یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

سرگیجه با قرص دافلون و روش مصرف این دارو

عکس, سرگیجه با قرص دافلون و روش مصرف این دارو

قرص دافلون  در اکثر موارد برای درمان واریس و هموروئید تجویز می شود. این دارو اغلب بدون نسخه به فروش می رسد. این دارو برای درمان کرامپ‌های شبانه پا، تورم و دردهای ناشی از اختلال جریان وریدی نیز مصرف می شود. متاسفانه مهم ترین عارضه این دارو سرگیجه است که در صورت بروز آن باید مصرف را قطع کنید.  توجه: از مصرف دافلون بدون تجویز پزشک جدا خودداری نمایید. برای افرادی که مشکل معده دارند باید حتما دافلون بعد از وعده غذایی با یک لیوان آب مصرف شود.استفاده از داروی دافلون در ۲ دوره یعنی ۶ ماه پشت سر هم مجاز است سپس لازم است برای مدت ۳ -۶ ماه طبق نظر دکتر مصرف نشود و مجددا می‌توانید مصرف کنید.

دافلون در بیماری‌های وریدی درد را کم می‌کند ولی مسکن نیست. دافلون باعث بهبود جریان خون وریدی می‌شود. وقتی که سیستم جریان خون بهتر شد برداشت مواد زائد، التهاب، تورم و درد کاهش می‌یابد.

ترکیبات سازنده دافلون موادی طبیعی هستند. مهم‌ترین اجزای سازنده این قرص بیوفلاونوئیدهای خالص‌ سازی‌ شده‌ای هستند، که به صورت اجزای بسیار ریز در اصطلاح میکرونیزه درآمده‌اند تا اثربخشی بالاتری داشته باشند. دو بیوفلاونید موجود در دافلون عبارتند از:

دیوسمین
هسپریدین
قرص دافلون ۵۰۰
دافلون ۵۰۰
در این قسمت به پرسش قرص دافلون ۵۰۰ چیست پاسخ خواهیم داد. یکی از رایج‌ترین دوزهای توصیه‌شده دافلون، قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی آن است که به شکل دوبار در روز تجویز خواهد شد. دیوسمین و هسپریدین هر دو بیو فلاونوئیدهای موجود در مرکبات هستند که به‌علت اثرات خوب آن‌ها در نارسایی وریدها استفاده می‌شود.

دافلون ۱۰۰۰
از دیگر دوزهای دافلون که در بازار عرضه می‌شود، قرص ۱۰۰۰ میلی‌گرمی آن است که اغلب پزشکان برای درمان، مصرف یک عدد از آن را به صورت روزانه به بیماران دچار اختلالات وریدی توصیه می‌کنند. این دارو در درمان رگ‌های واریسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب بهبود جریان خون در عروق خواهد شد. شما باید مصرف این قرص را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است ادامه دهید؛ زیرا قطع مصرف آن پیش از پایان دوره درمانی، می‌تواند منجر به بازگشت علائم و یا حتی تشدید بیماری شود.

قرص دافلون در بیماری کرونا
تحقیقات اولیه‌ای که بر روی تاثیر داروها در درمان کرونا انجام شد نشان می‌دهند ترکیب هسپریدین و دیوسمین به همراه هپارین ممکن است بیماران کرونایی را از ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی حفاظت کند.

قرص دافلون ترکیبی از هسپریدین و دیوسمین است و ممکن است در پروتکل‌های درمانی کووید مطرح شود. تجویز این دارو تنها به نظر پزشک بستگی دارد. در ضمن از آن‌جایی که همچنان تحقیقات بر روی تاثیر داروی دافلون بر کوید ۱۹ ادامه دارد، نتایج قطعی نیستند. پس، از مصرف خودسرانه این دارو جدا بپرهیزید.

قرص دافلون برای درمان واریس
دافلون ۵۰۰ به بهبود جریان خون کمک می‌کند، نشت و پارگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد، همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به بهبود عملکرد ورید‌ها کمک خواهد کرد. بدین ترتیب متخصصان از تجویز این دارو برای درمان اختلال واریس، دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند که عبارتند از:

کاهش درد و رفع احساس سنگینی پا: داروهای موثر در درمان واریس با کاهش علائم این اختلال که می‌توانند روند زندگی روزمره فرد را مختل کنند، به بیمار کمک خواهند کرد تا بتواند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد.
پیشگیری از بروز عوارض واریس: دافلون علاوه‌بر کاهش درد و احساس ناراحتی، در پیشگیری از گسترش واریس و ظهور عوارض ناشی از آن موثر است. این دارو با حفاظت از سلامت دریچه‌های لانه کبوتری که اختلال عملکرد آن‌ها نقش مهمی در بروز واریس دارد، از پیشرفت این اختلال جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین با اثرات ضدالتهابی خود، تورم را کاهش می‌دهد.
چرا باید واریس را درمان کنیم؟ با عوارض و خطرات واریس آشنا شوید.

نحوه مصرف دافلون برای درمان واریس
اگرچه دافلون هنوز تاییدیه FDA را دریافت نکرده و تحقیقات بر روی تاثیرات آن همچنان ادامه دارد، اما اغلب پزشکان برای درمان و کنترل واریس مصرف این قرص را در یک دوره ۶ ماهه توصیه می‌کنند .

برای مصرف این دارو در درمان تمام اختلالات وریدی براساس گام‌های زیر عمل کنید:

قرص را ببلعید: از جویدن و خرد کردن قرص بپرهیزید و آن را به صورت درسته و کامل ببلعید.
زمان مصرف قرص دافلون را فیکس کنید: بعد از ناهار بهترین زمان است.
قرص دافلون برای درمان بواسیر
هموروئید یا همان بواسیر به برجستگی و التهاب وریدهای مجرای مقعد اطلاق می‌شود. به عنوان واریس مقعدی نیز شناخته می‌شود. دافلون با تقویت دیواره وریدها و کاهش التهاب آن‌ها می‌تواند از عوارض بیماری جلوگیری کند. این عوارض عبارتند از:

درد
خون‌ریزی
خارش
توجه: شقاق یا فیشر از جمله اختلالاتی است که در ناحیه مقعد به وجود می‌آید؛ اما این اختلال با بواسیر متفاوت بوده و داده‌های معتبری در رابطه با تاثیر قرص دافلون برای شقاق وجود ندارد.

نحوه مصرف قرص دافلون هموروئید
از آن‌جایی که ارتباطی میان قرص دافلون و هموروئید وجود دارد، پزشکان در بواسیر اغلب مصرف دو عدد دافلون یکی صبح و دیگری در شب را توصیه می‌کنند. در درمان این اختلال قرص را با شکم پر و پس از صرف وعده‌غذایی مصرف کنید. در موارد حاد در رابطه با دوز تجویزی و نحوه مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

سایر موارد مصرف دافلون
کاهش علائم و ناراحتی‌ها در واریس لگنی: دافلون در مورد واریس لگنی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر مثبتی دارد.
کاهش تعداد دفعات کرامپ یا گرفتگی عضلات: یکی از آزاردهنده‌ترین علائم بیماری واریس که بیماران از آن یاد می‌کنند و باعث ناراحتی، بهم خوردن خواب شبانه در بیمار می‌شود با مصرف داروی دافلون تعداد دفعات بروز آن کاهش پیدا می‌کند.
تسریع روند بهبود زخم وریدی: با دریافت مرتب قرص دافلون و رعایت توصیه‌های دیگر پزشک، بیماران مبتلا به زخم پای وریدی در مقایسه با بیماران دیگر زودتر زخم‌شان بسته شد. دافلون با کم کردن التهاب و بهبود گردش خون به بسته شدن زخم کمک می‌کند.
پیشنهاد می‌کنیم مقاله علائم زخم واریس و راه‌های درمان آن را بخوانید.

بهترین زمان مصرف قرص دافلون
مدت زمان لازم برای مصرف دافلون در اختلالات وریدی مختلف، براساس صلاح‌دید پزشک تعیین می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید از مصرف خودسرانه این دارو خصوصا برای زمان طولانی‌تر از ۳ ماه بپرهیزید.

توجه: اگر مصرف دافلون و عوارض ناشی از آن هوشیاری شما را کاهش می‌دهد، در هنگام رانندگی از این قرص استفاده نکنید. در ضمن از مصرف الکل که خود موجب تشدید بواسیر می‌شود به همراه دافلون بپرهیزید.

مصرف دافلون در دوران بارداری وشیردهی
از آن‌جایی که اطلاعات محدودی در رابطه با تاثیرات دافلون بر روی بارداری و شیردهی وجود دارد، توصیه می‌شود در ۳ ماهه اول بارداری از این دارو استفاده نکنید. در ضمن اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید و یا در دوران شیردهی به سر می‌برید، حتما پزشک خود را از این مسئله با خبر سازید.

با خواندن این مقاله: از خطرات واریس در بارداری آگاه باشید!

جایگزین قرص دافلون
از آن‌جایی که نمی‌توان جایگزین‌های بسیاری برای دافلون نام ببرد، پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با این مسئله با پزشک مشورت کنید و از جایگزین کردن داروهای دیگر بدون تجویز متخصص به بپرهیزید.

عوارض قرص دافلون
دافلون نیز مانند سایر داروها می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را به همراه داشته باشد. عوارض اصلی دافلون عبارتند از:

شکم‌درد
سردرد
اسهال
حالت تهوع
سرگیجه
مشکلات پوستی
اشکال در تنفس یا بلع
طعم غیرعادی در دهان
خارش و تورم
اکثر این عوارض موقتی بوده و پس از قطع دارو برطرف می‌شوند. در صورت مواجه با هر یک از عوارض دافلون، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. داروی دافلون ممکن است باعث اسهال شود. بنابراین هنگام مصرف این دارو از مایعات بیشتری استفاده کنید تا کمبود آب ناشی از اسهال جبران شود. تغییر در سبک زندگی مانند کاهش مصرف سیگار، افزایش میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا بهترین نتایج درمانی را از این قرص بدست آورید.

آیا دافلون برای پیشگیری از بیشتر شدن رگ‌های عنکبوتی مفید است؟

اثر داروی دافلون را در تقویت جدار رگ‌ها و مهار فرایند تخریب جدار رگ‌ها است البته هنوز تاثیر آن در جلوگیری از بیشتر شدن رگ‌های عنکبوتی به صورت اختصاصی بررسی نشده است.

چهار عارضه‌ی مهم قرص دافلون :

تهوع و استفراغ
ناراحتی معده
اسهال
سرگیجه

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر