یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

سنتی ترین روش پختن خورش عدس طالقان

عکس, سنتی ترین روش پختن خورش عدس طالقان

این آموزش برای ۴ نفر است.

آلو بخارا: ۱۰ عدد…………………………آبغوره: به مقدار دلخواه

رب: یک قاشق غذاخوری……………………………عدس: یک لیوان

گوشت: ۳۰۰ گرم……………………….سیب زمینی: یک عدد

پیاز: ۲ عدد…………………….سیب زمینی: یک عدد

نمک و فلفل: به مقدار لازم…………………………دارچین و زردچوبه و روغن : به مقدار لازم

زعفران: ۲ قاشق غذاخوری

عدس را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نغخ عدس گرفته شود و زودتر بپزد. آلوها را نیز از چند ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید. مقداری روغن در یک تابه گود بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیب‌زمینی‌های نگینی خرد شده را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا حسابی طلایی و ترد شوند.

سیب‌زمینی‌های سرخ شده را از تابه بیرون بیاورید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود. پیازهای نگینی یا خلالی خرد شده را در همان تابه بریزید و سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس زردچوبه را به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود.

در ادامه گوشت مکعبی خرد شده را در تابه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت‌ها با پیاز و زردچوبه تفت بخورند و رنگ آن‌ها تغییر کند. فلفل و دارچین را به‌همراه رب گوجه‌فرنگی به گوشت‌ها بیفزایید و مواد را تفت دهید تا رنگ رب باز شود و طعم خامی آن گرفته شود. پس از گذشت حدود سه دقیقه، در تابه آب جوش بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت به‌خوبی بپزد.

پس از گذشت نیم ساعت، سیب‌زمینی‌های سرخ شده، عدس و آلوی آبکش شده را در تابه بریزید. آبغوره، نمک و زعفران دم‌کرده را پس از حدود ۹۰ دقیقه در خورش بریزید و غذا را پس از ۱۵ دقیقه سرو کنید. خورش عدس را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با پیاز داغ و جعفری تازه تزئین کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر