یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش خوردن میوه و غذاها برای افراد دارای آلرژی

عکس, روش خوردن میوه و غذاها برای افراد دارای آلرژی

اگر شما آلرژی غذایی دارید خیلی مهم است چه غذایی را چگونه بخورید . مثلا ممکن است با پوست گرفتن کامل میوه آلرژی شما به آن کم شود یا مثلا با جوشاندن یک ماده غذایی میزان مواد آلرژی زای آن کمتر شود. یکی از جالب‌ترین نکات در مورد آلرژی غذایی این است که با تغییر روش پخت، ممکن است حساسیت به یک ماده‌ی غذایی کاهش پیدا کند. در تحقیقی جدید با عنوان «تاثیر روش تهیه غذا بر حساسیت‌ غذایی»، تاثیر روش‌های مختلف آماده کردن غذا بر میزان حساسیت‌زا بودن غذا بررسی شده است.

*بو دادن (تفت دادن):در این روش از پخت که بیشتر برای آجیل‌ها و دانه‌ها استفاده می‌شود، مواد غذایی تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به شکل خشک پخته می‌شوند. باید توجه داشت روش بو دادن همواره منجر به افزایش پادتن E در مواد آلرژی‌زای بادام زمینی و پسته می‌شود. همچنین روش بو دادن تاثیری بر آلرژی‌زا بودن فندق‌های درختی ندارد.

*پختن به دلیل اینکه در دمای بالاتری از جوشاندن اتفاق می‌افتد تاثیر متفاوتی نسبت به جوشاندن دارد. بسیاری از افرادی که به تخم مرغ و شیر حساسیت دارند به کمک روش پختن در شرایط مشخص، می‌توانند این دو ماده‌ی غذایی را مصرف کنند. در بعضی شرایط، پختن گندم هم تاثیر مشابهی دارد. مخصوصا در کسانی که آسم نانوایان Baker’s asthma (گونه‌ای از آسم در اثر واکنش به آرد گندم و آردهای دیگر) دارند این روش کمک می‌کند. این افراد می‌توانند محصول نهایی پخته شده از این مواد خام را مصرف کنند.پختن تخم مرغ و شیر در شرایط مشخص و کنترل شده می‌تواند مواد حساسیت‌زا را برای افرادی که به شیر و تخم مرغ آلرژی دارند کاهش دهد.

*پوست کندن :بیشترین پروتئین انتقال چربی در میوه‌هایی که پوست خوراکی دارند (مثل هلو) در پوست آن‌ها جمع شده است و قسمت اصلی میوه و پالپ آن میزان کمتری از این ماده را دارد. در نتیجه پوست کردن برای افرادی که به این نوع میوه‌ها حساسیت دارند کمک می‌کند تا بتوانند بقیه میوه را با مشکل کمتری بخورند.

*سرخ کردن:تفاوتی نمی‌کند که گوشت قرمز، ماهی، بادام زمینی یا فندق را سرخ کنید چرا که بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند سرخ کردن تاثیری بر کاهش آلرژی‌زا بودن این مواد غذایی ندارد.
زودپز (پخت با فشار):زودپزهای مرسوم که دما را تا حداکثر ۱۲۱ درجه می‌رسانند در بیشتر موارد نمی‌توانند مواد آلرژی‌زای موجود در غذاهای مختلف را کاهش دهند. البته در مورد بادام هندی احتمال دارد سرخ کردن بتواند به کاهش حساسیت بیانجامد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر