یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش مصرف و عوارض آزیترومایسین پانصد

عکس, روش مصرف و عوارض آزیترومایسین پانصد
در حال حاضر پر مصرف ترین داروی آنتی بیوتیک در جهان آزیترومایسین ۵۰۰ است که برای درمان کرونا تجویز می شود. خیلی از افراد هم این دارو را بدون نسخه از داروخانه خریداری می کنند. پس دانستن اطلاعاتی مفید درباره این دارو برای همه ما لازم است. هر کپسول آزیترومایسین ۲۵۰ و ۵۰۰ – ثنامد، حاوی ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرم آزیترومایسین (به صورت دی هیدرات) می باشد.آزیترومایسین از خانواده آنتی بیوتیک های ماکرولیدی بوده و با ایجاد اختلال در مسیرهای ژنتیکی سبب مهار سنتز پروتئین در باکتری های حساس شده و از این طریق سبب مهار تکثیر باکتری ها می شود.از مصرف همزمان با آنتی اسید های حاوی آلومینیوم یا منیزیم به دلیل احتمال کاهش جذب آزیترومایسین خودداری کنید.مصرف همزمان با مشتقات ارگوتامین ممکن است سبب سمیت با ارگوت گردد. پایش فاکتور PT در بیماران دریافت کننده همزمان آزیترومایسین و وارفارین به دلیل امکان افزایش اثرات ضد انعقادی توصیه می شود.
پایش غلظت سرمی داروهای ضد آریتمی از قبیل آمیودارون، پروکائین آماید، کینیدین و سوتالول و نوار قلب به دلیل افزایش ریسک آریتمی های خطرناک قلبی در مصرف همزمان با آزیترومایسین توصیه می شود.
مصرف هم زمان با سیکلوسپورین، دیگوکسین، فنی توئین یا ترفنادین ممکن است سبب افزایش غلظت این داروها در خون گردد.
موارد مصرف دارو:
تظاهر باکتریال حاد بیماری ریوی انسدادی مزمن، سینوزیت حاد باکتریال، پنومونی اکتسابی از جامعه، شانکرونید، فارنژیت- عفونت لوزه ها، عفونت پوست یا بافت های مرتبط با پوست، عفونت دهانه رحم و مجاری ادرار گنوکوکال و غیر گنوکو کال، پیش گیری و درمان عفونت ناشی از مایکوباکتریوم اویوم و کرونا
در صورت داشتن سابقه حساسیت به ماکرولیدها، بارداری یا شیردهی و ابتلا به سایر بیماریها و یا مصرف سایر داروها (قسمت تداخلات)، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید. موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به این دارو با سایر ماکرولید ها (مانند اریترومایسین).
مصرف دارو در بارداری و شیردهی: گروه B برای مصرف در بارداری. در دوران بارداری با نظر پزشک و در صورت ضرورت مصرف شود. در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شود.
هشدارها و احتیاطات مصرف:
– به دلیل احتمال بروز اسهال همراه با عفونت کلستریدیوم دیفیسیل به دنبال مصرف آزیترومایسین در صورت ابتلا به اسهال به پزشک خود اطلاع دهید.
– ارزیابی اثرات درمانی در برابر ریسک تجویز آزیترومایسین در صورت ابتلا به بیماری های قلبی و آریتمی، میاستنی گراویس، نارسایی کبدی کلیوی و سابقه واکنش های ازدیاد حساسیتی از قبیل آنافیلاکسی می بایست مد نظر قرار گیرد.
– دارو را مطابق تجویز پزشک در فواصل زمانی معین مصرف کرده و از قطع مصرف ناگهانی بدون نظر پزشک خودداری کنید.
مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو:
تظاهر باکتریال حاد بیماری ریوی انسدادی مزمن: ۵۰۰ میلیگرم روزانه تا ۳ روز یا ۵۰۰ میلیگرم روز اول و ۲۵۰ میلیگرم روزانه از روز دوم تا پنجم؛ سینوزیت حاد باکتریال: ۵۰۰ میلیگرم روزانه تا ۳ روز. پنومونی اکتسابی از جامعه، فارنژیت / عفونت لوزه ها و عفونت پوست یا بافت های مرتبط با پوست: ۵۰۰ میلیگرم روز اول و ۲۵۰ میلیگرم روزانه از روز دوم تا پنجم: شانکروئید: ۱ گرم تک دوز.
عفونت دهانه رحم و مجاری ادرار: گنوکوکال: ۲ گرم تک دوز (در زنان باردار یا بیمارانی که قادر به تحمل سفالوسپورین ها نیستند)، غیر گنوکوکال: ا گرم تک دوز؛ عفونت ناشی از مایکوباکتریوم اویوم: پیش گیری: ۱۲۰۰ میلی گرم یک بار در هفته، درمان: ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم روزانه همراه با اتامبوتول.
– دارو را حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا میل نمایید.
– از مصرف همزمان با آنتی اسید های حاوی آلومینیوم یا منیزیم خودداری کنید.
– اگر دارو را در چند وعده میل می کنید و مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن آنرا مصرف نمایید، ولی اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده باشد از مصرف آن خودداری نموده و طبق برنامه مصرف دارو را ادامه دهید. از دو برابر کردن میزان مصرف دارو بپرهیزید.
عوارض جانبی دارو:
عوارض جانبی که نیاز به مداخله پزشکی دارند: التهاب کلیوی حاد، واکنش های آلرژیک، کولیت سودوممبران (اسهال خونی، درد شکمی شدید).
عوارض جانبی که فقط در صورت تداوم عوارض یا آزار دهنده بودن نیاز به مداخله پزشکی دارند: اختلالات گوارشی شامل درد شکمی، تهوع، اسهال، سرگیجه و سردرد.
مسمومیت: در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده سریعا به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر