یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علائم کولیت اولسراتیو و درمان خانگی و پزشکی آن

عکس, علائم کولیت اولسراتیو و درمان خانگی و پزشکی آن

کولیت اولسراتیو درراست‌روده شروع می‌شود و ممکن است به تدریج در سراسر کولون(روده بزرگ) گسترش یابد، ولی بیماری کرون یک بیماری مزمن است که می‌تواند در هر بخش از دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مری و معده التهاب ایجاد کند و منحصر به روده بزرگ و راست‌روده نیست. کولیت اولسراتیو می‌تواند علائمی شبیه بیماری کرون داشته باشد. این یک بیماری خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن به روده بزرگ حمله کرده و باعث التهاب می‌شود. کولیت اولسراتیو درراست‌روده شروع می‌شود و ممکن است به تدریج در سراسر کولون(روده بزرگ) گسترش یابد.شواهد نشان داده‌ اند که التهاب بلند مدت روده بزرگ می‌ تواند منجر به دیسپلازی روده بزرگ (ایجاد سلول‌ های غیرطبیعی جدارروده بزرگ و راست‌ روده) و حتی سرطان مقعد شود.افرادی که تشخیص کولیت اولسراتیو(کولیت زخمی) را دریافت کرده‌اند، در صورت تشدید علائم باید به پزشک مراجعه کنند. تشدید علائم می‌تواند نشانه‌ ای از عود بیماری باشد و درمان مناسب می‌ تواند به کنترل التهاب منجر شود.

مهمترین علائم این بیماری :

کاهش گلبول‌های قرمز خون(کم‌خونی)

احساس خستگی
تب
تمایل مکرر به تخلیه مدفوع
درد چشم به هنگام مشاهده نور
زخم‌های پوستی
عود یا برگشت درد یا خونریزی همراه با حرکات روده
کاهش وزن
کم‌آبی بدن
گرفتگی روده و درد شکم

احساس عدم تخلیه کامل مدفوع

چگونگی تشخیص بیماری کولیت اولسراتیو
آزمایش خون
کشت مدفوع
بررسی خون در مدفوع
سیگموئیدوسکوپی(بیوپسی)
کولونوسکوپی
اشعه ایکس

درمان گیاهی کولیت اولسراتیو

کندر: کندر یک گیاه طبیعی به دست آمده از بخش رزین پوست درخت است. کندر در مدیریت کولیت اولسراتیو مهار واکنش‌های شیمیایی خاصی که در تولید واسطه‌های التهابی نقش دارند، مؤثر است. ۵۵۰ میلی‌گرم کندر ۳ بار در روز تا ۳ هفته توصیه می‌شود. البته باید دقت نمود که مصرف آن در دوران بارداری به سبب احتمال القای سقط تأیید نشده است. مواد موجود در رزین کندر دارای خواص غیر استروئیدی و اثر ضد التهابی هستند.
زردچوبه: زردچوبه یکی از مؤثرترین ترکیبات ضد التهابی غیر دارویی در دسترس در جهان است. ½ تا ¾ ریشه زردچوبه را به یک فنجان آب اضافه نموده، سپس اجازه می‌دهید به مدت ده دقیقه بجوشد و دم بکشد. سپس دم‌نوش را همراه آب‌لیمو و عسل ۲ تا ۳ بار در روز مصرف می‌کنید. به نظر می رسد به طور خاص، کورکومین موجود در زردچوبه به بهبود کولیت اولسروز کمک می‌کند.
ریشه شیرین بیان: چینی‌ها هزاران سال است که از ریشه شیرین بیان برای مشکلات روده همچنین در کولیت اولسراتیو استفاده کرده‌اند. برای درمان می‌توان ۶ گرم عصاره ریشه شیرین بیان را روزانه برای طولانی‌تر از ۴ هفته استفاده نمود. بهتر است در سه وعده روزانه مصرف شود. فلاونوئیدها، coumarins، triterpenoids و stilbenoids چهار ترکیب فعال در ریشه شیرین بیان هستند که تسکین درد و التهاب کمک می‌کنند.
روغن شاه‌دانه: روغن شاه‌دانه یکی دیگر از درمان‌های خانگی طبیعی است که می‌تواند به تسکین علایم کولیت اولسراتیو کمک کند. مصرف یک قاشق چایخوری از این روغن یک بار در روز و افزایش مقدار آن به تدریج به ۳ یا ۴ قاشق چایخوری در روز یا مصرف یک قاشق چایخوری از روغن شاه‌دانه به همراه ماست توصیه می‌شود. روغن شاه‌دانه شامل تعادل زیادی از از انواع اسیدهای چرب امگا (۳، ۶ و ۹) است که به کاهش التهاب و ارتقای عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.
آلوئه ورا: اگرچه آلوئه ورا معمولا برای درمان نیش، گزش و سوختگی توصیه می‌شود، اما ژل گیاه آلوئه ورا همچنین می‌تواند در کنترل علائم کولیت اولسراتیو مؤثر باشد. مصرف ۲ اونس از این ژل ۲ تا ۸ مرتبه در روز می‌تواند از شعله‌ور شدن علائم جلوگیری کند. عادت به نوشیدن ۲ قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا تازه همراه با یک لیوان آب ۲ یا سه بار در روز بسیار شفابخش است. خواص ضد التهابی تسکین دهنده آلوئه ورا می‌تواند آرامش فراوانی به ارمغان بیاورد.
روغن زیتون: روغن زیتون یک درمان خانگی در دسترس است که برای درمان خفیف تا متوسط ​​کولیت اولسراتیو توصیه می‌شود. مصرف ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری به صورت روزانه به عنوان بخشی از رژیم غذایی در هفته به صورت سس سالاد یا همراه مواد غذایی می‌تواند به سبب چربی‌های اشباع نشده موجود در خود در تقویت ایمنی و خواص ضد التهابی نقش داشته باشد.
آب علف گندم: برای خلاص شدن از درد شکم، خونریزی از مقعد و اسهال و دیگر علائم کولیت اولسراتیو، آب علف گندم بسیار توصیه می‌شود. شروع مصرف آن با ۴ قاشق چایخوری از علف گندم روزانه و به تدریج افزایش مصرف تا ۳٫۵ اونس روزانه می‌تواند به سبب خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به کاهش علائم کولیت اولسراتیو کمک کند.
نارون لغزنده: نارون لغزنده نیز به صورت به دفع طبیعی مدفوع و از بین بردن اسهال کمک می‌کند. برای مصرف آن ۱ قاشق چایخوری پودر نارون پوست لغزنده را به یک فنجان آب گرم اضافه نموده و پس از چند دقیقه برای دو بار در روز می نوشید یا به صورت خریره‌ای از ۱ قاشق غذاخوری نارون لغزنده و ۱ قاشق چایخوری عسل در دو فنجان آب گرم به همان صورت ۲ بار در روز مصرف می‌کنید. نارون لغزنده به کاهش التهاب کمک می‌کند.
دانه اسفرزه: دانه اسفرزه درمان دیگری برای کمک به کاهش اسهال است که اغلب در کولیت اولسراتیو استفاده می‌شود. برای شروع مصرف دانه اسفرزه، مخلوط ½ قاشق چایخوری دانه را در یک فنجان آب ولرم مخلوط نموده و ۲ بار در روز استفاده می‌کنید. افزایش میزان بذر مصرفی باید تدریجی باشد. دانه اسفرزه به عنوان یک منبع غنی از فیبر به حجم‌دهی مدفوع و تسکین علائم اسهال کمک می‌کند.

درمان کولیت اولسراتیو

برای درمان ممکن است بیمار به ترکیبی از تغییر رژیم غذایی، دارو یا جراحی نیاز پیداکند. . تحقیقات حاکی از آن هستند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به درمان بیماری‌هایی از جمله کولیت اولسراتیو و انواع دیگر بیماری التهابی روده (IBD) کمک کنند.اگر سایر روش‌های درمانی مؤثر واقع نشوند یا UC شدید باشد، تنها روش درمان کولیت اولسراتیو، برداشتن روده بزرگ (کولکتومی) یا روده بزرگ و راست روده (پروکتوکولکتومی) از طریق عمل جراحی است.یکی از عوامل خطرساز ابتلاء به سرطان روده بزرگ، بیماری التهابی روده است که شامل بیماری کرون و کولیت زخمی(UC) است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر