یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

زمان تشکیل جفت در بارداری و نقش آن در طول بارداری

عکس, زمان تشکیل جفت در بارداری و نقش آن در طول بارداری

جفت جنین در هفته ۴ بارداری ایجاد میشود یعنی زمانی که خیلی از مادرها تازه متوجه ی بارداری خود شده اند.

تصور کنید که جنین کوچکی که درون رحم شما قرار داره، بسته به موقعیت خودش سیگنال قدرت رو تنظیم میکنه و بر اساس نیازمندی ها، تعویض عوامل و گیرنده های رشد رو فعال یا غیر فعال میکنه. این یکی از بزرگترین معجزات این سیر تکاملی سریعه که در داخل رحم شما اتفاق میفته.
کودک در حال حاضر هویت خودش رو در رحم شما ساخته. حتی از مراحل اولیه بارداری، خون بدن شما با خون نوزاد شما مخلوط نمیشه. جفت در این وضعیت نقش دروازه بان رو ایفا میکنه. شبکه عروقی کودک شما درحال تکامل و انجام عملکرد نقل و انتقال خون، اکسیژن و مواد مغذی از جریان خون شما از طریق بند ناف است.

*کارکردهای جفت:
مواد غذایی و الکترولیت‌ها مانند پروتئین‌ها، اسیدهای چرب، کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌ها به راحتی از جفت عبور می‌کنند.
آنتی‌بادی‌ها مانند IgG (ایمونوگلبولین G) از مادر به جنین منتقل می‌شود.
هورمون‌های درون‌ریز مانند هورمون گنادوتروپین جفتی (HCG) بوسیله جفت تولید می‌شود.

*ساختار جفت :جفت از دو قسمت تقسیم شده است؛ بخش مادری و بخش جنینی.جفت انسان در پایان ۴۰ هفته بارداری، به شکل صفحه گرد و پهن است و قطری حدود ۲۲ سانتی‌متر و ۲ تا ۵/۲ سانتی‌متر ضخامت و وزنی حدود ۵۰۰ گرم دارد. رنگ جفت قرمز تیره به نظر می‌رسد. جنین توسط بندناف به جفت متصل شده است.بندناف طبیعی ۵۵ تا ۶۰ سانتی‌متر طول دارد و دارای ۲ شریان و یک ورید است. بندناف به سطح جنینی جفت وارد شده و شاخه‌شاخه می‌شود و سطح جفت را می‌پوشاند.
اتصال بندناف به جفت معمولی خارج از مرکز است و گاهی به حاشیه جفت نیز متصل می‌شود.جفت از ۱۵ تا ۲۰ ناحیه برجسته به نام “کوتیلدون” تشکیل می‌شود.جفت مادری از آندومتر رحم منشا می‌گیرد. آندومتر بعد از کاشته شدن تخم دستخوش تغییراتی می‌شود. ضخامت آندومتر تحت تاثیر پروژسترون افزایش می‌یابد و سلول‌های آندومتر در اثر تجمع چربی و گلیکوژن حجیم‌تر می‌شوند که به آن “دسیدوآ”می‌گویند.شریان‌های مارپیچی عمل خون‌رسانی از مادر به جنین را بر عهده دارند به تدریج از پیچش شریان‌ها کاسته شده و بر قطر و ضخامت آنها افزوده می‌شود که موجب جریان خون مادری به جفت و کاهش مقاومت جریان خون می‌شود.به این ترتیب امکان مبادله مواد بین خون مادر و جنین فراهم می‌شود. هنگام ترم جریان خون مادری cc/min 600 تا ۷۰۰ است.گردش خون جنینی جفت:بعد از مبادله مواد خونی بین جنین و مادر خون دارای اکسیژن و مواد غذایی از طریق وریدها به ورید نافی و سیستم گردش خون جنین وارد می‌شود. خون مادر و جنین هرگز با هم مخلوط نمی‌شوند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر