یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علت آبریزش از چشم بدون گریه کردن و درمان های آن

عکس, علت آبریزش از چشم بدون گریه کردن و درمان های آن
حتما شما هم متوجه شده اید که گاهی اوقات ممکن است بدون اینکه گریه کنیم قطره اشکی از چشم ما بریزد اگر این حالت مزمن شود و شدید چه دلایلی دارد و چه درمان هایی باید انجام شود. به این مشکل در علم پزشکی اپی فورا (epiphora) گفته می شود یکی از بیماری های شایع چشم است که افراد زیادی در سراسر جهان را گرفتار می کند. این افراد روی قرنیه شان یک پوشش اشک آور ثابت دارند و همین مساله باعث می شود چشم هایشان شیشه ای به نظر برسد.از آنجایی که این اشک اضافی نمی تواند درون چشم باقی بماند از گوشه های چشم به بیرون چکیده می شود بدون اینکه حتی خود فرد متوجه آن شود. به طور کلی اپی فورا با اینکه بیماری تحریک کننده ایست اما بی ضرر محسوب می شود و معمولا خودبخود از بین می رود. اما در برخی موارد آبریزش چشم ممکن است علامت یک بیماری چشمی زمینه ای باشد.
برخی از بیماری هایی که باعث آبریزش از چشم می شوند عبارتند از:
انسداد مجاری اشکی
مسدود شدن مجاری اشکی چشم به دلیل عفونت و التهاب منجر به تولید فوری بیش از حد اشک می شود که آبریزش از چشم را به دنبال دارد.
خشکی چشم
شرایط آب و هوایی(برخی اوقات قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا باد شدید باعث آبریزش چشم می شود)
اشیاء خارجی
عوامل محیطی(مواد شیمیایی محیطی موجود در هوا یا باد می تواند قرنیه چشم را تحریک کند و باعث ریزش اشک از چشم بشود.)
داروها
علاوه بر موارد گفته شده، آبریزش از چشم ممکن است عارضه جانبی ناشی از مصرف برخی داروها مثل اپی نفرین، قطره های چشمی یا داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی باشد.
شرایط پزشکی
ممکن است به دنبال برخی بیماری ها و اختلالات پزشکی مثل زخم قرنیه، ورم ملتحمه، کراتیت باکتریایی، سینوزیت مزمن، اختلالات تیروئید و بلفاریت (تورم لبه پلک) ایجاد شود.
آلرژی و حساسیت ها
حساسیت به گرد و غبار، شوره سر و قارچ ها نیز باعث فعال تر شدن غدد اشکی و آبریزش از چشم ها می شود.
حساسیت به نور
قرار گرفتن در معرض نور خورشید هم یکی دیگر از دلایل آبریزش از چشم است.
خستگی چشم
خیره شدن بیش از حد به صفحات LED برای ساعت های طولانی، خواندن متون ریز، استفاده از عینک ها یا لنزها کم کیفیت و کمبود خواب باعث خستگی بیش از حد چشم های شما و در نتیجه آبریزش از آنها می شود.
اکتروپیون (Ectropion)
اکتروپیون شرایطیست که در آن پلک پایین به سمت بیرون می چرخد و از حدقه چشم دور می شود. در این حالت از آنجایی که حاشیه پلک به بیرون می چرخد، سطح داخلی چشم در معرض دید قرار می گیرد و اشک نمی تواند از مدخلی که در گوشه چشم قرار دارد عبور کند و همین مساله باعث آبریزش از چشم می شود.
آنتروپیون (Entropion)
آنتروپیون به وارونگی غیر طبیعی یا چرخش درونی پلک تحتانی و مژه ها گفته می شود که باعث تماس آنها با سطح قرنیه و ملتحمه چشم و در نتیجه ایجاد اصطکاک و آبریزش از چشم می شود.
درمان های پزشکی آبریزش از چشم
قطره های چشمی(اگر آبریزش چشم به دلیل خشکی بیش از حد چشم ایجاد شده باشد استفاده از قطرات چشمی مناسب و با کیفیت می تواند این مورد را تسکین بدهد و سطح چشم را روان کند. قطره های چشمی معمولا بدون نسخه عرضه می شود و انواع مختلفی از آنها در دسترس است.)
دارو(اگر عفونت چشم باعث آبریزش آن شود پزشک یک مصرف یک دوره داروهای آنتی بیوتیک را برایتان تجویز می کند. در صورتی که آبریزش از چشم به دنبال آلرژی و حساسیت اتفاق افتاده باشد داروهایی مثل آنتی هیستامین ها برای مهار واکنش التهابی بدن تجویز می شوند.)
تخلیه پانکتوم(در برخی موارد پزشک تشخیص می دهد که با تخلیه کانال پانکتوم آبریزش چشم را متوقف کند.)
عمل جراحی(در مواقعی که مسدود شدن مجرای اشک باعث آبریزش از چشم ها شود ممکن است نیاز باشد که چشم بیمار مورد جراحی قرار بگیرد. به این نوع جراحیداکریوسیستوراینوستومی (dacryocystorhinostomy) یا DCR گفته می شود که طی آن برش هایی در قسمت داخلی گوشه چشم و کنار بینی ایجاد می شود.سپس جراح از طریق این برش ها به استخوان بینی می رسد و گاهی اوقات ممکن است برای جلوگیری از گرفتگی و احتقان بینی لوله ای در آن قرار بدهد. مجرای جدید ایجاد شده طی عمل جراحی از کیسه اشکی تا حفره بینی امتداد دارد و به تخلیه آسان اشک های اضافی تولید شده از چشم کمک می کند.)
درمان های خانگی آبریزش از چشم
چشم هایتان را مالش ندهید
بهداشت دست ها را رعایت کنید
از گرمای ملایم استفاده کنید
هنگام استفاده از لنزهای تماسی احتیاط کنید
حتما قبل از خواب و حتی قبل از چرت زدن های کوتاه مدت لنزهایتان را از چشم بیرون بیاورید. بهتر است هنگام شنا و دوش گرفتن نیز از لنز استفاده نکنید.
چشم هایتان را با عینک محافظ بپوشانید
عینکتان را تمیز کنید
عینک و محصولات مراقبت از چشمتان را در اختیار دیگران قرار ندهید
برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به عفونت چشم توصیه می شود وسایل آرایشی و بهداشتی مخصوص چشمتان را با دیگران به اشتراک نگذارید. ساده ترین راه شیوع عفونت چشم استفاده از عینک و محصولات چشمی مشترک است.
از پاک کننده های ملایم چشم استفاده کنید
گلاب یکی از پاک کننده های ملایم چشم است که در رفع بسیاری از مشکلات چشمی کاربرد دارد. گلاب خاصیت ضد عفونی کننده و ضد درد دارد و در پیشگیری و درمان عفونت های چشمی مثل ورم ملتحمه موثر است.
مرتب چشم هایتان را بشویید

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر