یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش پختن آش یارمه سنتی و اصیل

عکس, روش پختن آش یارمه سنتی و اصیل

سیر یک بوته
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
نعنا خشک ۲ قاشق غذا خوری
دوغ ترش محلی به مقدار لازم
آرد ۱ قاشق غذا خوری
اسفناج یا سبزی چریش ۵۰۰ گرم
بلغور گندم ۱ لیوان
نخود نصف لیوان
لوبیا سفید نصف لیوان
پیاز درشت ۲ عدد

بلغور گندم رو بشورین و بزارین حداقل ۱۰ ساعت خیس بخوره. بعد تو قابلمه‌ای که میخواین آش تون رو توش بپزین آب بریزین و بزارین بلغور‌ها حداقل ۵ یا ۶ ساعت با شعله کم حسابی بپزه و لعاب بندازه و باز بشن.بعد نخودو لوبیا هارو هم از شب قبل خیس کنین و چندبار آبش رو عوض کنین تا نفخش گرفته بشه و بزارین لوبیا نخود هم جداگونه چندساعت بپزه اواخر پخته نخود لوبیا که دیگه حس کردین لوبیا نخود‌ها روکمی پخته شدن بریزین تو قابلمه‌ای که بلغور هارو ریختین و بزارین حبوبات‌ها و بلغورمون حسابی بپزن و لعاب بندازن.

وقتی که حبوبات و بلغور‌ها پختن سبزی‌هایی که ازقبل شستیم و خورد کردیم رو به اش اضافه میکنیم و میزاریم که سبزی هم پخته بشن. اگر آب آشمون کم شده بهش آب جوش اضافه کنین و تنطیم کنین آبش رو. فقط زیاد آب نریزین. درحد یک لیوان.بعد پیاز هارو خلالی خورد کنین و سرخشون کنین بعد بهش زردچوبه نمک و فلفل اضافه کنین و کمی دیگر تفت بدید تا زردچوبه خامیش گرفته بشه. بعد نصف بیشتر پیاز هارو بریزین داخل آش و آش رو هم بزنین؛ و بقیه پیاز هارو هم واسه تزئین روی اش نگه دارین.

سیر داغ هم درس کنین نصفی از سیرهارو بریزین داخل آش و بقیه سیر داغ هارو هم واسه تزئین نگه دارین یک قاشق آرد هم با نصف لیوان آب قاطی کنین و داخل آش بریزین. من خودم نریختم، چون بنظرم آشم مدت زمان زیادی پخته بود و حسابی لعاب داده بود و احتیاجی نبود که آرد اضافه کنم.حالا بزارین آش حسابی بپزه و جابیوفته. وقتی که آش پخت و جا افتاد تو ظرف مورد نظرتون آش رو بکشین و با سیر داغ و نعنا داغ و پیاز داغ تزئین میکنیم و موقع سرو با دوغ ترش محلی آش رو سرو میکنیم.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر