یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

روش مصاحبه آب مورد نیاز برای هر نوع درخت

عکس, روش مصاحبه آب مورد نیاز برای هر نوع درخت

شرایط خاک

آبی که برای آبیاری درختان استفاده می‌شود در خاک می ماند. مقدار آب ذخیره شده توسط خاک به عواملی مثل نوع خاک، عمق خاک و وضعیت خاک بستگی دارد. به فرض مثال خاک رس آب زیادتری را ذخیره می‌کند و همچنین آب کمتری برای آبیاری احتیاج دارد در حالی که خاک های سبک و شنی بر عکس خاک های رسی بوده و آب کمتری را ذخیره می‌کنند و همچنین آب بیشتری برای آبیاری احتیاج دارند.

نوع درخت

بعضی از درختان به محض کاشته شدن احتیاج به مصرف آب زیادی ندارند در صورتی که خیلی دیگر از درختان در فصل تابستان اگر آب به آنها نرسد به خوبی رشد نمی کنند. سرعت و مقدار آبی که درختان استفاده می کنند به عواملی همچون خواص و ویژگی درختان در ذخیره آب، مراحل رشد درختان، شرایط محیط و آب و هوا، شرایط اقلیمی که در حال عوض شدن می‌باشند، گرم شدن هوا، رطوبت نسبی کم، سرعت باد بالا و همچنین تابش نور خورشید بستگی دارد. هر چقدر ریشه درخت در زمین قوی تر باشد قدرت بهره گرفتن از خاک زیادتر شده و درخت سریع تر و راحت تر به آب و خاک دسترسی پیدا می‌کند.از روش های تعیین احتیاج آبیاری درختان به صورت روزانه به کارگیری قطر بدنه درختان می‌باشد: برای نمونه در صورتی که قطر بدنه درختانی مثل سیب، گیلاس و گردو ۳۰ سانتی متر است این درختان احتیاج دارند که هر روز به اندازه ۴ لیتر آبیاری گردند و اگر قطر تنه درختانی مثل گلابی، هلو و آلو ۳۰ سانتی متر باشد نیاز دارند هر روز به اندازه ۲۸ لیتر آبیاری شوند. میانگین آبی که برای آبیاری درختان در هفته لازم است حدود ۲۵ تا ۷۵ لیتر بوده که این مقدار آب بسته به بافت خاک، وزن مخصوص خاک، دمای هوا به صورت روزانه و میزان بارش متغیر می‌باشد.

سن درخت

هر چه قدر سن درخت کمتر باشد نیاز به آبیاری بیشتری دارد چرا که ریشه درخت تازه کاشته شده ضعیف تر از ریشه درختی می باشد که مدتها کاشته شده است.

زمان سال

بیشترین زمانی که درخت نیاز به آب دارد در وسط فصل تابستان تا آخر آن یعنی زمانی می باشد که هوا خیلی گرم است. در فصل بهار زمانی که هوا گرم می شود رطوبتی که در فصل زمستان ذخیره شده به درون خاک می رود.

شرایط محیط از لحاظ آب و هوا

سال هایی که خشکسالی می‌باشد از رطوبت خاک در ابتدای فصل استفاده می شود و در نتیجه در این دوره آبیاری درخت بیشتر می‌شود. همچنین در سال هایی که بارندگی زیاد بوده و هوا مرطوب است امکان دارد که درخت تا اوایل فصل تابستان یا فصل پاییز به آب احتیاج نداشته باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر