یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

روش درست خشک کردن زعفران سنتی

عکس, روش درست خشک کردن زعفران سنتی

قبل از خواندن مطلب نکته مهم را برای شما می گوییم : برای جلوگیری از فاسد شدن و کپک زدن ریشه‌های زعفران، ظرف‌ها را از جایی آویزان کنید تا تهویه به خوبی انجام شود و هر چند روز یک بار ریشه‌ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن خشک شود.

اگر می خواهید به روش سنتی زعفران را خشک کنید ، اولین مرحله برای خشک کردن زعفران، برداشت گل زعفران است. بهترین زمان برای برداشت گل‌های زعفران صبح زود، پیش از طلوع خورشید و قبل از باز شدن گل‌های زعفران است. (هنگامی که گل‌ها هنوز به شکل غنچه هستند).گل‌های برداشت شده را در ظرف مناسبی بریزید. از تمیز و خشک بودن دستان خود و ظرف جمع‌آوری گل مطمئن باشید و شرایط بهداشتی آن را رعایت کنید. زیرا گل‌های برداشت شده به همان صورت برای خشک شدن و مصرف آماده می‌شوند.بعد از چیده شدن گل‌ها بایستی در کوتاهترین زمان ممکن، کلاله‌های گل از گلبرگ‌ها جدا شود. زیرا گل زعفران به سرعت فاسد می‌شود و ارزش خود را از دست می‌دهد. همچنین ممکن است گرده‌های زرد رنگ پرچم، روی کلاله‌ها قرار بگیرند و جداسازی آن‌ها باعث آسیب دیدن کلاله‌ها شده و کیفیت و ارزش رعفران کم شود.کلاله که در اصطلاح عام به ریشه زعفران معروف است بایستی به طور کامل از گلبرگ‌ها جدا شود و هرچه این مرحله را سریع‌تر انجام دهید، کیفیت، عطر و رنگ زعفران شما بهتر خواهد بود. توجه داشته باشید در صورتی که بلافاصله امکان جدا کردن کلاله‌ها را ندارید، بهتر است گل‌ها را در داخل یخچال نگهداری کنید تا از فساد آن‌ها پیشگیری شود.گل زعفران را به آرامی و با دقت شکافته و از نقطه اتصال سه کلاله را باهم جدا کنید، بطوریکه کلاله‌ها هر سه با هم جدا شوند. ریشه‌های زعفران را داخل الکی با سوراخ‌های ریز بریزید و روی آن را با پارچه نخی نازک و تمیز بپوشانید. همچنین می‌توانید ریشه‌های زعفران را روی پارچه تمیزی پهن کنید و در فضای آزاد در محیطی سایه آفتاب پهن کنید تا به تدریج خشک شوند. دقت کنید نیازی به پخش کردن ریشه‌های زعفران روی پارچه نیست، پخش کردن و جدا کردن ریشه‌های زعفران باعث کاهش مرغوبیت زعفران بعد از خشک شدن آن می شود. ظرف‌ها را در اتاقی خشک و خنک دور از گرد و غبار و آلودگی قرار دهید.می‌توانید برای تسریع در خشک شدن زعفران، ظرف‌ها را یکی دو ساعت در معرض نور خورشید (مکانی سایه آفتاب) قرار دهید. در این روش حدود ۸ تا ۱۲ روز طول می‌کشد تا ریشه زعفران کاملا خشک شود.
۹- هنگامی که ریشه‌های زعفران به رنگ نارنجی تیره یا قرمز در آید و با فشار بین دو انگشت به راحتی خرد شود، زعفران شما کاملا خشک شده است.زعفران خشک شده را در ظروف شیشه‌ای و در محلی خشک و خنک نگهداری کنید. مکان نگهداری زعفران باید بهداشتی، با درجه حرارت و رطوبت مناسب و دور از نور باشد. بهترین دما برای نگهداری زعفران دمای بین ۴ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است، هرچه دما و رطوبت مکان نگهداری کمتر باشد، رنگ، طعم و عطر زعفران بیشتر و بهتر خواهد بود. از نگهداری زعفران در ظروف و مواد پلاستیکی پرهیز کنید، زیرا در مدت کوتاهی اسانس آن کم شده و از مرغوبیت آن کاسته می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر