یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش مصرف پرازیکوانتل برای سگ و گربه ها

عکس, روش مصرف پرازیکوانتل برای سگ و گربه ها
یکی از داروهای رایج دامپزشک برای درمان انگل حیوانات به خصوص سگ و گربه ها پرازیکوانتل ۵۰ میلی گرمی است. که گروه دارویی آن ضد کرم نواری است. پرازیکوانتل برای درمان دیپیلیدیوم کانینوم، تنیا پیزیفورمیس و اکینوکوکوس گرانولوزیس در سگ ها و دیپیلیدیوم کانینوم و تنیا تنیافورمیس در گربه ها مصرف می شود.
عوارض جانبی: مصرف این دارو در سگ در کمتر از ۵ درصد موارد باعث استفراغ، بی اشتهایی، بی حالی یا اسهال و در گربه در ۲ درصد موارد باعث اسهال و افزایش ترشحات بزاق شده است.
موارد منع مصرف: پرازیکوانتل در سگ هایی با سن کمتر از ۴ هفته و گربه هایی با سن کمتر از ۶ هفته و در حیوانات حساس به دارو مصرف نشود.
دوز واحد معمولا موثر است،اثر اولیه دارو در بدن میزبان در فاصله ۱۵ دقیقه باعث فلج آنی عضلات و حفره دار شدن سریع پوشش خارجی انگل ظاهر می شود. به نظر می رسد انقباض سریع مربوط به افزایش نفوذپذیری غشاء سلولی نسبت به کلسیم و در نتیجه فلج عضلانی باشد.پرازیکوانتل بر علیه کرمهای نواری نشخوارکنندگان، طیور و حتی بعضی از انواع کپلک موثر است. تمام گونه های مونیزیا، استیلزیا، آویتلینا گوسفند و بز را با مقادیر مناسب می توان دفع نمود. کرمهای پهن روده ای فاسیولوپسیس بوسکی نیز با استفاده از این دارو درمان شده اند. کرمهای پهن پوستی جیروداکتیلوس اکولئاتوس را نیز می توان به طور موفقیت آمیزی درمان نمود. اثر بخشی کاملی را در دام در مرحله واسطه کرم کدوی انسان (تنیا ساژیناتا) دارد.پرازیکوانتل بر علیه کلیه مراحل رشد تعدادی از انگلهای روده ای دیگر نظیر اکینوکوکوس گرانولوزوس، تنیا اویس، تنیاهیداتیژنا، تنیا پیزیفورمیس، تنیاهیداتیژنا، تنیافورمیس، مولتیسپس مولتیسپس، و دیپیلیدیوم کانینوم موثر است.همچنین پرازیکوانتل برای دفع مزسستوئیدس کورتی، اکینو کوکوس، مولتی لکولاریس، اسپیرومترامانسونوئیدس، دیفیلوبوتریوم اریناسی و کپلک ریوی پاراگونیموس موثر است.
مقدار و روش مصرف:
سگ و گربه: ۵ میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن:
وزن زیر ۱۰ کیلوگرم نصف قرص
وزن معادل ۱۰ کیلوگرم ۱ قرص
وزن ۲۰-۱۱ کیلوگرم ۲ قرص
وزن ۳۰-۲۱ کیلوگرم ۳ قرص
گوسفند و بز: ۱۵-۱۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن
طیور: ۱۰ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر