یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

طرز تهیه خوشمزه هلو کباب یا کوفته مخصوص کرمانشاهی

عکس, طرز تهیه خوشمزه هلو کباب یا کوفته مخصوص کرمانشاهی

این اندازه های برای ۴ نفر مناسب است :

سیب زمینی: یک عدد……………..نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

لپه: ۲۰۰ گرم………………شکر: یک قاشق غذاخوری

پیاز: یک عدد………………………..گردو: یک سوم پیمانه

گوشت: ۵۰۰ گرم…………………………کشمش: به مقدار لازم

روغن کرمانشاهی یا روغن مایع: به مقدار لازم

آب مورد استفاده برای پخت کوفته‌ها نباید بیش از حد باشد؛ زیرا در غیر اینصورت کوفته‌ها از هم باز می‌شوند و ظاهر خود را از دست می‌دهند.این کوفته به‌صورت سنتی به‌شکل بیضی پخته می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را به‌شکل دایره‌های کوچک نیز درآورید.

مواد لازم برای سس

پیاز: ۲ عدد…………………………..رب: ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری…………………………..زعفران: یک قاشق غذاخوری

آلو بخارا: نصف پیمانه…………………………..نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه سس، پیاز‌های خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا کارملی شوند. سپس دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا با هم ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود. آلو بخارا را به قابلمه اضافه کنید و در حد دو دقیقه تفت دهید تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه زعفران دم‌کرده را به‌همراه دو پیمانه آب، شکر و آب لیمو ترش اضافه کنید و اجازه دهید تا سس روی حرارت ملایم غلیظ شود.

برای درست کردن کوفته‌ها، لپه‌های از قبل خیس شده را با دو پیمانه آب تازه در قابلمه نیم‌پز کنید. سپس لپه نیم‌پز شده را به‌همراه سیب‌زمینی نیم‌پز، گوشت و پیاز، دو بار چرخ کنید تا با هم یکدست شوند، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مواد را با دست چند دقیقه ورز دهید تا انسجام و چسبندگی لازم را پیدا کنند. از مایه کوفته به‌اندازه یک هلو بردارید و با دست شکل دهید. سپس یک عدد مغز گردو و چند عدد کشمش (و در صورت تمایل آلو بخارا) را در مغز کوفته قرار دهید و آن را ببندید.

کمی روغن کرمانشاهی را در یک تابه مناسب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. کوفته‌ها را داخل تابه بچینید و آن‌ها را سرخ کنید. سپس آن‌ها را به‌آرامی در سس قرار دهید. کوفته‌ها را برای یک ساعت در سس، روی شعله ملایم گاز بپزید تا کاملا مغز پخت شوند. در پایان کوفته‌ها را در ظرف مورد نظر بکشید و به‌همراه سس سرو کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر