یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علائم و درمان سرماخوردگی ویروسی در بارداری

عکس, علائم و درمان سرماخوردگی ویروسی در بارداری

سرماخوردگی‌های ویروسی در دوران بارداری بی‌خطر هستند؛ اما در هر حال باعث ناراحتی مادر می‌شوند. با این حال جای نگرانی برای مادر یا جنین وجود ندارد.در صورتی که در زمان بارداری خود این علائم یا بیشتر این علائم را با هم داشتید شما مبتلا به سرماخوردگی ویروسی شده اید :

سردردهای کمابیش شدید

سرفه‌های آزاردهنده و خلط‌دار

عطسه

آبریزش روشن‌ بینی

ریزش اشک

گلودرد

تب جزئی یا بدون تب

نکات مهم :

برای درمان سرماخوردگی ساده نمی‌توانید به سراغ انواع داروهای موجود بروید و تنها دارویی که مجاز به مصرف آن هستید بخصوص زمانی که تب مختصری دارید استامینوفن (پاراستامول) است. البته حواستان باشد که در مصرف این دارو نیز نباید زیاده‌روی کنید. خانم‌های باردار نباید روزانه بیش از ۳ گرم یا ۳۰۰۰ میلی‌گرم آن‌ هم به مدت حداکثر ۵ روز استامینوفن مصرف کنند.

سرفه‌های شدید می‌تواند باعث بروز انقباض‌هایی شود. در هر صورت اگر دمای بدنتان برابر یا بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد باشد به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است که تب نشان‌دهنده مشکل دیگری باشد که پنهان مانده است. علاوه بر این اگر تب شدید باشد یعنی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به ۳۹ یا ۴۰ درجه سانتیگراد برسد خطرناک است. به عقیده متخصصان تب شدید می‌تواند باعث زایمان زودرس یا خدای نکرده سقط جنین شود.

در شروع سرماخوردگی اولین اقدام این است که درجه حرارت بدنتان را اندازه‌گیری کنید. سردرد و درجه حرارت بالای ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند علامت آنفلوانزا باشد. در این صورت حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

اگر علائم جدی‌تری دارید حتماً با پزشک یا ماما مشورت کنید و به هیچ عنوان سراغ خوددرمانی نروید. یادتان باشد داروهای دیگری که برای بهبود سرماخوردگی وجود دارند و در داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک نیز به فروش می‌رسند برای شما مجاز نیستند چون باعث انقباض عروق می‌شوند و این موضوع برای جنین خطرناک است. برای سرماخوردگی ساده و بدون تب و مشکلات دیگر فقط باید صبوری کرده و استراحت کنید چون سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک و اکثر داروها بر آن کارساز نیستند.

درمان

شستشوی بینی
واقعیت این است که بهترین درمان سرماخوردگی شستشوی بینی با سرم شستشو است. البته اگر سرماخوردگی‌تان بیش از یک هفته طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشکتان تشخیص دهد که نیاز به برخی آنتی‌هیستامین‌ها دارید. در هر حال توصیه می‌شود به طور مرتب بینی‌تان را با آب‌نمک یا سرم شستشو بشویید و تمیز کنید. علاوه براین بهتر است هوای خانه را اندکی مرطوب کنید و بدانید که هوای سرد و خشک حالتان را بدتر خواهد کرد. متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌های باردار قبل از شروع فصل سرما واکسن آنفلوانزا تزریق کنند. توصیه اکید داریم که در دوران بارداری بدون نظر پزشکتان هیچ دارویی مصرف نکنید.

بخور اما با احتیاط
اگر دماغتان کیپ شده است می‌توانید بخور دهید. برای اینکار ۲ قطره عصاره روغنی اکالیپتوس را در یک کاسه آب جوش بریزید. یک حوله روی سرتان بکشید و سرتان را مقابل کاسه قرار دهید. به مدت چند دقیقه نفس‌های عمیق بکشید. یادتان باشد که برخی از عصاره‌های روغنی و یا اسانس‌های معمول در رایحه درمانی برای خانم‌های باردار ممنوع است. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از هر نوع رایحه درمانی با پزشک خود مشورت کنید. اگر در خصوص بخور نیز مطمئن نیستید حتماً به شستشوی بینی با سرم شستشو اکتفا کنید.

شربت عسل و لیموترش را فراموش نکنید
اگر سرماخوردگی‌تان با گلودرد همراه است با ترکیب عسل، لیموترش و مقداری آب گرم شربت درست کرده و در طول روز چندین بار جرعه جرعه میل کنید.

داروهای ممنوعه برای درمان سرماخوردگی برای خانم‌های باردار
داروهایی که پایه افدرین دارند (داروهایی که برای تسکین موقت تنگی نفس و خستگی ناشی از آسم و بیماری‌های تنفسی تجویز می‌شوند)، داروهای ضدسرماخوردگی معمول که بدون نسخه به فروش می‌رسند، بخورهای حاوی منتول و شربت‌های ضدسرفه‌ی خلط‌آور که هیچ تاثیری در درمان سرماخوردگی ندارند برای خانم‌های باردار مجاز نیستند. در نهایت اینکه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوبروفن نیز برای خانم‌های باردار مورد منع مصرف دارد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر