یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
اخبار

شروع پاییز و زلزله های پی در پی و ارتباط زلزله با سرما

عکس, شروع پاییز و زلزله های پی در پی و ارتباط زلزله با سرما

خیلی ها اعتقاد دارند که هر سال با شروع فصل پاییز زلزله های زیادی با ریشتر کم و زیاد در بیشتر نقاط کشور رخ می دهد. امسال نیز تعداد زمین لرزه ها نسبت به فصل تابستان افزایش یافته است . اما حقیقت چیست ؟

علی بیت‌اللهی درباره انتشار برخی موضوعات در فضای مجازی مبنی بر ارتباط وقوع زلزله با سرمای هوا اظهار می‌کند: طبق منطق علمی، رخداد زلزله ارتباطی با فصول سرد و گرم و در طول شب و روز ندارد. او می‌افزاید: هنگام زلزله شاهد شکست لایه‌های زمین با وسعت ۵۰ کیلومتر هم هستیم بنابراین نمی‌تواند ارتباطی بین وقوع زلزله و سرما و گرما باشد. شاید سرمای هوا در چند متر اول لایه‌های سطحی زمین تاثیرگذار باشد اما در رخداد زلزله لایه‌های زمین با طول کیلومتر بیشتری شکست می‌خورد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی با اشاره به آمار و ارقام تعداد زلزله‌های بالاتر از ۵.۵ ریشتر در ۴۰ سال گذشته در ایران می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام شده ۱۶۹ زلزله بیشتر از ۵.۵ ریشتر در نیمه اول سال که نیمه گرم سال محسوب می‌شود رخ داده همچنین ۱۱۸ زلزله هم در نیمه دوم سال یا در فصل سرما اتفاق افتاده است. بیت‌اللهی می‌افزاید: بنابراین این ۲۸۷ زلزله بیشتر از ۵.۵ ریشتر رخ داده در ۴۰ سال گذشته ۶۰ درصد آن در نیمه اول سال و ۴۰ درصد آن در نیمه دوم سال بوده است.

 

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر