یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ

عکس, طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ

این آموزش برای  ۴  نفر مناسب است.

فیله مرغ…………… ۱۶ عدد

پیاز متوسط…………… ۲ عدد

برنج…………… ۳ پیمانه

کره سرد………….. ۵۰ گرم

زعفران دم‌کرده غلیظ…………. ۴ قاشق غذاخوری

لوبیا چشم‌بلبلی…………. ۱ پیمانه

شوید تازه………….. ۳۰۰ گرم

سیر……………… ۳ حبه

زردچوبه………….. ۱ قاشق مرباخوری

نمک …………….به میزان لازم

کره یا روغن مایع……………… به میزان لازم

آب‌لیمو تازه…………. ۲ قاشق غذاخوری

فلفل قرمز ………..۱ قاشق چایخوری

لوبیا چشم‌بلبلی را پاک کنید و روی آب بریزید تا خیس بخورد. سپس آبی را که لوبیا با آن خیس خورده بود، خالی کنید. دوباره آب بریزید و بپزید. فیله‌های مرغ را در اندازه مناسب برش بدهید با پیاز، نمک، فلفل قرمز، زعفران و زردچوبه، آب‌لیمو، روغن مزه‌دار کنید و اجازه دهید چند ساعت در یخچال بماند.

سپس داخل تابه چند قاشق روغن بریزید. فیله‌ها را در آن قرار دهید و اجازه بدهید با آب خودش بپزد. برای اینکه آب بیندازد، در ظرف را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید. هرازگاهی فیله‌ها را زیرورو کنید تا تمام قسمت‌های آن به‌صورت یکنواخت سرخ شود. اگر طعم کره را دوست دارید، می‌توانید به‌جای روغن از کره استفاده کنید.

مرغ که پخته شد، آن را سرخ کنید. در حین سرخ شدن سیر رنده شده، شوید خرد شده و لوبیای پخته را به آن اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید. اجازه دهید به اندازه‌ای روی حرارت بماند که آب آن کشیده شود، در غیر این صورت باعث نرم شدن برنج می‌شود. در یک قابلمه متناسب کمی روغن بریزید. روی حرارت ملایم قرار بدهید و اجازه دهید روغن داغ شود. بعد ته‌دیگ دلخواهتان را قرار بدهید

(بهتر است از ته‌دیگ سیب‌زمینی استفاده کنید) سپس سه کفگیر برنج بریزید. بعد ۱ کفگیر از موادی را که با هم مخلوط کرده‌اید، وسط برنج بریزید. درنهایت کمی زعفران اضافه کنید و دوباره برنج و بقیه مواد را به ترتیب بریزید.

وقتی کل برنج را داخل قابلمه ریختید، در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آب و روغن باعث می‌شود ته‌دیگ شما خیلی روغنی شود؛ چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود. پس بهتر است به‌جای آب و روغن از کره سرد استفاده کنید.

به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره را به‌صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. اگر طعم کره را دوست ندارید، می‌توانید از همان آب و روغن استفاده کنید. درنهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار بدهید تا بخار برنج بلند شود. بعد حدود ۲۰ دقیقه روی حرارت کم قرار بدهید تا برنج دم بکشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر