یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش خشک کردن حرفه ای میوه در فر و ماکروفر و تستر

عکس, روش خشک کردن حرفه ای میوه در فر و ماکروفر و تستر
شاید همه خشک کردن میوه ها را بلد باشند اما خشک کردن حرفه ای میوه ها کار همه نیست . بهترین ابزار برای خشک کردن میوه استفاده از فر یا ماکروفر یا تستر است . البته میتوان از روش های سنتی مثل پهن کردن میوه در آفتاب یا سشوار کردن میوه ها یا چیدن آنها روی بخاری و پکیج هم استفاده کرد اما کیفیت کار با فر را نخوهد داشت . نمی‌توانید همه‌ی میوه‌ها را خشک کنید. بنابراین باید میوه‌هایی را انتخاب کنید که برای این کار مناسب هستند. می‌توانید میوه‌هایی مثل انواع انگور بدون هسته از جمله انگور سیاه یا سبز، هلو، آلو، زردآلو، موز، سیب، انبه، انجیر، گلابی و حتی خرما را خشک کنید‌‌ . حتما از میوه‌های رسیده و سالم استفاده کنید. میوه‌های خراب یا نرسیده یا بیش از حد رسیده ارزش غذایی ندارند، به‌خوبی خشک نمی‌شوند و از آنجایی که حاوی قند زیادی نیستند، مزه‌ی خوبی هم ندارند.میوه را با آب خنک شیر بشویید. برای این کار انگشتانتان را به‌آرامی به میوه‌ بمالید و هر نوع کثیفی قابل‌مشاهده را برطرف کنید‌. زمانی که شستن میوه‌ها تمام شد، با حوله‌ی کاغذی آن‌ها را خشک کنید‌. برای خشک کردن میوه‌های کوچک مثل توت یا انگور، آن‌ها را داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌اشان خارج شود.
با یک چاقوی تیز انتهای هر میوه یک علامت X درست کنید. درون یک کاسه آب جوش و در کاسه‌ی دیگر آب یخ بریزید. ابتدا میوه‌ها را به مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش قرار دهید‌. سپس آن‌ها را به کاسه‌ی آب یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه جدا می‌شود.باید میوه‌های بزرگ را نازک (با ضخامت ۰٫۳ تا ۰٫۶ سانتی‌متر) برش بزنید‌، اما انجام این کار برای میوه‌های کوچک‌تر مثل انگور و توت ضرورت ندارد. البته انگور و توت‌ هسته‌دار را باید از وسط نصف کرده و هسته‌ی آن‌ها را خارج کنید. میوه‌ها را به سینی فر منتقل کنید.روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و برش‌های میوه با فاصله و به‌طوری که با یکدیگر تماس نداشته باشند، در سینی فر قرار دهید.
حالا باید میوه‌ها را در فر بگذارید. برای این کار مراحل زیر را در نظر داشته باشید. از قبل فر را روی ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. توجه کنید که فقط می‌خواهیم میوه‌ها را خشک کنیم، نه اینکه آن‌ها را بپزیم. زمانی که فر به‌طور کامل گرم شد، سینی میوه‌ را در فر قرار دهید.
با توجه به نوع میوه، دمای فر و ضخامت برش‌های میوه باید اجازه‌ دهید میوه‌ها به مدت ۴ تا ۸ ساعت در فر بمانند تا خشک شوند. میوه‌ها را مدام چک کنید تا مطمئن شوید که در حال چروک شدن (و نه سوختن) هستند. فرآیند خشک کردن میوه چند ساعت طول می‌کشد. نباید عجله کنید و برای اینکه میوه‌ها زودتر خشک شوند، درجه‌ی فر را زیاد کنید، چون این کار باعث می‌شود میوه‌ها بسوزند و دیگر قابل خوردن نباشند.برای اینکه میوه‌ها را از فر بیرون بیاورید، باید جویدنی باشند. میوه‌ها باید در این مرحله مثل لاستیک اما منعطف باشند. می‌توانید میوه‌ی خشک شده را بلافاصله میل کنید یا آن را به یک ظرف درب‌‌دار منتقل کرده و هر زمان که خواستید، نوش جان کنید.میوه‌های مختلف در مدت زمان متفاوتی خشک می‌شوند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.
آلو: ۶ ساعت
گلابی: ۶ ساعت
هلو: ۶ ساعت
موز: ۶ ساعت
سیب: ۶ ساعت
انگور: ۸ تا ۱۰ ساعت
پوست مرکبات: ۸ تا ۱۰ ساعت
گیلاس: ۱۲ ساعت
توت‌فرنگی: ۱۲ ساعت
زردآلو: ۱۲ ساعت

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر