یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش تهیه گوجه فرنگی خشک و روش نگهداری آن

گوجه خشک هم مانند گوجه ی تازه، مواد مغدی بسیار زیادی دارد که برای سلامت بدن ضروری می باشند.اگر شرایط نگهداری گوجه های خشک شده صحیح و استاندارد باشد، تا یک سال (و حتی بیشتر!) هم قابل نگهداری خواهند بود!

گوجه گلابی قرمز درشت بهترین گزینه برای خشک کردن گوجه است. برای خشک کردن گوجه های شسته شده ابتدا آنها را از وسط نصف کنید. گوجه های نصف شده را به سمت بالا و روی پوست قرار دهید. این به حفظ آب و قندهای موجود در پوست گوجه فرنگی کمک می کند و از تخلیه ی مواد مفید گوجه در حین خشک شدن جلوگیری می نماید!

اگر گوجه فرنگی ها بسیار بزرگ هستند، آنها را با ضخامت ۱ تا ۲ سانتیمتری برش بزنید. از خشک شدن هر طرف قطعات اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که همه ی آنها به طور یکنواخت خشک شده اند.

خشک کردن گوجه فرنگی با آفتاب یک روش سنتی و طبیعی است که قرن هاست بشر از آن استفاده کرده است. این فرآیند بسیار ساده است و در مورد گوجه فرنگی های کوچکتر عملکرد بهتری دارد.بهترین شرایط برای خشک شدن گوجه ها با نورخورشید، دمای ۳۲ درجه ی سانتیگراد و رطوبت کم است.اگرچه خشک کردن گوجه با آفتاب ممکن است چند روز طول بکشد اما بهترین و طبیعی ترین راه خشک کردن محسوب می شود.گوجه ها را روی یک پنجره ی سیمی بچینید و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. آنها را یکبار در روز پشت و رو کنید و برای جلوگیری از نشستن پشه و حشرات دیگر، از پشه بند یا توری استفاده نمایید.

خشک کردن گوجه فرنگی در فر 

ابتدا دمای فر را تنظیم کنید و آن را روی ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. اگر فر خیلی داغ باشد، گوجه فرنگی هایی که برای مدت طولانی داخل آن هستند می سوزند.گوجه فرنگی ها را روی پنجره ی سیمی بچینید و بعد در سینی فر قرار دهید. توجه کنید که از قرار دادن گوجه ها روی فویل آلومینیمی یا کاغذ روغنی اجتناب کنید چون گوجه ها به آن می چسبند و ممکن است در بین گوجه های خشک شده، تکه های کاغذ یا آلومینیوم دیده شود.اجازه دهید گوجه ها حدود ۱۲ ساعت در فر بمانند. در این بین میزان خشکی گوجه ها را مرتبا بررسی کنید. اگر هنوز کمی مرطوب هستند، می توانید آنها را یک یا دو ساعت دیگر هم در فر بگذارید.

عکس, روش تهیه گوجه فرنگی خشک و روش نگهداری آن

نحوه نگهداری گوجه فرنگی های خشک شده در دراز مدت

نگهداری در روغن زیتون: شیشه های ماسون و روغن زیتون با کیفیت، محیطی مناسب برای نگهداری طولانی مدت گوجه خشک ایجاد می کنند. تنها کافی ست داخل شیشه کمی روغن زیتون بریزید و گوجه خشک را در آن بریزید و در یخجال بگذارید. (با این روش گوجه ها تا زمان سالم ماندن روغن، قابل نگهداری هستند).
فریز کردن: فریز کردن گوجه های خشک در دسترس ترین و راحترین روش نگهداری آنها است. برای اینکار تنها کافی ست گوجه ها را در زیپ لاک بریزید و در فریزر برای مدت طولانی نگهداری کنید.
کیسه های مایلار، زیپ لاک یا شیشه های ماسون: راه دیگر ذخیره گوجه خشک دراز مدت، استفاده از کیسه های مایلار، زیپ لاک، جاذب های اکسیژن و یا حتی شیشه های ماسون است.
افزودن کمی روغن به ماندگاری بیشتر گوجه ها کمک می کند. روغن مانند جاذب اکسیژن و ماده نگهدارنده عمل می کند و کیسه های مایلار یا زیپ لاک و یا شیشه های درب دار هم از نفوذ هوا جلوگیری می نمایند.

فراموش نکنید که گوجه فرنگی های خشک شده را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. آفتاب می تواند روغن و دیگر محتویات را خراب کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر