یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش مصرف و دوز مصرف برگ سنا برای یبوست

برگ سنا دارای طعم و بوی تلخی است. به همین دلیل برای بوی بهتر می توانید این گیاه را به همراه گیاهان معطر دیگر نظیر هل، رازیانه، زنجبیل و نعنا و برای طعم بهتر از عسل یا شکر استفاده کنید.در چهار فنجان آب به جوش آمده به میزان نصف قاشق چای خوری برگ سنا خشک شده بریزید به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا آب به همراه برگ بجوشد. اکنون می توانید دمنوش خود را به صورت ولرم همراه با طعم دهنده های ذکر شده مصرف کنید. دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است:

دوز مصرفی برای یبوست بزرگ سالان : برای یبوست عمومی، دوز معمول روزانه ۱۷.۲ میلی گرم است. بیش از ۳۴.۴ میلی گرم از برگ سنا دو بار در روز مصرف نکنید. در افراد مسن، روزانه ۱۷ میلی گرم قابل استفاده است. برای یبوست بعد از بارداری، ۲۸ میلی گرم در ۲ دوز تقسیم شده استفاده می شود.

برای آماده سازی روده: از دوزهای سنا حاوی ۷۵ میلی گرم یا سنوزیدها که یک روز قبل از کولونوسکوپی مصرف شده اند، یا ۱۲۰-۱۵۰ میلی گرم یک یا دو بار در روز قبل از کولونوسکوپی استفاده شده است.

دوز مصرفی برای یبوست فرزندان :

در کودکان ۱۲ سال به بالا، دوز معمول ۲ قرص(۸/۶ میلی گرم) یک بار در روز است وحداکثر دوز ۴ قرص (۳۴.۴ میلی گرم) دو بار در روز است. در کودکان ۶ تا ۱۱ سال، دوز معمول روزانه ۱ قرص (۸.۶ میلی گرم) و حداکثر دوز ۲ قرص (۱۷.۲ میلی گرم) دو بار در روز است. در کودکان ۲ تا ۵ سال، دوز معمول ۱/۲ قرص (۴.۳ میلی گرم) روزانه و حداکثر دوز ۱ قرص (۸.۶ میلی گرم) دو بار در روز است.

عوارض جانبی مصرف برگ سنا

ناراحتی معده

گرفتگی عضلات

اسهال

حالت تهوع

استفراغ

علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از چای سنا و دوزهای بالاتر با مشکلات جدی سلامتی مانند آسیب کبدی، اختلالات الکترولیت و تغییر در ریتم قلب مرتبط است.

منع مصرف برگ سنا:سنا در صورت مصرف طولانی مدت یا در دوزهای بالا ناامن است. بیش از دو هفته از سنا استفاده نکنید. استفاده طولانی مدت می تواند عملکرد روده ها را به طور معمول متوقف کند و ممکن است باعث وابستگی به ملین ها شود. استفاده طولانی مدت همچنین می تواند میزان یا تعادل برخی از مواد شیمیایی در خون (الکترولیت ها) را تغییر دهد که می تواند باعث اختلالات عملکرد قلب، ضعف عضلانی، آسیب کبدی و سایر آثار مضر شود.
بارداری و شیردهی: سنا در دوران بارداری و شیردهی در صورت مصرف کوتاه مدت از طریق دهان، ایمن است. در صورت مصرف طولانی مدت یا در دوزهای بالا، ایمن نیست. استفاده طولانی مدت، مکرر یا استفاده از دوزهای بالا با عوارض جانبی جدی از جمله وابستگی به مسهل و آسیب کبدی مرتبط است.
در صورت داشتن بیماری هایی چون بیماری کرون، کولیت زخمی، آپاندیسیت، اسهال، کم آبی بدن، درد شکم، شرایطی که باعث انسداد روده می شود، هر نوع بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی از مصرف برگ سنا اجتناب کنید. بسیار مهم است که قبل از استفاده از سنا با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر