یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش مصرف ناپروکسن برای کرونا زانو درد سردرد و دندان درد

عکس, روش مصرف ناپروکسن برای کرونا زانو درد سردرد و دندان درد

یکی از پرمصرف ترین داروها در حال حاضر ناپروکسن (Naproxen) است این داروی ضد التهاب یکی از درمان های کرونا می باشد. داروی آلو نام مردمی این دارو است. این دارو برای درمان تب  و التهاب و به عنوان مسکن  هم مصرف می شود.

دوز مصرفی ناپروکسن چیست؟

دوز مصرف داروی ناپروکسن به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.برای کاهش خطر خونریزی معده و بروز دیگر عوارض جانبی، مصرف این دارو را از کمترین دوز مؤثر شروع کنید.
دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیشتر از مقدار معین تجویز شده آن را مصرف نکنید.مطابق تجویز دکتر عمل کنید.قطع مصرف یک‌باره این دارو ممکن عوارض جانبی مانند توهم و تشنج را به همراه داشته باشد.
برای جلوگیری از عوارض ترک دارو؛ ممکن است قطع دارو به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی در طول یک دوره انجام گیرد.برای وضعیت‌های مزمنی مانند آرتروز این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده مصرف نمایید.

قرص ناپروکسن را چگونه مصرف کنیم؟

این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا دو بار در روز مصرف کرد.قرص را کامل قورت دهید و آن را نشکنید یا نجویید. زیرا ممکن است دارو سریع آزاد شود و خطر بروز عوارض جانبی آن افزایش می‌یابد.

این دارو را با یک لیوان کامل آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) بنوشید و تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف از مصرف این دارو دراز نکشید، مگر این‌که تجویز پزشک چیز دیگری باشد.برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد.

برای اطلاع از شرایط مصرف، نحوه مصرف، عوارض دارویی و تداخلات دارویی ناپروکسن بهتر است با متخصص داخلی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص داخلی آشنا شوید، به‌صورت تلفنی و یا آنلاین با آنها مشورت کنید یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 ناپروکسن برای درمان کرونا

مصرف ناپروکسن برای درد یا تب از COVID-19 بی خطر است. به دلیل نگرانی اولیه مبنی بر اینکه داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است علائم کرونا را بدتر کنند، سازمان بهداشت جهانی در ابتدا استفاده از این داروها را توصیه نمی‌کرد. با این حال، آنها چندین روز بعد این توصیه را برگرداندند و در حال حاضر، برای درمان کرونا این داروهای ضد التهاب را توصیه می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که ناپروکسن در بهبود تب، لرز،سرفه و تعریق شبانه بمیاران کرونایی موثر بوده است. در نتیجه در صورت ابتلا به کرونا، با مشورت دکتر داخلی، مصرف ناپروکسن را شروع کنید.

ناپروکسن برای بعد از واکسن کرونا موثر است؟

امیدواریم که شما هم واکسن کرونا تزریق کرده باشید یا قصد این کار را داشته باشید. واکسن کرونا با همه خوبی‌هایش می‌تواند عوارضی هم داشته باشید. شاید شما هم آن را تجربه یا در مورد آن شنیده و نگرانید. عوارضی چون قرمزی محل تزریق و تورم کم آن، دست درد یا تب تا مقداری طبیعی است. به نظر می‌رسد داروهای ضدالتهاب مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند برای کنترل عوارض جانبی موضعی مانند درد در محل تزریق بعد از تزریق واکسن مصرف شود.اما استفاده از این داروها با هدف پیشگیری از عوارض و قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

ناپروکسن داروی آرتروز است؟

آرتروز بیماری‌های التهابی مزمنی است که نه تنها مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه می‌تواند به طیف گسترده‌ای از قسمت‌های بدن از جمله پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و رگ‌های خونی آسیب برساند. آرتروز یک بیماری خود ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های خودی بدن حمله کند. آرتروز بر روی مفاصل تاثیر می‌گذارد و باعث ساییدگی و تورم و درد مفاصل می‌شود. در نهایت آرتروز می‌تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

التهاب ناشی از آرتروز همان چیزی است که می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز آسیب برساند. در حالی که انواع جدید داروها درمان آرتروز را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده‌اند، اما آرتریت روماتوئید شدید هنوز هم می‌تواند باعث ناتوانی‌های جسمی شود.

ناپروکسن ۲۵۰ میلی گرم و ناپروکسن ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت در بهبود علائم آرتروز قابل استفاده است. ناپروکسن آرتروز را درمان نمی‌کند اما درد و التهاب ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

ناپروکسن آرتروز را درمان نمی‌کند اما درد و التهاب ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

 اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی بیماری التهابی است که با گذشت زمان باعث جوش خوردن برخی از استخوان‌های کوچک ستون فقرات می‌شود. این جوش خوردگی باعث کاهش انعطاف پذیری ستون مهره‌ها می‌شود و می‌تواند منجر به خمیدگی رو به جلو شود. اگر دنده‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند، تنفس عمیق دشوار می‌شود. برای بهبود دردهای ناشی از این بیماری می‌توان از ناپروکسن استفاده کرد.

 بورسیت

بورسیت یک وضعیت دردناک است و هنگامی اتفاق می‌افتد که بورس‌ها ملتهب شوند. بورس‌ها، کیسه‌های کوچک و پر از مایعی اطراف مفاصل هستند که به عنوان عایق ضربه و فشار برای استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات نزدیک مفاصل عمل می‌کنند.

شایع‌ترین مکان برای ایجاد بورسیت در شانه، آرنج و مفصل ران است. اما بورسیت می‌تواند در زانو، پاشنه‌ی پا و پایه‌ی انگشت شست پا یا غالبا در نزدیکی مفاصلی که حرکت تکراری و زیادی دارند، اتفاق بیفتد. درمان بورسیت به طور معمول شامل استراحت دادن به مفاصل آسیب دیده و محافظت از آن‌ها در برابر ضربه‌های بعدی است.

 ناپروکسن برای کاهش تب و درد استفاده می شود؟
برای درمان تب و درد خفیف تا متوسط ​مثل دندان درد، درد عضلانی، کشیدگی و پیچ خوردگی عضلانی می‌توان از ناپروکسن استفاده کرد. بزرگسالان بین ۱۲ تا ۶۵ سال می توانند هر ۱۲ ساعت یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی گرمی مصرف کنند.

بزرگسالان بین ۱۲ تا ۶۵ سال می توانند هر ۱۲ ساعت یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی گرمی مصرف کنند.

 التهاب تاندون و ناپروکسن
تاندونیت به معنای التهاب تاندون است. تاندون‌ها، تارهای رشته‌ای ضخیمی هستند که عضله را به استخوان متصل می‌کنند. تاندونیت باعث درد و حساسیت در خارج از مفصل می‌شود. اگرچه تاندونیت می‌تواند در هر یک از تاندون‌ها ایجاد شود اما این بیماری بیش‌تر در اطراف شانه‌ها، آرنج‌ها، مچ‌ها، زانوها و پاشنه‌ها دیده می‌شود.

آرتریت روماتوئید نوجوانان
آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان که در گذشته با عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانی شناخته می‌شد، شایع‌ترین نوع آرتروز در کودکان زیر ۱۶ سال است. آرتریت روماتوئید نوجوانان می‌تواند باعث درد مداوم، تورم و سفتی در مفصل شود. بعضی از کودکان ممکن است فقط برای چند ماه علائم را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر تا آخر عمر علائم دارند. برخی از انواع آرتریت روماتوئید نوجوانان می‌توانند عوارض جدی مانند مشکلات رشد، آسیب مفصل و التهاب چشم ایجاد کنند.

 حملات نقرس حاد
نقرس یک نوع شایع و پیچیده از آرتروز است که می‌تواند هر کسی را درگیر کند. حملات ناگهانی نقرس باعث درد شدید، تورم، قرمزی، گرما و حساسیت به لمس در مفاصل می‌شود. نقرس اغلب مفصل قاعده‌ی انگشت شست پا را درگیر می‌کند.

حمله‌ی نقرس اغلب ناگهانی اتفاق می‌افتد و شما را در نیمه شب با این احساس که انگشت شست پایتان در حال سوختن است، بیدار می‌کند. ناپروکسن در درمان حملات حاد نقرس نقش دارد.

 ناپروکسن سردرد را خوب می کند؟

استفاده از ناپروکسن برای تسکین درد ناشی از سردرد و سردرد میگرنی بحث برانگیز است. اگرچه می‌توان از ناپروکسن برای کاهش درد سردردها و سردردهای میگرنی استفاده کرد، اما سایر داروهای NSAID می‌توانند تسکین بهتری داشته باشند. دوز توصیه شده ناپروکسن برای سردرد و میگرن ، ۷۵۰ میلی‌گرم است که با بروز اولین علائم میگرن باید مصرف شود. در صورت نیاز حداقل یک ساعت پس از اولین قرص، می‌توان یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی‌گرم یا ۵۰۰ میلی گرم هم مصرف کرد. حوساتان باشد که در طول یک روز نباید بیش از ۱۲۵۰ میلی‌گرم ناپروکسن مصرف کنید. در این خصوص بهتر است با دکتر داخلی مشورت کنید.

دوز توصیه شده ناپروکسن برای سردرد و میگرن ، ۷۵۰ میلی‌گرم است که با بروز اولین علائم میگرن باید مصرف شود. در صورت نیاز حداقل یک ساعت پس از اولین قرص، می‌توان یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی‌گرم یا ۵۰۰ میلی گرم هم مصرف کرد. حوساتان باشد که در طول یک روز نباید بیش از ۱۲۵۰ میلی‌گرم ناپروکسن مصرف کنید.

 دندان درد

مطالعات نشان می‌دهد که ناپروکسن ۵۰۰ میلی گرم برای کاهش دندان درد موثر است. البته توصیه می‌شود مسکن ناپروکسن را قبل از شروع درد شدید مصرف کنید. همچنین بهتر است این دارو را با مشورت دندانپزشک مصرف کنید.

 بیماری پاژه
بیماری استخوانی پاژه، در روند بازیافت طبیعی بدن تداخل ایجاد می‌کند. به طوری که بافت جدید استخوان به تدریج جایگزین بافت قدیمی استخوان می‌شود. با گذشت زمان، این بیماری می‌تواند استخوان‌های آسیب دیده را شکننده و بد شکل کند. در نتیجه استخوان‌ها به طور غیر طبیعی ضخیم، شکننده و بد حالت می‌شوند. بیماری پاژه‌ی استخوان معمولا در لگن، جمجمه، ستون فقرات و پاها رخ می‌دهد. گاهی اوقات از ناپروکسن برای درمان بیماری پاژه‌ی استخوان استفاده می‌شود.

ناپروکسن برای زانو درد، شیاف ناپروکسن برای کمردرد و دیسک کمر، درد پا
همانطور که گفته شد ناپروکسن یک داروی ضدالتهابی است. در بسیاری از موارد بدن درد ناشی از التهاب بدن است. شیاف ناپروکسن ۵۰۰ میلی گرم در بسیاری از موارد برای کاهش درد زانو، دیسک کمر و کمر درد و همچنین پادرد استفاده می‌شود. داروهای ضد التهاب که به عنوان مسکن هم مطرح هستند،‌به صورت ۱ الی ۳ بار در روز با دوز ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم قابل استفاده هستند.

مصرف ناپروکسن ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

معده درد
تهوع
سوزش دل
سردرد
سرگیجه
خواب‌آلودگی
اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

عوارض جانبی جدی:
کبودی و خونریزی بی‌دلیل
بلع سخت یا دردناک
تغییرات شنوایی (مانند زنگ گوش)
تغییرات خلقی و روحی
مشکلات کلیوی (مانند تغییر میزان حجم ادرار)
خشکی گردن بی‌دلیل
تغییرات بینایی
نشانه‌های نارسایی قلبی (مانند ورم پا، خستگی و کاهش وزن غیرطبیعی)
اگر این موارد را مشاهده کردید سریعا به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی نادر:
در موارد نادری این دارو باعث بیماری کبدی (احتمالاً کشنده) خطرناکی شده است.
در صورت مشاهده واکنش آلرژیک جدی ای را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید:
علائم پوستی
خارش
تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
گیجی شدید
و اختلال تنفسی
توجه: لیست عوارض داروی ناپروکسن کامل نیست.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر