یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش مصرف قرص وراپامیل برای فشار بالا و درد قفسه سینه

عکس, روش مصرف قرص وراپامیل برای فشار بالا و درد قفسه سینه

قرص وراپامیل یک داروی پر تجویز برای فشار خون بالا(داروی وراپامیل از طریق شل کردن رگ‌های خونی عمل می‌کند تا به این وسیله خون راحت‌تر در رگ‌ها جریان یابد.) ، درد قفسه سینه و پایین آورنده ی ضربان قلب است.  در صورتی که به تپش قلب سریع و نامنظم یا فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستید داروی وراپامیل می‌تواند به کنترل ضربان قلب شما کمک کند.مصرف داروی وراپامیل می‌تواند به افزایش توانایی شما برای انجام تمرینات ورزشی و کم شدن میزان حملات آنژین کمک کند. متاسفانه تا کنون یک مورد خودکشی با این دارو به  ثبت رسیده است.

دوز مصرفی این دارو به وضعیت بیماری و پاسخ‌دهی بدن شما به درمان بستگی دارد.به منظور تاثیرگذاری بیشتر داروی وراپامیل این دارو را طبق یک برنامه‌ی زمانی منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که دوز مصرفی‌تان را هر روز، در ساعت مقرر، استفاده کنید.

داروی وراپامیل را به صورت خوراکی، به همراه غذا یا بدون غذا، بر اساس دستورالعمل پزشک و به طور معمول سه یا چهار بار در روز مصرف کنید.

روش مصرف برای فشار بالا :

در صورتی که برای درمان فشار خون بالا از داروی وراپامیل استفاده می‌کنید ممکن است یک هفته زمان ببرد تا تاثیرگذاری کامل این دارو را احساس کنید. حتی در صورتی که احساس بهبودی می‌کردید مصرف دارو را تا زمان تجویز پزشک ادامه دهید. اکثر افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند احساس بیمار بودن نمی‌کنند.

روش مصرف برای جلوگیری از درد قفسه‌ی سینه

در صورتی که برای جلوگیری از درد قفسه‌ی سینه از داروی وراپامیل استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که این دارو را طبق تجویز پزشک و به صورت منظم مصرف کنید. نباید از داروی وراپامیل دقیقا در هنگام بروز درد قفسه‌ی سینه استفاده کرد. در این موارد بهتر است داروهای دیگری را که برای تسکین حملات ناگهانی توسط پزشک تجویز شده است، مانند قرص‌های نیتروگلیسرین زیر زبانی، مصرف کنید. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

مصرف داروی وراپامیل را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. ممکن است در صورت قطع ناگهانی مصرف دارو بعضی از علائم بیماری شما شدیدتر شوند. این امکان وجود دارد که پزشک شما برای قطع مصرف دارو دوز مصرفی را به تدریج کاهش دهد.

در صورتی که مدتی پس از مصرف داروی وراپامیل علائم بیماری شما مانند قبل ادامه داشت یا شدیدتر شد، به عنوان مثال میزان فشار خون‌تان به همان میزان قبل بالا بود یا افزایش یافت یا در صورتی که درد قفسه‌ی سینه بیش‌تر از قبل تکرار شد، پزشک خود را در جریان قرار دهید.برای نگهداری صحیح داروی وراپامیل آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. هم‌چنین این دارو را در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

عوارض جانبی مصرف داروی وراپامیل

سرگیجه، ضربان قلب آهسته، یبوست، حالت تهوع، سردرد یا خستگی از جمله عوارض جانبی مصرف داروی وراپامیل است. در صورتی که هر کدام از این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدیدتر شد موضوع را به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه، به هنگام مصرف داروی وراپامیل، هنگام برخاستن به آرامی از جایتان بلند شوید.

در صورتی که پزشک داروی وراپامیل را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی وراپامیل را مصرف کرده‌اند عوارض جانبی جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که به عوارض جانبی جدی مصرف داروی وراپامیل از جمله سرگیجه‌ی شدید، بی‌هوش شدن، علائم جدید نارسایی قلبی یا وخیم‌تر شدن علائم قبلی مانند تنگی نفس، ورم کردن مچ پا و پاها، خستگی غیر معمول و افزایش وزن ناگهانی و غیر معمول مبتلا شدید موضوع را به سرعت با پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف داروی وراپامیل به ندرت ممکن است باعث ایجاد یک بیماری خطرناک و کشنده‌ی کبدی شود، اما در صورت بروز علائم آسیب کبدی از جمله حالت تهوع، استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد معده و شکم، زرد شدن رنگ پوست و چشم و ادرار تیره رنگ به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی وراپامیل نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی وراپامیل

پیش از مصرف داروی وراپامیل در صورتی که به این دارو آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. این دارو ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از مصرف داروی وراپامیل تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا سابقه‌ی ابتلا به انواع مختلف مشکلات تپش قلب مانند بلوک اتریواسترویی درجه‌ی دو یا سه، سندروم سینوس بیمار مگر این که پیس میکر داشته باشید، سندرم ولف پارکینسون وایت یا سندرم لون گانونگ لوین، نارسایی قلبی، بعضی از اختلالات عصبی و عضلانی از قبیل دیستروفی ماهیچه‌ای یا میاستنی گراویس، بیماری‌های کبدی و بیماری‌های کلیوی.، ناهشیاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هش‌یاری دارند تا زمانی که در هش‌یاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف داروی وراپامیل از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

پیش از انجام هر گونه عمل جراحی تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

افراد سال‌خورده ممکن است حساسیت بیش‌تری نسبت به عوارض جانبی داروی وراپامیل به خصوص یبوست و تورم مچ پا و پاها داشته باشند.

برای مصرف داروی وراپامیل در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری از این دارو استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی وراپامیل با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی وراپامیل را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست، لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی وراپامیل نفرمایید.

بعضی از داروهایی که ممکن است با داروی وراپامیل تداخل ایجاد کنند عبارت‌اند از:

آلیسکیرن
کلونیدین
دیزوپرامید
دوفتیلید
دولاسترون
فینگولیمود
لیتیم
بعضی دیگر از انواع دارو ممکن است عملکرد داروی وراپامیل در بدن را تضعیف کنند و بر کارآیی آن اثر منفی بگذارند. از جمله‌ی این داروها می‌توان به اریترومایسین، ریفامایسین‌ها مانند ریفامپین، ریتوناویر، هوفاریقون و داروهایی از این دست اشاره کرد.

هم‌چنین داروی وراپامیل می‌تواند بر عمل‌کرد سایر داروها بر بدن شما تاثیر گذاشته و اثربخشی آن‌ها را تضعیف کند. نمونه‌هایی از داروهایی که وراپامیل بر عمل‌کرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد شامل آسوناپرویر، کلشیسین، فلیبانسرین، ایوابرادین، لومیتاپید، میدازولام، تریازولام و داروهایی از این دست هستند.
بعضی از داروها شامل مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که می‌تواند موجب افزایش فشار خون یا افزایش تپش قلب شود. لیست کامل داروهایی را که استفاده می‌کنید، به خصوص داروهایی نظیر داروهای ضد سرفه و ضد سرماخوردگی، قرص‌های کاهش وزن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن، با دکتر داروخانه در میان بگذارید.

علائم اوردوز مصرف داروی وراپامیل

اگر فردی بیش از اندازه از داروی وراپامیل استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.تغییرات شیوه‌ی زندگی، از جمله ورزش کردن، ترک کردن سیگار و داشتن رژیم غذایی که حاوی میزان کمی از کلسترول و چربی است، ممکن است به اثربخشی بیش‌تر داروی وراپامیل کمک کند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

در حین مصرف داروی وراپامیل برخی تست‌های آزمایش‌گاهی و آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش چگونگی عملکرد کبد باید به صورت دوره‌ای انجام شود. تمامی جلسات ملاقات پزشکی و آزمایش‌گاهی را به موقع انجام دهید. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

در حین مصرف داروی وراپامیل سطح فشار خون و میزان تپش قلبتان را به طور مرتب بررسی کنید. سعی کنید این آزمایش‌ها را در منزل انجام داده و نتیجه‌‌ی آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

برندهای مختلفی از داروی وارپامیل در بازار موجود است. بعضی از این محصولات اثرات مشابهی با برندهای داروی وراپامیل ندارند. بدون مشورت با پزشک خود یا دکتر داروخانه برند مصرفی داروی وراپامیل را تغییر ندهید.

اگر دوز مصرفی داروی وراپامیل را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر این دارو نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر