یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش پختن خوشمزه مطبگ مرغ عربی

عکس, روش پختن خوشمزه مطبگ مرغ عربی

برای درست کردن این غذای خوشمزه عربی بهتر است از ران مرغ استفاده کنید. کشمش ، گردو و ادویه های مختلف مزه این غذا را بی نظیر می کنند. مواد این آموزش برای ۴ نفر مناسب است.

ران مرغ ۳ عدد
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم
برگ بو و ادویه مرغ به مقدار لازم
عصاره مرغ یک عدد
مواد لازم برای حشو مطبگ
پیاز متوسط ۱ عدد
کشمش به مقدار دلخواه
لپه به مقدار دلخواه
گردو به مقدار دلخواه
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
فلفل سیاه و زردچوبه نوک قاشق غذا خوری
لیمو عمانی ۳ عدد
مواد لازم برای مطبگ
پیاز خلالی شده نیم کیلو
برنج ۳ پیمانه
آب مرغ به مقدار لازم
چوب دارچین ۲ تا ۳ عدد کوچک
هل ۴ عدد
گلاب نصف استکان
طرز تهیه مطبگ مرغ

مرغ را تمیز بشورید و داخل یک قابلمه قرار دهید و مقداری آب روی آن بگیرید و بعد یک پیاز را پوست بگیرید و بشورید و چند تکه کنید و داخل قابلمه بریزید و سپس یک هویج را هم پوست بگیرید و بشورید و خرد کنید و داخل قابلمه بریزید.مقداری برگ بو هم به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ خوب بپزد و بوی آن گرفته شود، سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، برگ بو و ادویه مرغ را هم در قابلمه بریزید و هم بزنید تا کاملا در آب مخلوط شوند.

سپس عصاره مرغ را هم به مرغ اضافه کنید و هم بزنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی حرارت متوسط بپزد، توجه کنید که مرغ خیلی پخته نشود چون از هم باز می‌شود، بعد از روی حرارت بردارید.

بعد پیازها را خلالی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و سپس مقداری کره به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کره ذوب شود، بعد هم بزنید تا روغن و کره با هم مخلوط و یکدست شوند و داغ شوند.وقتی روغن داغ شد پیازها را در تابه بریزید و خوب تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند برای درست کردن پیاز داغ باید با حوصله کار کنید و روی حرارت ملایم پیازها را سرخ کنید تا رنگ آن‌ها طلایی شود، بعد کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید.

سپس زردچوبه را کمی تفت دهید و بعد مقداری دارچین را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن پخش شود، عطر دارچین این غذا را فوق العاده می‌کند، بعد از این که مرغ‌ها خوب پخته شدند، آب مرغ را صاف کنید و به پیازهای سرخ شده اضافه کنید.سپس درب ظرف را ببندید و اجازه دهید تا آب مرغ به جوش آید، وقتی آب مرغ شروع به جوشیدن کرد برنج را که از چند ساعت قبل از طبخ غذا در آب خیس کرده‌اید به آب مرغ اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید تا آب مرغ کشیده شود.

بعد کمی نمک روی برنج بریزید و هم بزنید و سپس مقداری هل، چوب دارچین و زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید و درب ظرف را ببندید و اجازه دهید تا برنج روی حرارت ملایم دم بکشد و پخته شود، در این فاصله حشو را درست و آماده کنید.

ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن و کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود و کره و روغن داغ شوند و بعد پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها سبک شوند و کمی زردچوبه هم اضافه کنید.مرحله دهم
بعد مقداری لپه را که از قبل خیس کرده‌اید به آن اضافه کنید و تفت دهید و سپس کشمش را بریزید و تفت دهید، زعفران و دارچین را هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ زعفران باز شود و عطر و طعم زعفران و دارچین در مخلوط مواد پخش شود.

سپس مقداری فلفل سیاه را هم بریزید و کمی تفت دهید و با سلیقه و به دلخواه خودتان مقداری مغز گردو خرد شده را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید، مغز گردو طعم غذا را خیلی خوشمزه‌تر و چرب تر می‌کند، بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید.بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و سپس مرغ‌ها را که پخته‌اید در آن سرخ کنید و کنار بگذارید، بعد می‌توانید یک سیب زمینی را خلالی خرد کنید و روی حرارت متوسط با روغن خوب سرخ کنید.

سپس برنج را که دم کشیده است در ظرف مناسب بکشید و حشو را روی آن بریزید و بعد مرغ‌های سرخ شده را روی برنج بچینید و در اطراف ظرف سیب زمینی‌های سرخ شده را بریزید و تزئین کنید و روی برنج هم با مغز گردو خرد شده تزئین کنید. در آخر مطبگ مرغ را به همراه سالاد، ترشی، زیتون پرورده و انواع دورچین به عنوان یک غذای شیک و مجلسی سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر