یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

سفر در دوران بارداری سقط جنین و کرونا

عکس, سفر در دوران بارداری سقط جنین و کرونا

اگر چه سفر برای زنان باردار در ماه های چهار و پنج و شش بی خطر تر گزارش شده است اما در حال حاضر با وجود کرونا از تمامی مادران باردار می خواهیم برای حفظ جان و کودک خود از هر گونه سفری حتی سفر های چند ساعته پرهیز کنند.

اما اگر ناگزیر به سفر هستید مثلا برای مراجعه به پزشک و مساله ای که مهم تر از جان شما و فرزند شما است این نکات را رعایت کنید.اولین و مهم‌ترین نکته قبل از شروع به سفر در دوران بارداری، مشورت با پزشک است. بدن و بارداری هر زن با دیگری متفاوت است. پزشکان با توجه به عواملی مانند سن مادر، بیماری‌های خاص، وزن، ژنتیک و دیگر نکات پزشکی، تصمیم می‌گیرند که آیا سفر در بارداری برای مادر امکان‌پذیر است یا نه. اگر پزشک به دلایلی مانند بارداری پرخطر یا احتمال آسیب به مادر یا جنین به شما اجازه مسافرت نداد، سفر خود را به زمان دیگری موکول کنید. هرگز در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک خود، به سفر نروید.قبل از سفر، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی راه و مقصد خود را شناسایی کنید و یک نسخه از مدارک پزشکی، گزارش‌های بارداری خود، دفترچه بیمه و آخرین نسخه پزشک خود را به‌همراه داشته باشید. بهتر است محل اقامت خود را نزدیک یک مرکز درمانی انتخاب کنید.غذا و نوشیدنی مناسب، از مهم‌ترین نکات برای داشتن یک بارداری سالم است. برای یک سفر خوب در دوران بارداری، مادر باید نکات زیر را در مورد تغذیه خود در نظر بگیرد:

در طول سفر از خوردن آبِ شیر پرهیز کنید. آب بسته‌بندی شده از کارخانه‌های معتبر که از سلامت آن‌ها اطمینان دارید را بنوشید و در صورت عدم دسترسی به آب معدنی، آب لوله‌کشی را حداقل برای یک دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن مصرف کنید. به هیچ عنوان از آب در طبیعت مانند رودخانه و چشمه ننوشید.
هر زن باردار باید روزانه بین هشت تا ۱۰ لیوان آب مصرف کند. اگر به مناطق گرمسیر سفر می‌کنید، میزان آب مصرفی را افزایش دهید. کاهش آب بدن به‌علت گرما، می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. در طول سفر، همیشه آب سالم و کافی به‌همراه داشته باشید.
اگر از یخ در نوشیدنی خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که این یخ از آب جوشیده ‎شده تهیه شده است.
رژیم بارداری خود را در سفر تغییر ندهید
سبزیجات خام مصرف نکنید و حتما آن‌ها را بپزید. میوه‌ها را حتما پوست بکنید. میوه‌های روی درخت ممکن است آغشته به سم گیاهی باشند؛ پس به هیچ عنوان از روی درخت میوه نچینید.
از مصرف گوشت و ماهی نیم‌پز یا خام خودداری کنید. همچنین از مصرف شیر یا لبنیات غیر پاستوریزه بپرهیزید. در طول سفر، وعده‌های غذایی خود را کاهش ندهید و مانند همیشه وعده‌های کامل غذایی و میان وعده بخورید؛ اما بهتر است تا حد امکان خودتان غذا بپزید و از رفتن به رستوران‌های بین‌راهی خودداری کنید.

سفر در سه ماه اول بارداری
در سه ماه اول بارداری به‌علت داشتن حالت تهوع، بی‌حالی، احتمال سقط جنین و خطر برای جنین و مادر، سفر توصیه نمی‌شود. اگر سفری ضروری در سه ماه اول بارداری پیش بیاید، حتما باید با مشورت و اجازه پزشک سفر کنید. از سفرهای غیر ضروری در این دوران، بپرهیزید.

همچنین در زمان نزدیک به زایمان (از هفته ۳۶ بارداری به بعد)، بهتر است از سفر کردن خودداری شود. چراکه به‌علت سنگینی و برآمدگی شکم، حرکت آزادانه و راحت برای مادر مشکل است و از طرف دیگر، احتمال زایمان زودرس وجود دارد که در این صورت بهتر است زن، تحت نظر پزشک خود باشد.

به گفته پزشکان،بهترین زمان برای زنان باردار، سه‌ماه دوم بارداری است. یعنی زمانی بین هفته ۱۲ تا ۲۴ بارداری.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر