یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

روش کاشتن بذر شاهی در گلدان و باغچه و آپارتمان

عکس, روش کاشتن بذر شاهی در گلدان و باغچه و آپارتمان

اگر دوست دارید سبزی شاهی را در منزل خود به صورت خانگی و ارگانیک داشته باشید نخست باید بزر آن را خریداری کرده و با این آموزش همراه شوید(بذر شاهی بسیار ریز و به رنگ قرمز قهوه ای می باشد در در هر گرم از آنها حدود ۳۰۰ دانه شاهی وجود دارد.).معمولا سبزی شاهی را در فصل بهار و پاییز می کارند. شاهی به نور کافی خورشید و خاکی با زهکشی قوی نیاز دارد. این سبزی یک ساله می باشد و می توانید در فصل های کشت چندین بار آنها را کاشته و برداشت کنید.در این آموزش روش کاشتن بذر شاهی در باغچه و گلدان برای شما قرار داده شده است.

طرز کاشت بذر شاهی در گلدان:بهتر است بذرها را ابتدا به مدت ۲ تا ۵ ساعت در آب بخیسانید تا خوب متورم شوند؛ سپس آنها را بر روی تکه ای روزنامه یا دستمال کاغذی ریخته تا رطوبت شان گرفته شود.برای کاشت بذر شاهی به یک گلدان با عمق حداقل ۱۰ سانتی متر نیاز دارید. داخل گلدان را می توانید با خاک باغچه و یا ترکیب پیشنهادی سایت کوکا یعنی (کوکوپیت+پرلیت) پر کرده و سطح آن را آب پاشی کنید تا خوب مرطوب شود.کف گلدان شما باید چند سوراخ داشته باشد تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. همچنین بهتر است کف گلدان تان را با سنگ ریزه یا پوکه های صنعتی پر کنید تا آب به راحتی از آن خارج شود.پس از آماده سازی خاک گلدان و مرطوب کردن سطح آن، بذرها را بر روی خاک بپاشید و به اندازه خیلی کم در حد نیم سانتی متر خاک بر روی آن بریزید. البته اگر روی بذرها را هم نپوشانید مشکلی پیش نمی آید.سپس دوباره مقداری روی بذرها را آب پاشی کرده و برای آنکه رطوبت گلدان حفظ شود روی آن را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیک بپوشانید.بعد از گذاشت ۱ الی ۲ روز بذرها شروع به جوانه زدن می کنند. توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد و بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم خورشید به جوانه ها بتابد.

نکته : ابتدا بگذارید به مدت ۵ روز بذرها در مکانی گرم باشند سپس آنها را به نزدیک پنجره آفتاب گیر منتقل کنید.

زمان برداشت شاهی:شاهی بسیار سریع رشد می کند و پس از گذشت ۳ تا ۶ هفته می توانید آن را برداشت کنید. هنگامی که برگ های شاهی جوان هستند بهترین طعم را دارند.

کاشت شاهی در یک ظرف پلاستیکی و مرطوب نگه داشتن آن با یک ظرف بزرگتر که با آب پر شده است.برای استفاده خوراکی از شاهی باید برگ های آن را قبل از گل دهی گیاه برداشت کنید چون پس از گذشت زمان طولانی برگ ها بزرگ و سفت شده و طعم تلخی پیدا می کنند.هنگامی که اندازه شاهی به ۷ تا ۱۲ سانتی متر رسید می توانید آن را با قیچی بچینید و مصرف کنید. برای این کار سبزی را از ۲ سانتی متر بالای خاک بچینید. سبزی شما دوباره برگ خواهد داد و می توانید حداقل ۳-۴ مرتبه این کار را انجام دهید.

نحوه کاشت شاهی در باغچه خانه:برای کاشت بذر شاهی در باغچه معمولا یا آن را به صورت کلی بر روی خاک می پاشند یا در ردیف هایی با فاصله منظم اقدام به کاشت می کنند.برای این کار می توانید در باغچه ردیف هایی به فاصله ۱۲ سانتی متر از یکدیگر ایجاد کرده و دانه های بذر را داخل این ردیف ها با فاصلی ۳ سانتی متر از یک دیگر بکارید و سپس روی آنها را با ۱ سانتی متر خاک بپوشانید.سپس خاک را آبیاری کرده و صبر کنید تا بذرها جوانه بزنند. بهتر است مکان کاشت حتما آفتابی باشد و دارای خاکی غنی با زهکشی مناسب باشد.

کاشت شاهی در زمستان:در فصل زمستان می توانید شاهی را داخل منزل بکارید تا گرمای مورد نیاز را داشته باشد. البته حتما به چندین ساعت آفتاب مستقیم نیز در روز نیارمند است که اگر روزهای آفتابی در مکان کاشت شما وجود ندارد می توانید با لامپ های فلورسنت نور آن را تامین کنید که البته صرفه اقتصادی ندارد.

علت زرد شدن سبزی شاهی:اگر برگ های شاهی در حال زرد شدن هستند می تواند چند دلیل کلی داشته باشد :۱. آبیاری بیش از اندازه (زمانی که رطوبت سطح خاک کم شد اقدام به آبیاری کنید)۲. زهکشی نامناسب خاک و گلدان که اجازه خروج آب اضافی را نمی دهد (کف گلدان حتما باید دارای چندین سوراخ باشد. همچنین بهتر است کف آن را با سنگ یا پوکه های صنعتی پر کنید تا آب اضافی گلدان به خوبی خارج شود.)

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر