یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

زمان تعویض تسمه تایم انواع خودرو و نشانه های خرابی آن

عکس, زمان تعویض تسمه تایم انواع خودرو و نشانه های خرابی آن
یکی از مشکلاتی که برای خودرو ایجاد می شود خراب شدن تسمه تایم است. تسمه تایم در واقع قطعه ای می باشد که داخل لاستیک خودرو میگذارند و کار آن این است که میل لنگ را به سوپاپ خودرو وصل کند.  از کجا بفهمیم تسمه تایم خودروی ما خراب شده است و باید تعویض شود ؟ چنانچه صدای غیر عادی شبیه تیک تیک از درون موتور شنیده شود می‌تواند دال بر خرابی تسمه تایم و فرارسیدن زمان تعویض آن باشد. البته در مواقعی همانند فشار پایین روغن یا کم بودن میزان آن هم می‌تواند چنین صدایی را ایجاد کند. اگر در حین رانندگی چنین صدایی را از موتور شنیدید در اسرع وقت به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.چنانچه تسمه دچار فرسودگی و خوردگی دنده‌ها شده باشد یا این که حالت سفتی نداشته و شل باشد، به هنگام شتاب گرفتن خودرو، میزان دور موتور بیش از اندازه معمول خواهد شد.یکی دیگر از علائم خرابی و فرسودگی تسمه تایم که زمان تعویض آن را نشان می‌دهد، روشن نشدن موتور به هنگام استارت زدن است. در این حالت به چرخاندن سوییچ صدای استارتر به گوش می‌رسد، اما به دلیل فرسوده شدن تسمه تایم، قدرت به چرخش درآمدن میل لنگ و میل بادامک را ندارد و نتیجه آن روشن نشدن موتور است.از دیگر علائمی که نشان می‌دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است، خروج دود زیاد از اگزوز است. زیرا هنگامی که تسمه تایم فرسوده شده باشد و به خوبی کار نکند، موتور بیش از حد معمول تلاش می‌کند و قطعات بیشتری کار می‌کند و پیامد آن هم خروج دود زیاد از اگزوز است.یکی دیگر از علائم فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم نشت روغن از کاور آن تسمه است. کاور تسمه تایم با چندین پیچ و مهره پوشانده شده و نگهداری می‌شود. اگر روغن از کاور نشت کند به مرور زمان باعث فرسودگی تسمه تایم و شل شدن آن خواهد شد. به غیر از خرابی و فرسودگی تسمه تایم، شل بودن تسمه سبب افزایش بیش از حد دمای موتور شده که نهایتا باعث جوش آوردن موتور هم خواهد شد.

چند نکته که باید درباره تسمه تایم توجه کنید
-مراقب باشید تسمه تا نشود. علاوه بر این به هیچ وجه اشیا یا وسایل را روی تسمه قرار ندهید.
-چک کردن مرتب و منظم تسمه تایم ضرورت دارد و باید در فواصل زمانی مشخص تسمه تایم به درستی کنترل شود.
-سطح تسمه تایم باید عاری از هر گونه شکستگی، پریدگی لبه دندانه ها، جدا شدن لایه‌ها و ترک خوردگی باشد.
-دندانه‌ها باید ظاهری سالم داشته باشد. در صورتی که دچار ترک، پریدگی، خوردگی و باز شدن شوند باید از استفاده آن جدا خودداری کرد.
-وقتی می‌خواهید تسمه تایم را تعویض کنید، حتما قطعاتی از جمله هرزگردها، پولی و حتی اگر ممکن است واترپمپ را هم تعویض کنید. زیرا در صورتی که این قطعات خراب بوده یا ایراد داشته باشند، باعث وارد شدن آسیب به تسمه تایم خواهد شد.

زمان تعویض تسمه تایم
در فهرست زیر برخی از خودرو‌های پرکابرد نوشته شده است که زمان تقریبی تعویض تسمه تایم هم قید شده است. این زمان تقریبی به شما کمک می‌کند تا با فرا رسیدن آن نسبت به تعویض تسمه تایم اطلاع پیدا کرده و آن را انجام دهید.

-در خودروی پراید هر ۸۰ هزار کیلومتر
-در خودروی پژو ۴۰۵ هر ۶۰ هزار کیلومتر
-در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ دو هر ۷۰ هزار کیلومتر
-در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ پنج هر ۶۰ هزار کیلومتر
-در خودروی ریو هر ۶۵ هزار کیلومتر
-در خودروی تندر ۹۰ هر ۴۵ هزار کیلومتر
-در خودروی رانا هر ۶۰ هزار کیلومتر
-در خودروی زانتیا هر ۶۵ هزار کیلومتر

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر