یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش درمان کم خونی با شیره انگور

عکس, روش درمان کم خونی با شیره انگور
یکی از درمان های سنتی کم خونی مصرف شیره انگور است که می تواند کمک زیادی به رفع کم خونی کند. البته در این مقاله به شما می گوییم که شیره انگور برای چه افرادی مضر است و چه خواص دیگری دارد. کم‌خونی بیماری است که اغلب افراد به‌ویژه خانم‌ها به دلیل رژیم غذایی ناسالم گرفتار آن می‌شوند. شیره انگور حاوی آهن و ویتامین B۱۲ است که با بالا بردن سطح گلبول قرمز در بدن نقش بسیار مؤثری را در خون‌سازی ایفا می‌کند و یک درمان مؤثر برای رفع کم‌خونی است. این ماده غذایی حدود یک‌سوم از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن را تأمین می‌کند. برای استفاده از شیره انگور به‌منظور درمان کم‌خونی بهتر است هرروز صبح، یک الی دو قاشق غذاخوری از این شیره مصرف شود، این کار باعث افزایش تولید آهن در بدن می‌شود و از بروز کم‌خونی پیشگیری می‌کند.افراد کم‌بنیه و لاغر می‌توانند از شیره انگور برای چاق شدن و تأمین انرژی بدن خود استفاده کنند. این شیره به دلیل داشتن کالری بسیار زیاد باعث چاقی می‌شود به همین علت مصرف زیاد آن به افراد چاق یا کم‌تحرک توصیه نمی‌شود. این افراد نباید از مخلوط شیره انگور با شیر یا چای استفاده کنند چون باعث ایجاد چربی اضافه در بدنشان و اضافه‌وزن بیشتر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، مواد غذایی که به همراه شیره انگور مصرف می‌شوند، می‌توانند در اثرگذاری آن بر وزن بدن تأثیرگذار باشند.
خواص شیره انگور :
درمان کم‌خونی
پیشگیری از سرطان
بالا بردن سیستم ایمنی بدن
تقویت حافظه
جلوگیری از حمله قلبی
دارای ویتامین‌های A، B، C
دارای املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم
درمان کننده نفخ
انرژی زا به دلیل قند فراوان
درمان رگ‌های واریسی
پیشگیری از بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، افزایش کلسترول خون، آمبولی
درمان عفونت و التهاب
کم کننده ی ضررهای شیمی درمانی
پیشگیری از سرطان با مصرف شیره انگور
ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوست
جلوگیری از پیری پوست می‌شود.
تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر
چاق کننده
خواص شیره انگور برای کودکان:شیره انگور به دلیل داشتن مقدار زیاد مواد معدنی و ویتامین‌ها، برای رشد کودکان مؤثر است. چون کودکان برای رشد به مواد مغزی بیشتری نیاز دارند توصیه می‌شود در رژیم غذایی آن‌ها از شیره انگور استفاده شود. ازآنجایی‌که شیره انگور کالری بالایی دارد برای کودکان ضعیف، لاغر و یا افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند بسیار مفید است.وجود مواد مغذی زیاد در شیره انگور، باعث تقویت قوای جسمانی زنان کم‌بنیه به‌خصوص در زمان بارداری می‌شود و به رشد بهتر جنین کمک می‌کند. در این خوراکی شیرین ترکیباتی ازجمله فسفر، کلسیم، منیزیم و ویتامین K وجود دارد که برای بالا بردن تراکم استخوان‌ها عالی هستند. ازاین‌رو مصرف آن در زمان بارداری برای جبران کمبود کلسیم توصیه می‌شود. مادرانی که در معرض ابتلاء به دیابت دوران بارداری هستند نباید در مصرف شیره انگور زیاده‌روی کنند همچنین مصرف آن به افرادی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا بودند توصیه نمی‌شود.
خواص شیره انگور برای اعصاب
شیره انگور به دلیل دارا بودن منیزیوم در ترکیب خود، حجم کلسیم موجود در رگ‌های عصبی و خونی را متعادل می‌کند و باعث آرامش اعصاب می‌شود و به همین علت برای افرادی که افسردگی دارند باعث بهبود خلق و افزایش نشاط شده و انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد.
مضرات شیره انگور:فواید شیره انگور بسیار زیاد است اما با توجه به ویژگی‌های جسمی افراد و نحوه مصرف آن ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. همان‌طور که گفته شد طبع این شهد خوراکی گرم و تر است بنابراین مصرف زیاد آن برای افراد گرم‌مزاج ممکن است باعث غلیظ شدن صفرا و درنتیجه ایجاد سردرد، بالا رفتن حرارت بدن و جوش زدن در صورت و بدنشان شود. برای رفع این حالات می‌توان از تخم ریحان و یا میوه‌های تازه با طبع سرد استفاده کرد. علاوه بر آن باوجود قند زیادی که در این شیره وجود دارد مصرف آن برای افراد دیابتی نیز توصیه نمی‌شود. همچنین وجود کالری بالا در شیره انگور باعث چاقی و اضافه‌وزن در افراد کم‌تحرک که ورزش منظم ندارند می‌شود و بهتر است این افراد نیز در مصرف این خوراکی اعتدال را رعایت کنند.
مقدار مصرف شیره انگور :مقدار مصرف معمول شیره انگور برای افراد مختلف متفاوت است. برای بزرگ‌سالان یک تا سه قاشق غذاخوری و برای کودکان یک تا سه قاشق مرباخوری در روز مقدار مناسبی است ولی در کل مقدار مصرف آن کاملاً متناسب با ذائقه افراد است، فقط باید دقت کرد که با توجه به طبع گرم و قند بالای موجود در شیره انگور، افراد گرم‌مزاج و دیابتی در مصرف این شیره زیاده‌روی نکنند.یکی از بهترین زمان‌های استفاده از شیره انگور فصل زمستان است. بدن انسان براثر سرما، به‌خصوص در فصل زمستان، دچار ضعف می‌شود و به دلیل خواص مفیدی که این شیره گیاهی در درمان و تسکین بیماری‌های فصول سرد دارد، مصرف آن در این زمان از اهمیت بالاتری برخوردار است. یکی دیگر از خواص این ماده خوراکی اثر نرم‌کنندگی و ضدالتهابی در ناحیه حلق است. به همین علت کسانی که در این فصول دچار التهاب حلق می‌شوند می‌توانند از قرقره مخلوط شیره انگور و آب برای درمان سرفه استفاده کنند. ولی به‌طورکلی در تمام طول سال می‌توان این شیره مقوی را مصرف کرد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر