یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش درست کردن غذای خوشمزه شیرازی شکر پلو

عکس, روش درست کردن غذای خوشمزه شیرازی شکر پلو

یکی از غذاهای محبوب در بین شیرازی ها شکر پلو است شاید اسم آن را نپسندید ولی مزه ی خیلی خوبی دارد و اگر یکبار درست کنید حتما در برنامه غذایی شما قرار خواهد گرفت. این غذا در واقع یک نوع پلو است که با گوشت بره یا گوشت گوسفند یا مرغ خورده می شود.

مواد لازم برای ۶ نفر

۲ قاشق غذاخوری روغن

یک قاشق چای‌خوری زعفران

یک کیلوگرم برنج
۸۰۰ گرم شکر(میزان شکر اختیاری و می تواند کمتر باشد)

یک پیمانه گلاب
خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال به مقدار لازم
خلال بادام و پسته به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

برنج را از حداقل ۴ ساعت قبل در آب ولرم و مقداری نمک خیس کنید.. آماده‌سازی خلال‌ها: یک پیمانه آب را در قابلمه بریزید و مقداری شکر به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید.. خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال را در یک قابلمه دیگر پر از آب جوش بریزید. سپس آن‌ها را آبکش کنید. این کار را سه بار تکرار کنید تا تلخی خلال‌ها کاملا گرفته شود. خلال نارنج، پوست نارنگی یا پوست پرتقال آبکش شده را به‌مدت ۵ دقیقه در قابلمه آب و شکر بریزید و بجوشانید تا شیرین شوند. خلال را از آب و شکر دربیاورید. خلال بادام و پسته را در مقدار کمی گلاب برای نیم ساعت خیس کنید تا کمی نرم شوند و عطر گلاب را به خود بگیرند. سپس آن‌ها را آبکش کنید. خلال بادام و پسته را به خلال پوست نارنگی یا پوست پرتقال بیفزایید. خلال‌ها را در مقداری روغن روی حرارت متوسط تفت دهید و برای تزئین پلو کنار بگذارید.

آماده‌سازی شهد شکر پلو: شکر را در قابلمه‌ای جداگانه با دو لیوان آب و گلاب برای ۵ دقیقه بجوشانید تا شکر غلیظ شود و به‌صورت شیره در بیاید. زعفران را با مقداری آب جوش مخلوط کنید و به شکر بیفزایید. سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن در آن بریزید. شهد را کنار بگذارید.

یک قابلمه نسبتا بزرگ را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.. آب برنج را خالی کنید و آن را در قابلمه آب در حال جوش بریزید. مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا برنج به‌مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بپزد. پس از اینکه دانه‌های برنج کمی نرم شدند اما هنوز مغز آن‌ها سفت بود، برنج را آبکش کنید.

(برای خیس کردن برنج، به‌ازای هر پیمانه برنج، ۲ پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری نمک نیاز است.برنج را زمانی آبکش کنید که دانه‌های آن از حد معمول سفت‌تر باشند.)

کف قابلمه مورد نظر مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس ته دیگ مورد نظرتان را در آن بچینید و برنج را روی آن بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج برای ۲۰ دقیقه دم بکشد. قبل از دم کشیدن کامل برنج، آن را با کمک کفگیر به‌آرامی به یک آبکش منتقل کنید. زیر آبکش یک سینی قرار دهید و نیمی از شهد آماده شده را به‌آرامی روی برنج بریزید و مخلوط کنید. برنج را دوباره دم کنید و پس از ۲۰ دقیقه، بقیه شهد به‌علاوه شهد باقی‌مانده در سینی را روی برنج بریزید. توجه کنید که در این مرحله شعله گاز باید کم باشد. پس از گذشت ۲۰ دقیقه از ریختن شهد، شکر پلوی شما آماده است. شکر پلوی شیرازی را با خلال بادام، پسته و پوست نارنگی تزئین کرده و با خورش قیمه و سالاد شیرازی سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر