یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش درست کردن فالوده شیرازی خانگی حرفه ای

اگر یک فالوده ی خوشمزه می خواهید رشته آن را در منزل خود شما درست کنید. نکات مفیدی که در آغاز بهتر است بدانید :

شما می‌توانید برای کاهش زمان تهیه فالوده شیرازی، از فروشگاه‌ها رشته مخصوص فالوده شیرازی به صورت بسته بندی شده و آماده خریداری کنید.
قبل از استفاده برای داشتن رشته‌های مناسب و ترد ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را بجوشانید.
در هنگام تهیه رشته‌های فالوده، همیشه از حرارت پایین اجاق گاز استفاده کنید، تا آب به آرامی تبخیر شود و نشاسته‌ها به خوبی پخته شوند.
نشاسته را تا جایی که قوام بیاید کشدار باشد بر روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. چون اگر زمان برای این کار صرف نشود، هنگام ریختن رشته‌های فالوده در کاسه، یخ آن سفتی مد نظر که فالوده باید داشته باشد را ندارد.بهترین گزینه برای نشاسته در تهیه فالوده شیرازی استفاده از نشاسته گندم است.
برای درست کردن رشته‌های باریک نشاسته می‌توان از چرخ گوشت نیز به جای آبکش استفاده کرد.
برای خوش طعم و خوش عطر شدن فالوده شیرازی می‌توانید در آخر کار مقداری اسانس هل را به فالوده اضافه کنید تا از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.
برای تزئین فالوده می‌تونین از برگ نعناع، انگور قرمز، لیموهای برش داده شده و یا آلبالو بی‌هسته به دلخواه انجام دهید.

مواد لازم برای تهیه رشته فالوده
آب ولرم ۴ پیمانه
نشاسته گندم ١٠٠ گرم

سپس مواد لازم برای درست کردن خود فالوده را آماده بگذارید :

شکر ١۵٠گرم * آب ١۶٠گرم* گلاب ٢ قاشق غذاخوری* لیمو تازه (اختیاری) ۱ عدد* شربت آلبالو (برای تزیین) به مقدار لازم

مراحل تهیه رشته فالوده:
۱- نشاسته را درکاسه ای بریزید؛ یک پیمانه از آبی که برای تهیه رشته فالوده نیاز است رو روی نشاسته بریزید و نشاسته و آب رو بخوبی با هم مخلوط کنید تا نشاسته کامل در آب حل شود.

نکته: حتما دقت کنید که نشاسته گلوله نشه و کامل در آب حل شده باشد.

۲- سه پیمانه باقیمانده آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ بشه. سپس محلول آب و نشاسته را داخل قابلمه حاوی آب داغ بریزید. و سریع هم بزنید.

آموزش درست کردن فالوده :برای درست کردن فالوده شیرازی نخست شکر رو در قابلمه بریزید، ۱۶۰ گرم آب رو اضافه کنید و هم بزنید تا شکر و آب با هم مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار بدید تا زمانی که به جوش بیاد. وقتی قل زد وجوشید، از روی حرارت بردارید و سریع گلاب رو اضافه کنید و مجدد هم بزنید.شربت رو داخل کاسه یا ظرف فلزی بریزید و ظرف رو در فریزر قراربدید.بعد از دوساعت از فریزر خارج کنید؛ باید شربت حالت یخ زده داشته باشد. با چنگال هم بزنید و مجدد بعد از هم زدن، ظرف رو در فریزر قرار بدید و این کار رو دوباره بعد از یک یا دو ساعت تکرار کنید.در این مرحله بخاطر ورود نشاسته به آب داغ، سریع نشاسته قوام پیدا میکنه. باید هم زدن را مداوم انجام دهید تا نشاسته ته نگیرد و گلوله نشود. حتما اینکار رو با حرارت کم انجام دهید تا زمانی که نشاسته کاملا غلیظ و خمیری بشه. (پروسه هم زدن نشاسته حدودا نیم ساعت باید طول بکشه تا بوی خامی نشاسته بر اثر حرارت ازبین بره و کاملا نشاسته پخته و غلیظ بشه و آب اضافی تبخیر شود.)

وقتی خمیر نشاسته آماده شد، همانطور که داغه باید بصورت رشته ای در یخ ریخته بشه!برای رشته کردن نشاسته میتونید از چرخ گوشت، صافی یا آبکش و یا قیف و ماسوره‌ی مدل چمنی استفاده کنید. بهترین روش برای تهیه رشته فالوده در منزل استفاده از چرخ گوشت یا ماسوره است! من از ماسوره استفاده کردم که خیلی راحت و کم دردسر تر هست!

ماسوره‌ای که چند سوراخ داره رو در قیف نسوز یا سیلیکونی قراربدید؛ نشاسته داغ رو داخل قیف بریزید. داخل کاسه‌ی گودی رو پر از یخ کنید. کاملا سرد و یخ باشه! حالا نشاسته‌ای رو که درقیف ریختید توسط قیف و ماسوره در کاسه ی حاوی یخ پایپ کنید. قیف داغ است و بهتر است به وسیله‌ی پارچه یا حوله قیف رو دردست بگیرید و کاملاً فشار بدید تا نشاسته به آب یخ منتقل بشه. فقط باید دقت کنید که زمانی که نشاسته رو در آب یخ میریزید، ماسوره درآب باشه تا نشاسته به هم نچسبد. مشاهده میکنید که نشاسته ها کاملا بصورت رشته ای در آب غوطه‌ور میشن.وقتی نشاسته‌ها به صورت رشته‌ای در اومد باید درشربت بریزید. شربتی که قبلا در فریزر گذاشتید رو از فریزر خارج کنید. کمی از شریت یخ زده رو درکاسه ای بریزید. البته باید حتما از کاسه استیل استفاده کنید و کاسه رو از دو ساعت قبل در فریزر قرار بدید تا کاملا خنک و یخ زده شود. بعد از فریزر خارج کنید و شربت یخ زده را داخل بریزید. مقداری از رشته های فالوده را روی شربت یخ زده بریزید.

دوباره شربت بریزید و مجدد رشته های فالوده را روی شربت یخ زده بریزید و هم بزنید. دراین مرحله رشته‌های فالوده بصورت جامد میشن. بعد از این مرحله دوباره رشته‌ها رو باهمان شربت در فریزر قرار بدید تا کمی یخ بزند و بعد خارج کنید و برای سرو آماده است.زمان سرو هم برای روی فالوده میتونید از آب لیموی تازه یا شربت آلبالو و توت فرنگی استفاده کنید. یا با بستنی سنتی میل کنید که بسیار خوشمزه و دلچسب می‌شود. بعد از سرو سریع باید مصرف شود تا رشته‌ها تردی خودشون رو از دست ندهند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر