یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

شته سفید یا کپک سفید گیاه علائم و درمان

عکس, شته سفید یا کپک سفید گیاه علائم و درمان

یکی از آفت های گیاهان و گل ها شته یا کپک سفید است با نام علمی ( sclerotinia ). این بیماری در واقع یک گونه بیماری قارچی در گیاهان است  که بیشتر حبوبات سبزیجات صیفی جات و گل ها را درگیر می کند. بیشتر گیاهان در زمان گلدهی به این بیماری دچار می شوند، ما جوانه ها نیز آسیب پذیر هستند. کپک سفید در اوایل بهار یا تابستان گیاه را مبتلا کرده و سپس برای مدتی شناسایی نمی شود. در زمان خنک شدن هوا آثار آن بروز می کند و به همراه باد سایر گیاهان را نیز آلوده می کند. به همین دلیل باید به سرعت این کپک ها را یافته و مانع آلوده شدن سریع گیاه شویم.

پیشگیری از کپک سفید:از خاک زهکشی شده استفاده کرده و مطمئن شوید گیاه برای رشد فضای کافی دارد. همچنین مراقبت قسمت هایی از گیاه که هوا به آن نمی رسد باشید.در هنگام آبیاری گیاه قسمت بالای آن را آبیاری نکنید. می توانید صبح زود گیاه را آبیاری کنید تا پیش از فرا رسیدن شب آب روی آن خشک شود.همچنین می توانید با اسپری ضدقارچ گیاه را ضدعفونی کنید. پیش از جوانه زدن و یک هفته بعد به گیاه اسپری بزنید.
علف های هرز را کنترل کنید زیرا این علف ها می توانند بیماری را به گیاه منتقل کنند.

علائم کپک سفید:در ابتدا علائم آن روی قسمت خیس و فاسد گیاه دیده می شود، و قسمت بالا سالم می ماند.قسمت های آسیب دیده گیاه تغییر رنگ داده و پوسیده می شوند.قسمت های مبتلا به رنگ قهوه ای تا قهوه ای تیره تبدیل می شوند. سپس در شرایط رطوبت بالا ماده سفید رنگی ظاهر می شود.

نحوه کنترل کپک سفید:به محض اینکه متوجه شدید گیاهی بیمار است آن را از بین ببرید.اگر خاک آلوده شده تا جایی که می توانید خاک را برداشته و با خاک سالم جایگزین کنید.می توانید با پلاستیک یا کود گیاهی گیاه بیمار را بپوشانید تا بیماری سرایت نکند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر