یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش مصرف آسپرین برای جلوگیری از سکته

عکس, روش مصرف آسپرین برای جلوگیری از سکته

یکی از داروهایی که توسط مردم برای پیشگیری از سکته های مغزی توصیه می شود آسپرین بچه است . آیا واقعا آسپرین برای جلوگیری از سکته های مغزی مفید است ؟ مصرف آسپرین بی خطر است یا عوارض زیادی دارد ؟ فواید خوردن این دارو چیست ؟

خبر خوش اینکه آسپرین واقعا می تواند از سکته های مغزی پیشگیری کند . مصرف روزانه دوز کم آسپرین می‌تواند از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند. آسپرین اغلب به دلیل تأثیر آن در پیش‌گیری از سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی ایسکمیک به عنوان دارویی معجزه‌آسا قلمداد می‌شود.مصرف آسپرین پس از سکته مغزی خفیف موثر است چون خطر ناتوانی ماداما العمر یا مرگ با مصرف فوری آسپرین بعد از بروز علائم هشدار ۷۰تا۸۰ در صد کاهش پیدا می کند. آسپیرین علاوه بر اثر ضددرد و التهاب، خاصیت رقیق کردن خون را هم دارد. آسپرین در عمل لخته شدن خون اختلال ایجاد می‌کند. یک لخته خون می‌تواند به سرعت یک شریان را مسدود کند. این انسداد، جریان خون به سمت قلب یا مغز را مختل می‌کند و می‌تواند سبب سکته قلبی یا مغزی شود. آسپرین با جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها از وقوع یک سکته قلبی یا مغزی جلوگیری می کند.

خبر بد اینکه این داروی معجزه گر خیلی هم بی خطر نیست ، همانند سایر دارو‌های ضددرد و ضدالتهاب، قرص آسپرین خطر خونریزی‌های گوارشی، خونریزی‌های مغزی، نارسایی کلیوی و برخی از انواع سکته را افزایش می‌دهد.برخی از بیماران که مبتلا به آسم، کهیر مزمن، رینیت مزمن باشند، نسبت به قرص آ اس آ (Aspirin) حساسیت‌های قابل ملاحظه نشان می‌دهند. از آنجا که قرص آ اس آ زمان خونریزی را طولانی کرده و خاصیت چسبندگی پلاکتی را کم می‌کند، لذا می‌تواند در مقادیر استفاده بالا باعث بروز هیپوپروترومبینمیا شود.این قرص می‌تواند خصوصا در بیمارانی که به آرتریت ایدیوپاتیک جوانان مبتلا هستند، باعث بروز سمیت کبدی شود. مصرف قرص آ اس آ به مدت طولانی و مقادیر بالا می‌تواند باعث بروز سمیت مزمن سالیسیلات یا سالیسیلیسم شود که با گیجی، وزوز گوش، کری، تعریق، تهوع، استفراغ، سردرد و اختلال شعور مشخص می‌شود. از جمله عوارض این قرص می‌توان به عوارض گوارشی، وزوز گوش، کاهش شنوایی، طولانی شدن زمان انعقاد خون اشاره کرد.
نخستین عارضه قرص آسپرین با مقادیر درمانی، مشکلات گوارشی است، مشکلاتی، چون تهوع، سوء هضم و استفراغ که این عوارض را می‌توان با مصرف دارو همراه غذا به حداقل رسانید، تحریک موکوس معدی یعنی بروز عوارضی مانند اروزیون، اولسر، هماتمز و ملنا ممکن است با مصرف آن اتفاق افتد. در این ارتباط می‌توان از آنتاگونیست‌های H۲ هیستامینیکی، بازدارنده‌های پمپ پروتون و آنالوگ‌های پروستاگلاندین مانند میزوپروستول استفاده کرد.

موارد مصرف قرص آسپرین
قرص آ اس آ به عنوان داروی ضد انعقاد، باعث کاهش خطر مرگ در بیماران با سابقه سکته و یا درد قلبی و نیز ممانعت از ایجاد حمله‌های مغزی میگردد.

مصرف قرص آ اس آ در سه ماه اخر بارداری ممنوع است.در بیماران هموفیلی مبتلا به زخم معده، در صورت وجود خونریزی در بیمار و در مواردحساسیت شدید به آسپرین نباید استفاده شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر