای یخ آماده کنید و ظرف مایه آماده‌شده بستنی را درون ظرف یخ بگذارید. با همزن برقی مواد را کاملا هم بزنید که در مجاورت سرما یخ ببندد و کش‌دار شود. حال مواد را در ظرفی به مدت نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید. پس از این مدت محتوی کاسه را با همزن برقی بزنید. این کار را به مدت چهار الی پنج بار تکرار کنید که بستنی کش‌دارتری تهیه شود. در بین همین مراحل می‌توانید پسته و خامه را به مواد بیفزایید؛ در این مرحله بستنی شما آماده است. تهیه و افزودن خامه نیز فوت ‌و فنی دارد که در مبحث بعدی به آن اشاره می‌شود.

تهیه بستنی زعفرانی سنتی با خامه
در طرز تهیه بستنی زعفرانی با خامه دو انتخاب و راهکار وجود دارد. به مراحل زیر توجه کرده و هرکدام را به مراحله پایانی تهیه بستنی اضافه کنید. این مراحل به شرح زیر است:

دستور پخت بستنی زعفرانی با خامه یخ‌زده
در این روش می‌توانید خامه کم‌چرب را با چنگال هم بزنید و مانند ورقه‌ای نازک در یک نایلکس یا سینی پهن کنید. خامه را در فریزر قرار دهید. برخی در تهیه این خامه برای شکل‌گیری بهتر مقداری نشاسته حل‌شده را نیز با خامه هم می‌زنند و فریز می‌کنند. پس از یخ زدن این خامه آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و در مرحله نهایی به بستنی بیفزایید.

طرز تهیه بستنی زعفرانی با خامه پرچرب
اگر دوست دارید بستنی پرچرب داشته باشید، می‌توانید از خامه پرچرب استفاده کنید. هنگامی‌که بستنی در حال یخ‌زدگی و سفت‌شدن است در مرحله نهایی خامه پرچرب را با مواد مخلوط کنید. در مورد مقدار موردنیاز استفاده از خامه در تهیه این بستنی دو نفره باید بدانید میزان ۱۰۰ گرم در هر نوع کفایت می‌کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر